Småspararguiden: Därför rekommenderar vi inte Lysa trots att vi gillar dem

Lysa rekommenderas inte enligt småspararguiden.

1 gillning

Jag skulle nog våga påstå att Lysa är ett utmärkt val för de flesta. Särskilt de som är nya på börsen. Genom att svara på Lysas frågor så får man fram ett bra portföljförslag till “rätt risk”.

Många nya gör felet att de väljer dyra aktiva fonder som gått bra historiskt i hopp om att dessa ska fortsätta gå bra. Istället för billiga indexfonder som statistiskt har gått bättre på lång sikt.

Lysa ombalanserar även automatiskt vilket är en fördel anser jag.

Men ja, det går göra liknande Lysa-portföljer själv billigare men för att få samma effekt så får man ombalansera själv och hitta rätt fonder själv.

Vill man göra det enklast möjligast för sig själv så väljer man bara en global indexfond för den delen av ens kapital som ska generera nya pengar och sparkonto för det som behövs på kort sikt. Men även detta kan vara svårt för vissa tyvärr och en mental spärr att ta sig över. Sedan gller det även att hålla portföljen i ur och skur. Där kan ytterligare en fördel ligga hos Lysa att man kanske enklare låter bli att ändra och/eller sälja i tid och otid.

7 gillningar

Håller också med @MattiasA90 att Lysa är bäst för de allra flesta.

Artikeln förutsätter nästan att personen ska ha drivet eller orken att göra allt själv. Men jag tror att ytterst många fler gånger pengarna som sparas i avgifter, förloras genom att personerna aldrig ens börjar - eller väntar väldigt länge.

Man får tänka på att en vanlig medel-person är väldigt osäker och troligen inte så intresserad av området finans och investeringar. Det krävs mycket för att få dem över tröskeln och där är Lysa superbra.

3 gillningar

Om alternativet är sparkonto så tycker jag att Lysa är riktigt bra! Rekommenderat det till flera familjemedlemmar som inte vill sätta sig in i hur börsen fungerar men ändå få bättre avkastning.

1 gillning

Exakt, för mig väldigt naivt att rekommendera att kasta in allt ens långsiktiga kapital till Avanza och sätta allt i en globalfond. Inte en chans att allt kommer stanna i globalfonden hos många nybörjare, efter en av deras smarta kompis/kollega berättar hur lätt det är att tjäna pengar på krypto/SBB/Storskogen. Den stora fördelen med Lysa är att det finns mycket färre sätt att göra fel.

12 gillningar

Om alternativet är sparkonto är det ganska mycket som är riktigt bra. Jämförelsen bör väl istället vara en likvärdig fondportfölj till lägre avgifter.

Småspararguiden ger ju ett förslag på ett alternativ som borde vara rätt enkelt även för novisen att sätta upp. Sedan sköter Avanzas automatiska månadsspar resten. Jag brukar tipsa om En väldiversifierad 100 % aktieportfölj som bas till vänner som vill komma igång med månadssparande till sina barn. Det brukar gå bra. Aktier upplever de ofta är för svårt så risken att att de köper SBB eller krypto skulle jag säga är nästintill noll. Där saknas intresset helt.

Småspararguidens alternativ till Lysa.

Vill du åstadkomma detta kan du förslagsvis sätta ihop en motsvarande portfölj själv.

• 80% globalfond
  • 10% småbolagsfond
  • 10% tillväxtmarknadsfond

Gör du den blandningen själv så blir den genomsnittliga fondavgiften en aning högre än om du bara väljer den billigaste globalfonden, men fortfarande lägre än Lysas avgifter.

Småspararguidens portföljer har inte någon home-bias vad vinner man eller förlorar man potentiellt på det?

Det är en smaksak om man vill ha eller inte ha home bias samt hur mycket man i så fall ska ha. Sverige är ju trots allt bara 1% av världsmarknaden och det får man ju om man investerar i en globalfond.

Sedan kan man ju resonera som så att vi bor här och ska använda pengarna här men det argumentet tycker jag även kan användas emot home bias. Typ att vi redan är väldigt exponerade mot svenska marknaden i och med att man kanske äger bostad, jobbar, betalar skatt och har lön i svenska kronor med mera.

Jag har landat i att 10% av aktiedelen är lagom för mig att ha i Sverige. Utöver det som är i globalfonden som utgör 70% av min aktiedel. Jag delar även upp Sverigedelen i 50% stora bolag och 50% småbolag.

Vad man vinner eller förlorar kan vi inte på förhand veta. Sverige tenderar att vara mer volatil än globala marknaden. Historiskt sett så har Sverige överprestera globalt index men som nu går ju Sverige rejält sämre än globalt index.

3 gillningar

TS sparar endast på sparkonto (info i andra trådar) troligtvis därav Ballongpinnes svar “om alternativet är sparkonto”.

2 gillningar

Återigen om enda alternativet är sparkonto så är det bra. Min mor är ganska rädd för datorer, internet, bankid i allmänhet. Noll intresse av börsen och hon skulle inte våga göra ett dyft inne på Avanza.

Ja du kan spara någon hundralapp per hundra tusen kronor genom att göra det själv(jag använder inte Lysa själv av den anledningen och för att jag har intresset). Precis som att du kan putsa fönstren, städa etc själv. Den lilla avgiften till Lysa är definitivt värt det för henne. (och för mig också!)

3 gillningar