Vill börja investera 200 kr i månaden, hur gör jag bäst?

Fonder är bara en juridisk konstruktion för samägande av underliggande tillgångar. Vanligtvis aktier eller räntepapper.

På Lysa är allt underliggande aktiefonder. Eller räntefonder. Så allt du köper där kommer ligga i fonder.

Vanligtvis är aktiefonder en stor mängd aktier som ägs av fonden (som du blir andelägare i när du köper den). Med någon som förvaltare (en person, så kallad aktiv förvaltning eller ibland en dator som följer enkla regler, passiv förvaltning).

Du har fått bra svar på vad en fond är.

På Lysa skulle jag tro att pengarna investeras i minst 4000 olika tillgångar (via fonder som äger många olika aktier eller räntebärande papper).

Det du behöver välja på Lysa - efter att ha svarat på ett antal frågor om ditt sparande och sådant - är hur stor andel som du vill ha i ”aktier” (alltså som delägare i företag) och resten blir då i ”räntor” (alltså som delägare där man får ränta på de skuldsedlarna).

Lysa ställer ett antal frågor så beroende på vad du tycker och vill så får du olika fördelning mellan aktier och räntor. Tex 60% aktier och 40% räntor eller 90% aktier och 10% räntor.

Ju mer aktieandel man har desto längre sparhorisont bör man ha. Aktier och aktiefonder går upp över tid men de kan i perioder gå ner mycket och även upp mycket (kallas volatilitet). Har man många år tills pengarna behövs så kan man ta den risken. Högre risk ger också högt möjlighet till bra avkastning!

Alltså om du inte behöver pengarna färrän om 8-10 år eller mer så kan man ha tex 90% i aktieandel. Om man däremot tror att man behöver pengarna om 3-5 år så kanske man bara ska ha 40% aktieandel.

Så kan du jämföra lite med vad som kan vara rimligt efter att du svarat på Lysas frågor … tänker du sparande på lång sikt, 8-10 år eller längre så är det rimligt med en hög aktieandel på runt 90%.

Om du ändrar dig, vill öka eller minska risken/avkastningen, så kan du ändra på aktie/ränte fördelningen på Lysa. Det är inte hugget i Sten.

Hoppas det hjälper!

Jag rekommenderar också Lysa om man inte tycker det är kul att läsa på och själv administrera sina investeringar. Eftersom det är enkelt att dra igång och inte behöver tittas till så kan man “glömma bort det”. Sätt bara upp en månadsöverföring enl tipsen ovan så är det klart sedan. Att ha tryggheten att låta sina investeringar bara tuffa på är bästa sättet att förhindra dig att vela och ta dumma beslut. Lysa håller koll på investerings-strategin så du slipper.

Du kan kolla på länken “ränta på ränta” hur mycket du har till ditt barn om 18 år. Testa tex med avkastning 7% resp 6,8% så ser du vilken effekt den extra avgiften på Lysa har jämfört med 100% global indexfond. Snabba resultatet är att 200 kr/mån ger ca 85 000 kr, och den extra avgiften till Lysa under 18 år är ca 1500 kr. Å andra sidan tar Lysa en liten extra bet att tex tillväxtmarknader som Kina kan ge extra skjuts åt dina pengar, vilket det finns en mycket god chans att de gör i det långa loppet. En del av en uträknad strategi baserad på vetenskapen.

Sen att Lysa har småbolag, om vi struntar i tillväxtmarknader och sverige index, vilket kan historiskt ha högre avkastning för högre risk, är det inte helt osannolikt att avkastningen kommer vara högre på 18 år än global indexfond. Sen får man inte glömma att lysa lär uppdatera portföljen med bättre fonder när/om de blir tillgängliga. Portföljförvaltningen är värt något. Det jobbet behöver man inte göra själv. För 18 baspunkter högre avgift.

1 gillning

Völj fonder hos Avanza, billigare än Lysa och Savr.

Gratis upp till 50 000 kronor i kapital !!!

Typ 500 kr på ett år som man sparar?

Om du ändå vill ha en fondrobot kan man lika väl investera i den här https://www.betterwealth.se/! Den kostar också 0,36% i total avg :+1:. Varför skulle den vara sämre en fondrobot Lysa?

Startar man ett barnspar från 0 kr så tar det ju flera år att komma upp i 50 000 kr. Då kan man ju byta till billigare fonder.

Om man innan 50000kr väljer dyra fonder för att de presterar bättre, varför då byta till billiga när man nått 50000kr? :upside_down_face:

(jag försöker påvisa att dyrare inte är lika med bättre)

Ok, jag omformulerar mig då kan du välja fonder utan att bry dig om avgifterna de första åren :slight_smile:

Hur som helst är det är väldigt bra erbjudande om man ska starta ett barnspar från 0 kr.

Har inga bra argument mot betterwealth. Billigare 4 baspunkter är bra. Diversifierat till andra tillgångar.

Mitt dåliga är att jag upplever lysa som lite mer professionell. Är en del stavfel på betterwealths hemsida bland annat.

Det här är ändå ett företag som ska välja vilka fonder som ska vara i ens portfölj. Och deras dynamiska portfölj med hög avg. har andra haft dåliga erfarenheter här.

Det kan jag hålla med om. :slightly_smiling_face:

Sen kokar frågan ner till om man tycker att det är värt de sparade kronorna, jämfört med den automatisering man får hos en fondrobot.

100% LF Global/SPP Global i en KF eller lysa 100% i en ISK i ditt namn.

1 gillning