Lysa vs Länsförsäkringar global index

Hej!
Jag står emellan ett val att sälja Länsförsäkringar global index och föra över allting till lysa kontot som består av 100% aktier. För min tanke är att det är bättre att alla pengar samlade på ett och samma ställe så det blir mer volym i utvecklingen. Lysa har ju brett så är ju inte att man lägger alla pengar i en korg för dem sprider ut det. Är det värt att behålla båda eller sälja av och lägga in allting i lysa. Tycker ni de skiljer såpass stor skillnad och är värt att äga båda.

LF global är en bred indexfond med runt 1500 aktier i utvecklade länder. Den saknar tillväxtmarknader, home bias och småbolag. Men den är fortfarande billig och väldiversifierad.

Lysa har flera tusen mer aktier och inkluderar tillväxtmarknader, större home bias och de har med småbolag. Sedan massa automatiska funktioner som ombalansering t.ex.

Det spelar ingen roll för ränta på ränta om du har 1000kr i någon av dessa eller 500kr i båda sålänge avkastningen är densamma.

Om jag hade haft LF global så hade åtminstone jag velat kompletterat den med sverigefond, tillväxtmarknadsfond och småbolagsfond. Då hade man fått samma bredd som Lysa men en lägre avgift. Men kräver lite mer egen ansträngning.

I ditt fall så hade jag nog därför hellre valt Lysa.

4 gillningar

Jag satt i samma dilemma med fördelningen ovan, LF Global, småbolagsfond, Sverigeindex, tillväxtmarknader. Överföringar varje månad enligt en viss procent och Excel-blad för att sköta ombalansering årligen. Sen kom räntedelen in i bilden kring en 50/50 aktier/räntor portfölj, då gav jag upp och dunkade in allt på Lysa.

1 gillning

Jag själv är relativt ny, men, har sneglat på Lysa. Min rädsla är om det ”skiter sig” med Lysa? Idag sparar jag på tre fonder, utan en vidare ”tanke” utan köper så ofta jag kan, rakt av bara.

Vad händer om det skiter sig med de fonderna/förvaltarna då?

Ändra din framtida fördelning, så har du ju någonting att jämföra med!

Ja, det är det.
Vet inte, det är därför jag har köpt fonderna via Nordea, haha.

Lysa investerar i fonder av bland annat Vanguard med mera som är en av världens största förvaltare. Pengarna är väl så säkra de kan vara, däremot är det kanske mer sannolikt att Lysa går under än till exempel Nordea. Värsta som kan hända är lite administrativt kaos.

Ok, det som lockar än är att de sköter allt själva. Och jag kan, vid sidan av rikta in mig på enskilda aktier för att leka vidare. Jag förstår ändå inte mer än att fonder skall kosta så lite som möjligt och att global skall vara störst. Bättre att låta Lysa sköta det isåfall. Eller Nordeas egna portfölj generator, vet dock inte om dem ombalanserar själva.

Skall ha möte med Nordea angående pension och pensionsspar. Beroende på deras ”ödmjukhet” kanske jag flyttar mina tre fonder över till Lysa, eller startar med deras egna fondrobot om det liknar Lysas. Skall försöka få ränterabatt.

Mvh

Jag valde att välja hälften av månadspengen i Lysa och hälften i en portfölj på Avanza där LF Global är en av fonderna jag har i den.

Så mycket spridning som möjligt men ändå fördelat på olika håll kändes bäst i magen över tid

1 gillning

Skillnaden mellan lysa hållbar och lf global är knappt 3%. Och senaste månaden har lysa hållbar gått över 2% bättre än lf global. Så just nu är varken lf eller lysa bättre än den andra.

1 gillning