har precis tagit ut mina investerade pengar och renoverat mitt kök och står inför ett beslut rent investeringsmässigt och val av nätmäklare.
Jag är en simpel person som egentligen inte lägger någon speciell vikt i om jag har 20% Sverige-exponering eller inte, jag vet bara att jag vill krama index, så som jag gjort tidigare och vill ha allt samlat på samma ställe.
Mina två tankar går till LYSA Bred och köra 100% aktier där, eller endast en globalfond som jag då tänkte får bli DNB Global Indeks isåfall.
Vad hade ni valt av dessa två val och hos vilken nätmäklare om ni började om med månadsspar på nytt?
Jag hade själva 50% av mina besparingar på lysa istället för global. På 3 år blev det 140 000 mindre i avkastning jämfört med tex lf global. Såklart har ju tidigare avkastning ingen garanti för framtiden. Men än så länge verkar global gå bättre. Så kanske båda och för att vara på den säkra sidan
Vill tillägga att trots mitt tidigare svar så har lysa ändå presterat jättebra. Även under livstid och simulerad avkastning på 20 år som var på…… 400-700% . Kommer inte riktigt ihåg.
Så om snitt 10% låter bra. Enkelt och simpelt lockar. Bra utags funktioner. Så allt I lysa.
Jagar du avkastning. Även om det är bara index eller global. Ej lysa eller inte allt I lysa
Viktigaste är att börja. Spelar ingen roll om man har globalfond A eller globalfond B. Det viktigaste för avkastningen är att man BÖRJAR och aldrig slutar
Personligen skulle jag börjat precis som du säger med 100% aktier bred i Lysa.
Om jag efter nått år skulle vilja leka eller göra något annat hade jag påbörjat det separat någon annanstans och sett lysa som mitt trygga långsiktiga.
Så jag har nu och rekommenderat min närmsta familj att köra. Funkar jätte bra och alla är super nöjda med enkelheten!
Ja de klår snittet på 7%. Själv jagar man lite avkastning pga har oddsen emot mig ekonomiskt. Men tänker köra allt på lysa när man säkrat sig både för framtid och pension. Deras automatiska uttag är perfekt när man vill börja använda pengarna