Hej!
Jag är intresserade över era åsikter och val kring sparande i antingen LF global index eller Lysa 100/0 för ett långsiktigt sparande, nackdelar kontra fördelar.
Tacksam för svar och diskussion!
Hej!
Jag är intresserade över era åsikter och val kring sparande i antingen LF global index eller Lysa 100/0 för ett långsiktigt sparande, nackdelar kontra fördelar.
Tacksam för svar och diskussion!
En är bredare och därmed lite dyrare och med homebias. En är mindre bred och utan homebias.
Båda är extremt bra. Seriöst, båda är sjukt bra och du kan mer eller mindre singla slant mellan dem.
Okej! Vilken kör du på om jag får fråga?
Samt bred kontra hållbar för mest avkastning ?
Mvh
Jag går i exakt samma tankar så jag följer denna tråd. Just nu kör jag Lysa 100/0 100 %. Fördelar som jag ser det är ännu mer bredd, helt automatiserat, tillväxtmarknad inkluderat. Att lysa har mer mot Sverige har jag inte ens funderat över om det är en fördel eller nackdel. Någon som vet varför?
Känns som steget simplare med enbart LF global samt lägre avgift som är lockande. Jag funderar även över 100 % Storebrand Global All Countries
Beror ju på vilken exponering du vill ha och hur långsiktigt det är:
Lysa, hela världen + 20% sverige eller det smalare ESG-alternativet med globala storbolag som går bäst för stunden.
Varför välja?
Jag kör både Lysa hållbar och LF global indexnära!
Jag tycker både Lysa Hållbar och LF Global är jättebra. Lysa Bred vill jag inte äga. Just nu äger jag en annan globalfond (Handelsbanken Global Index Crit), men innan dess ägde jag Lysa Hållbar
Hittills har Lysa Hållbar gått bäst, du kan följa på https://lysa.se/avkastning.
Min gissning är att det mest är för att Lysa Hållbar helt exkluderar tillväxtmarknader, och den marknaden har haft ett jobbigt decennium.
Men ingen vad som händer imorgon. Och det finns många här i forumet som argumenterar för att det är bättre att äga hela höstacken än att börja exkludera bolag och länder.
Det är svårt med val mellan nästan likvärdiga alternativ där bägge alternativen har övertygade förespråkare: Aftonbladet eller Expressen - Hasse och Tage - YouTube
haha, jag med
Kör också båda. Under min relativt korta tidshorisont som jag sparat i båda (på 3 år) har LF gått marginellt bättre. Supernöjd med båda.
För min del är extra kostnaden för lysa endast värd pengarna om man också har räntor och får det ombalancerat automatiskt.
En globalfond är enligt mig tillräckligt bra för den mindre pengen.
Jag har både LYSA 100/0 och en fondportfölj på Avanza. Mest för att sprida riskerna ännu mer istället för att satsa allt på en plattform. Sen tycker jag det är kul att följa fonderna lite mer induviduellt på den egengjorda portföljen på Avanza och sen ha det lite mer “låst” på LYSA
Samma här. Använder LF global indexnära och lite avanza emerging markets för att ändra proportionerna bort från homebias/Sverige.
Har puttat in samma summa varje månad på både Lysa och LF Global i ca fyra års tid. I dagsläget har LF gått ca 5 % bättre och jag har börjat fundera på att gå över till 100% LF. Vet att de riktar in sig på lite olika världsdelar, men även sett över längre tid så ger LF betydligt bättre avkastning och till en lägre avgift. Ge mig anledningar till att behålla Lysa.
Jag har själv flyttat från Lysa till LF nu och har allt innehav på avanza, lägre avgift och roligare att kunna styra själv i mitt tycke.
Efter lite tankar mellan Lysa, enbart global indexfond samt global indexfond + tillväxtmarknader så har jag beslutat att köra Storebrand Global All Countries 90 % samt 10 % PLUS alla bolag Sverige. Känns som ett vettigt långsiktigt sparande. Planen är att detta inte ska röras alls på väldigt lång sikt.
Feedback?
Ser bra ut, personligen kör jag 90% LF global och 10% spiltan, men kanske kommer justera till 20% spiltan alternativt 10% multifactor och 10% spiltan
Det är just sånt här man slipper funderar på med Lysa… Att justera och ändra.
Har lärt mig att nya idéer och tankar dyker upp med åren och så är man där och pillar lite igen.
Därför betalar jag det lilla extra för Lysa för att det får växa med tiden i lugn och ro.
Men kör 50/50 global indexfond storbank och Lysa.
Förstår vad du menar, det är skönt att det sköter sig självt och t.o.m kanske ger bättre avkastning för att man inte pillar. Jag kommer dock stå fast vid mina investeringar och ändra minimalt (nu iaf). Påbörjade nyss min investering på avanza, därav mitt ponerande
Och om det vänder o Lysa går bättre än LF? Byter du tillbaka då?