Avanza auto nu billigare men…

Såg precis Avanza auto blivit billigare (total avgift 0.33-0.37) men är deras Sverigedel för dålig? Totalt 15% Sverige varav 10 av dom är Avanza Sverige, i deras Avanza 6 (100/0)

Tycker ni Avanza börjar bli ett alternativ till de andra fondrobotarna? Ifall man vill ha allt samlat

7 gillningar

Ser väl helt ok tycker jag.

Ser dock inga fördelar med att köra den jämfört med att månadsspara i tex RT Basportföljen, eller denna:
15% Plus Allabolag
10% Avanza Emerging Markets
75% Länsförsäkringar Global indexnära

• Lägre avgift
  • Bredare exponering
  • Ombalansering ytterst överskattat i en 100% aktier portfölj som denna.
5 gillningar

Riktigt bra av Avanza. Nu kan Avanza Auto ta striden med fondrobotar. Riktigt bra och bred portfölj för 0.36% i avg. Avanza Auto 6 ser riktigt bra ut just nu och riktigt bra pris för att få allt automatisk. Nu är knappast Lysa bättre val än Avanza Auto :+1:. Avanza Auto 6 tom bättre än Spp Aktiefond Global :+1:. Nästan samma års avg :+1:.

4 gillningar

Avanza Småbolag är också en sverigefond så 20% home bias har de, precis som Lysa.

Den riktigt stora vinsten är att Avanza erbjuder hävstång via Superlånet.

Kul! Äntligen börjar det dyka upp blandfonder till ett rimligt pris och nu när det finns konkurrens borde de bli ännu bättre. :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Jag som precis har flyttat… :slight_smile:
Ångrar dock inte flytten. Med Lysa:s utbetalningsplaner så kommer det passa mina FIRE-planer utmärkt.

1 gillning

Hur ser räntedelen ut för Avanzas robot? Eller kan man bara köra 100% aktier? :slight_smile:

Här är deras Avanza Auto 3 med 55/45

1 gillning

Flytta tillbaka från Länsförsäkringar nu då? :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Redan flyttat. Isk finns redan hos Avanza :+1::hugs:. Länsförsäkringar var det 100 år bakom Avanza på alla möjliga sätt…:+1:

1 gillning

:joy: när ska du sluta krångla

6 gillningar

Jag fick lära mig här på bloggen om man väljer fondrobot gör man det smidigare enklare föir sig själv och krånglar inte till det. Nu när Avanza Auto kostar lika lite som Lysa finns det ingen anlädning att inte testa Avanza Auto 6 :+1:. Då får man ett modernt sparande fint namn Avanza Auto FONDROBOT :joy::joy::whale2::+1:.

2 gillningar

Jag tycker det är toppen att avgiften gått ned, både för mig och andra. Har på något vis haft på känn att den kan komma att sänkas med tanke på konkurrenternas prislistor.

1 gillning

Om du lyckas hålla den till jul lovar jag att skicka en liten julklapp till dig :santa: :christmas_tree:

1 gillning

Ha ha va?
Trodde inte du brydde dig om coola grafer och liknande!
Det som tog sån tid att flytta!
Blir det Avanza Auto nu då eller kör du vidare på LF global indexnära?

Undrar om Nordnet kommer hänga på?!

1 gillning

Är du tomte i år :joy::joy::hugs:

4 mån till LF. 4 veckor till Avanza. Då bytte jag till Swedbank Access Global flytta snabbare. Vågade inte ha LF Global då det tog så långt tid flytta från Avanza. Avanza Auto är lockande men behöver inte vara bättre för det jämfört med global indexfonden :thinking::joy:.

1 gillning

Fick mig också en funderare på att samla allt till Avanza.

Men vad hände med övrigt?

Om ni tittar på bilden så ser ni 2% övrigt t.ex råvaror, fastigheter el dylikt.
Men väl inne i de olika portföljerna så finns detta tyvärr inte som ett tillgångsslag längre.
Lite tråkigt då jag har hoppades på exponering mot råvaror och kanske t.o.m guld. En enda väl diversifierad fond skulle kunna vara värd ett högre pris. Men man kan ju drömma :relaxed:🤷

Två dagar från Avanza till Lysa när jag sålde allt på Avanza och när det var klart begärde flytt av likvid på summan.

För mig dröjde det ett tag innan flytten från Avanza till lysa gick igenom.
Som plåster på såren fick jag sänkt avgift av lysa i tre månader trots att det var hos Avanza det tog stopp.
Vilket kundbemötande.
Alla inblandade bad om ursäkt ska jag tillägga.

Innan fanns handelsbanken råvarufond med under övrigt. Men den är nedlagd för ett tag sen så kan va därför.

1 gillning