Hallå, har en ganska rejäl peng som legat i aktiv förvaltning under drygt två år - till hög avgift kombinerat med sämre utveckling än icke aktivt förvaltade indexfonder, snacka om bingo…
Har nu i alla fall äntligen fått tummen ur och gjort slut med förvaltaren och initiala planen nu är att i stället satsa på LF Global Index. Tacksam dock om nån kan hjälpa mig med ett par frågor då jag sett att just LF Global Index och t.ex. Lysa ofta förekommer i diskussionerna här.
Vilken leverantör är bäst och billigast att köpa just LF Global Index ifrån (Länsförsäkringar, Avanza, annat)?
Är LF Global Index över huvud taget rätt val och rätt tänkt? Hur står sig t.ex. den idén gentemot att t.ex. låta Lysa göra fondvalet och enbart ange en risknivå, synpunkter?
Tycker det är värt att lyfta att är det just billigast man är ute efter så får man Skandia Global Exponering för 0.15% hos Fondo.
Främsta fördelen du får med Lysa är att det blir mycket lättare att balansera mellan aktier och räntor (typ att du vill ha 80% aktier och 20% ränta i din portfölj). Ska du ha en portfölj bestående av 100% aktier är det svårare att motivera Lysa (även om det såklart fortfarande är ett bra val om man kör 100% aktier är nyttan inte riktigt lika uppenbar)
LF Global index kostar i stort sett lika överallt. Jag har den både hos SAVR och Länsförsäkringar. Så kolla hos din nuvarande bank om de kanske har den i sortimentet.
Frågan Lysa vs Indexfond är återkommande så du kan läsa mycket om det på forumet eller i RikaTillsammans “vanliga frågor” (nr 10) och bilda dig en uppfattning om vad som passar dig bäst