Hej! Har några tusenlappar i LF Global index som har legat där i ett par år och puttrat på. Efter att ha läst en del här på forumet har jag nu blivit sugen på att skaffa Lysa, men blev lite osäker då det är pengarna som ligger i LF Global jag isåfall skulle flytta dit. Har sparhorisont på 20+ år så tänker en fördelning med 100% aktier och då kanske vitsen med Lysa lite försvinner? Har förstått det som att en stor fördel med plattformen är att man kan välja fördelning mellan räntor/aktier, och om jag då endast vill ha aktieexponering kanske det är lika bra att bara ligga kvar i LF Global? Eller finns det flera uppsidor, typ mer diversifiering, med Lysa jmfrt global indexfond? Tack på förhand!
Välkommen till forumet!
Det finns en hel del liknande trådar, men det som skiljer Lysa jämfört med LF global i grova drag är:
- Högre förvaltningsavgift.
- Har även tillväxtmarknader och småbolag.
- 20% Sverige.
- Automatisk rebalansering mellan tillgångar.
Svårt att säga vad som är bäst.
En fördel är att du inte kan göra dumheter. Många styrs av känslor (just nu) och säljer av globalfonder p.g.a olika anledningar. På Lysa så måste du i så fall sälja av allt och sen flytta till en annan nätmäklare för att köpa igen. Väldigt omständigt.
Jag flyttade allt från Avanza till Lysa för något år sedan.
Anledningarna var dels att Lysa har vad är det 7-8:000 företag med sina fonder och aktier och avanza 2 000 (vilket inte är dåligt men jag tänker ju mer företag lägre risk).
Men framförallt allt har jag bytt till Lysa för jag kan inte låta bli att köpa en aktie här osv och med tiden blir det mycket pengar jag förlorar på det, Lysa tar bort allt det.
Jag har 90% aktier och 10% räntor på Lysa för då har jag kvar att Lysa ombalanserar åt mig vilket inte görs med 100% aktier.
På Avanza blev ju mitt månadssparande uppdelat i de olika fonderna och aktier så det blev lite till varje del. På Lysa är det hela summan som sen fördelas utifrån räntorna och aktierna (vet inte om jag tänker fel här).
Plus att Lysa har gått bättre än mitt egna Avanza sparande varje gång.
Lysa balanserar om även vid 100% aktier
Aha gör den?
Okej tack det visste jag inte!
Lysa har en kraftig övervikt av Svenska aktier (20%) samt tillväxtmarknader och måste således balansera aktiefondskomponenterna för att behålla denna önskade avikelse från global marknadsvikt.
Globalfond är ju inte en bra diversifiering om det är det du söker, 75% USA och 40% tech inom USA…
Jag frågade dom för något år sedan om ombalansering och 100% aktier.
De skiftar högt och lågt. Och placera utdelning på de aktier som ligger under målet
Okej tack för informationen!