Vill börja investera 200 kr i månaden, hur gör jag bäst?

Kan ni hjälpa mig… Om jag vill månadsspara 200 kr i barnportföljen. Hur gör jag? Vilka fonder skall jag ha? Jag har läst eran artikeln om barnportföljen men jag är lite trög.

Förklara enkelt för en som är trög :sweat_smile:

100% Aktier i fondroboten Lysa

4 gillningar

Är det bättre än att köra en enligt rika tillsammans? Lysa. Kan man väl inte görsa barnet till förmånstagare?

Annars kan du skapa en kapitalförsäkring på Avanza eller spara i barnets namn och välja 80% Länsförsäkringar global indexnära 10% Avanza Zero 10% Avanza Emerging markets: https://www.avanza.se/barnspar.html

1 gillning

Lysa eller 100% SPP aktiefond global på KF med förmånstagare hos Avanza hade jag kört om jag var du

Kapitalförsäkring på Avanza med barnen som förmånstagare. 100% svensk indexfond eller 50/50 svensk/global.

1 gillning

Nu blev de olika bud :slightly_smiling_face:

:slightly_smiling_face: Ja, lite klurigt. Det som du däremot kan ta med dig är att alla mer eller mindre skriver “investera billigt globalt och passivt.”. Sedan är det bara mindre varianter på det. Mitt tips att om du vill ha minst strul, så kör fondroboten LYSA.

2 gillningar

Ännu mindre strul 100% LF Global indexnära :grin::+1:. 0.22% i avg. :nerd_face:

3 gillningar

Inga tillväxtmarknader och småbolag med 100% LF global, med lysa så slipper man förbättra aktiedelen själv, utan man betalar avgift för att de på lysa ska göra jobbet åt en. Tänker om de får tillgång till faktorfonder från Dimensional fund advisers och tar in faktorer t. ex. Men det är inte så stor skillnad (förutom avgift) jämfört med LF global. Om man jämför SPP Aktiefond Global A mot Lysa dock, inte så stor skillnad i avgift.

Om du inte vill engagera dig - bara sätta in pengarna - och överhuvudtaget inte vill välja fonder och sådant som kan vara jobbigt … om man ser sig själv som trög :wink: (vilket jag inte tror du är )

Då är det definitivt fondrobot som gäller
Den som RT kommit fram till är bästa fondroboten heter Lysa:

1 Klicka på länken Lysa.se
2 Klicka på den vita knappen i den blå ruta där det står ”Bli privatkund direkt”
3 Följ instruktionerna

Borde funka för alla :grinning:

1 gillning

Lysa är säkert bra men om man vill ha en eller möjligtvis två indexfonder kan jag inte se att man får något för pengarna. Eller har jag missat något?

Har ikte lysa indexfonder? Vad är en indexfond och bad för man hos lysa :sweat_smile::see_no_evil:

Lysa är samma sak som globala portföljen med indexfonder men utan du behöver göra något alls.

Lysa har valt ut bra fonder, de investerar pengarna enligt den fördelning du vill och de ombalanserar när det behövs.

Om du ändrar dig på hur mycket du vill ha i aktier respektive räntor så ändrar du bara på fördelningar på Lysa. De sköter resten.

I övrigt kräver det noll engagemang från dig :slight_smile:

Okej. Så man tjänar inte bättre på göra själv? Tänker man måste väl betala för tjänsten… Om man sparar ett par år på lysa men sedan skulle vilja göra egen å flytta över… Förlora med på det då? Tänker de här man itänte skall röra pengarna för de sk växa. Blir ngt rubbat om man flyttar dem? Om ngn förstår hur jag menar.

När du väl vill flytta dom så går det bra att flytta över pengarna till ett konto hos någon annan bank, men fondandelarna går inte att flytta utan det blir en försäljning och flytt av pengarna istället.
Så det du förlorar är ”tiden i marknaden”, tiden det tar att flytta pengarna till en ny bank och köpa fonder igen🙂

Man kan säga att du får ca 0,2 procentenheter, 0,2% högre avkastning, varje år genom att välja liknande fonder som Lysa men på Avanza istället.

Så istället för 6,0% avkastning får du 6,2%.

Egentligen blir det inte 0,2% för att om man vill ha samma fonder som lysa kommer det kosta lite extra i avgift (småbolag/tillväxtmarknader).

Ja det kostar såklart lite men eftersom Lysa är stora kan de förhandla fondavgifterna bättre och de får tillgång till fonder vi småsparare inte får. LYSA kostar ca 0.4% i avgift varje år vilket är mycket bra.

Om du skapar en egen global portfölj så kostar den knappt 0.3% så lite billigare men då får du göra mer själv. Sen kanske du kommer du att ha lite svårt att göra standard globala portföljen med 200 kr/mån eftersom en del fonder har minisparande varje månad.

Jan Bolmesons förslag är Lysa för de med ett litet månadssparande just för att man får en bättre portfölj/fonder än vad man själv kan sätta ihop för det månadssparandet. Jan har själv en hel del av sitt kapital på Lysa så det är även bra för mer kapital. Jag har själv inte Lysa eftersom jag tycker det är kul att sätta ihop fond portföljen. Men i din situation så hade jag själv valt Lysa, helt klart.

Vill man så kan man flytta sparandet från Lysa när som helst. Det tar kanske upp till en månad sen kan man sätta upp en egen portfölj på nya banken, om man senare vill skapa en egen portfölj.

Lycka till! :grinning::+1:

Ok då får jag skämmas lite igen med en fråga… Jag har hört att det säkraste att spara i fonder och att aktier är mer riskfyllt och om man ska spara långsiktig är fonder att rekommendera. Men om jag tar lysa så så står det bara hur många procent aktier eller räntor man vill ha. Har dom inte fonder eller har jag missuppfattat vad skillnaden mellan fond och aktier är?

Man ska aldrig skämmas när man frågar och lär sig!

En fond är en “korg” med värdepapper.
En global aktiefond en korg med aktier över hela världen.

En räntefond är en korg med olika obligationer.

1 gillning