Lysa eller Länsförsäkringar Global Indexnära?

Hej,

För det mesta rekommenderas det här på Rikatillsammans om antingen Lysa eller skapa sin egen portfölj av flera fonder (o då finns det ju förslag på flera portföljer)

Mitt intryck (kan vara fel) av Småspararguiden är att de har en helt annan tankegång än det som (för det mesta) skrivs här. De är kritiska mot fondrobotar för att de tycker att fördelning av fonder och även ombalansering “10% hit eller dit%” är onödigt. De säger t.ex. att Lysa är för dyr för att de ska rekommendera den. De säger istället att man ska hoppa över allt det där och satsa allt på den bästa globala fonden (just nu: Länsförsäkringar Global Indexnära) eftersom det är enklast för man får ändå troligtvis samma resultat och det är i princip samma exponering. Med exponering så verkar de mena att företagen som är verksamma i väst (H & M, Apple, etc) ändå är globalt exponerade eftersom försäljning sker över hela världen (tolkade dem så, kan vara feltolkat).

Nu hittade jag inget inlägg eller kommentar om just den här frågan, annars ni kan hänvisa mig till svaret? Om inte det finns något, har ni någon kommentar om deras åsikt? Om jag nu skulle följa deras råd och bara satsa på en global indexfond, spara in på robotavgiften, i tron om att jag kommer tjäna på det - är jag ute och cyklar då?

https://www.smaspararguiden.se/blogg/avanza-auto-helt-automatisk-helt-onodig/

Har du ett mindre kapital (mindre än 1 årslön i sparande) så anser jag att det är ok att satsa allt i den billigaste globala indexfonden. Vill du ha lite mera diversifiering så är vanligt bankkonto eller en svensk småbolagsfond en bra diversifiering. Man behöver inte krångla till det mer än så.

I mina ögon faller Lysa på konceptet att korta räntor i dagsläget mer eller mindre är värdelöst jämfört med ett bankkonto och Lysa har inte särskilt mycket långa räntor. Så även om jag gillar konceptet med Lysa så faller alltihoppa på att korta räntor är ett alldeles för dåligt tillgångsslag jämfört med bankkonton kombinerat med att aktier är alltför korrilerade med varandra för att ge någon större diversifiering.

Har du mera än 1 årslön i sparande kan du börja fundera på att ta in lite guld och långa räntor också, men där är inte de flesta…