Är det fortfarande fondroboten Lysa som är bäst 2023?

Hej
Är det fortfarande Lysa som är bäst 2023? :slight_smile:

• funderar du som jag att slänga in allt i Lysa?
  • eller kommer du gå från Lysa för att göra jobbet själv?

Jag kommer fortfarande köra på LYSA även i år. Har ett resonemang kring det och variationer i avsnittet som kommer på söndag. :slightly_smiling_face:

11 gillningar

Nää har aldrig kört lysa och kommer fortsätta köra “egen” regi

“Bäst” är ju verkligen en personlig definitionsfråga.

Den är åtminstone billigast av de populäraste robotarna. Sen beror det på vad man själv föredrar. Jag personligen skulle inte vilja köra Lysa pga avsaknaden av guld/råvaror samt för stor home bias i mitt tycke.

Men däremot anser jag att om valet står mellan Lysa eller inget alls, då är Lysa toppen! Jag tycker även att Lysa är tillräckligt bra för att ändå fungera för de flesta.

Men personligen vill jag ha mina portföljer lite annorlunda jämfört med Lysa samt att jag tycker det är roligare att bygga egna portföljer.

Men för många nya så är Lysa bland det bästa valet man kan göra. Man får tillräckligt bra portföljer till låg kostnad, samt man undviker göra dyra misstag själv, som att råka välja dyra fonder som inte alltid går bättre än index eller ännu värre, inte investera alls. Lysa sköter val av fonder samt ombalansering vilket också är bra.

2 gillningar

Toppen! :slight_smile:

Jag är ju en Opti-kille men måste säga att Lysa har gjort det otroligt enkelt att sätta in pengar via Swish - det är pluspoäng. Minuspoängen är att minsta insättning är 1000kr, jag hade velat komma ner i åtminstone 100kr i insättning så man kan microspara - tänk som Nowo-kortet funkade innan!

Men annars är det ju som tidigare skrivits (i tråd efter tråd) tycke och smak som avgör…

6 gillningar

Det här håller jag med om. Skulle vara lättare att spontanspara typ en 200-ing här och där.

Jag gillar lysa!
Vill du ha 6 månader med 20% på avgiften använd denna: Lysa
Alternativt så tror jag det finns en annan här på sajten

Man måste inte välja :grinning:
Jag och min fru kör på både Lysa och en egen indexportfölj :slightly_smiling_face:

3 gillningar

En fråga/fundering jag har (förutom fonderna man kan inte köpa “själv”): vilken nytta har lysa till mig om jag ändå vill ha 100% aktiefonder?
De kostar ju lite mer med deras avgift jämfört med antingen bara LF fonden eller portföljerna som finns här i forumet.
Skriv.gärna om jag missar något :blush:.

1 gillning

Jag kör Opti 9/9, en egenkomponerad försiktig portfölj samt global aktieindexfond för pensionen. Tycker det är en bra mix.

Välkommen till forumet :slight_smile:

Fördelen med Lysa är du får ett innehav överkant cirka 9000 bolag runt omvärlden. Framför allt är det Vanguard som har ett brett innehav av småbolag. Jämförelse med en vanlig globalfond som har innehav på cirka 1500 bolag. Forskningen menar på det bättre att äga så brett som möjligt, små-, medel- och stora bolag. Men andra menar på som exempelvis småspararguiden anser det räcker med att äga en globalfond med innehav på 1500 bolag.

Allt handlar hur mycket man personligen vill nörda sig, i sin fondportfölj. Jag har mycket sparande i Lysa och lite mindre i Avanza, detta beror på jag inte har ork eller tid att obalanser min portföljer hos Avanza.

1 gillning

För egen del, som är kund i Lysa, så kan jag inte låta bli att fundera på vad som är det säkraste alternativet om det verkligen går åt h-e och om det då är dumt att ha allt på samma ställe. Det har lett till att jag har en hel del pengar hos Lysa men samtidigt en ännu större del som fortfarande ligger i global indexfond hos Avanza.

Avanza har växlingsavgift på 0,25% på sina fonder. Vet någon vad Lysa har?

Det stämmer på fonder som är noterade i en annan valuta än Sek. Normala indexfonder på Avanza och andra banker handlas i Sek då blir växlings avg ganska låg som är inbakad i totala avgiften. Inget att bry sig om. :person_tipping_hand: . Samma sak på Lysa fungerar likadant som på Avanza och inget vara orolig över :wink::grin: . Viktigast av allt är komma igång med månadssparandet i billiga indexfonder och anstränga sig inte så mycket vad något kostar i växlings avg :partying_face: . Det är många valutor som är inblandade både i globala och Svenska fonder då det blir alltid påvärkan av valuta effekt och olika växlings avg hit och dit. Det är inget man behöver reda ut då det är ganska komplicerat och krångligt :+1:

2 gillningar

En liten sidofråga, vad menar du med lånar i den meningen? Förstod inte riktigt om det va belåna kontot eller du lånade från något annat konto? Bara lite nyfiken

1 gillning

quote=“Ola_Morin, post:17, topic:47833”]
En liten sidofråga, vad menar du med lånar i den meningen? Förstod inte riktigt om det va belåna kontot eller du lånade från något annat konto? Bara lite nyfiken
[/quote]

Det blir kredit på samma konto

Skulle tro minimuminsättningen på 1000kr har med swish-avgifter att göra.
Sedan är ju också 1000kr det nya 100kr.

Jag föredrar Optis diversifiering med råvaror framför Lysa, så den lilla del jag har his fondrobot kör jag där. I mitt fall har de varit generösa med rabatter (100% rabatt under 2023!) men det beror kanske på belopp eller tur.

Beror lite på vad man tror på och vill ha skulle jag säga.

Tror man på effektiva marknadshypotesen och vill äga hela höstacken kapitalviktat så skulle jag säga att Lysa bred är bästa alternativet.

Tror man på riskfaktorer och att en aktiv professionell investerare kan ha en edge mot övriga marknaden genom att med hjälp av matematiska modeller och egen marknadstro kan sätta ihop en portfölj som får bättre förväntad riskjusterad avkastning än marknadsportföljen, så skulle jag säga att Avanza Auto är det bästa alternativet.

1 gillning