Lysa VS Avanza Auto 6

Hej allihopa,

Jag vet att det finns en hel del trådar som diskuterar detta, men jag tycker inte att de känns aktuella.

Jag undrar vad det finna för nackdelar med att välja Avanza Auto 6 jämfört med med Lysa med 100 % aktier.

Det som ofta trycks på i jämförelser är att Lysa har lägre avgift, men avgiften för Avanza Auto 6 är i skrivande stund 0,400 % jämfört med Lysas 0,374 % vilket jag anser försumbart i sammanhanget.

4 gillningar
  • Lite olika fördelning mellan regioner i portföljerna.
  • Lysa har väl även automatisk utbetalning om man vill ha det.
  • Olika ränteportföljer.
  • Lysa kan du finjustera fördelning mellan räntor och aktier

Annars är de överlag rätt så lika… Svårt att säga vad som kommer vara bäst framöver.

1 gillning

Väljer du Avanza Auto så får du med bland annat Avanza Småbolag by Skoglund vilket jag tror är en aktivt förvaltad fond…? Dvs inte enbart index. Du får också exempelvis Avanza Sverige som är ett index som Avanza själv tagit fram, hos Lysa får du hela marknaden (om du väljer bred inriktning i alla fall). Väljer du hållbar inriktning hos Lysa så får du ju hållbarhetsfokus l inbakat i avgiften.

2 gillningar

Jag testade Avanza auto6 ett tag men tyckte inte den levde upp till mina förhoppningar. LF global är fonden man skall ha. LF gul. :+1:

1 gillning

Avanza Auto 6 är en aktivt förvaltad specialfond. Som kommer avvika från t ex msci world index.

Avanza Auto 6 ingår i Avanza Auto-familjen, som består av sex specialfonder med olika risk och förväntad avkastning. Placeringsstrategin baseras på modern portföljteori och de underliggande fonderna ska ha låga kostnader och en bred marknadsexponering. Avanza Auto 6 placerar huvudsakligen i aktiefonder och alternativa investeringar, där den aktieexponerade delen normalt ligger mellan 85 och 115 procent.

2 gillningar

Det här har väl dock främst att göra med Avanza Autos home bias (i.e. svenska ekonomins dåliga utveckling) och ett kort tidsperspektiv?

Jämför du tex LF Global med Storebrand USA under samma period kanske du plötsligt råkar övertyga dig själv om att köra all in på USA :wink:

4 gillningar

Man kan koncentrera sig ännu mer för usa big tech går alltid bäst

1 gillning

Det här med aktieexponering på upp till 115%, dvs de kör med hävstång/belåning ibland, har det alltid varit så? Känner inte igen det sen tidigare :thinking:

Ja de använder ibland konto för att minska aktieexponeringen och ibland derivat för att höja exponeringen motsvarande 115% aktier.

Jag vet inte hur länge de haft dessa bestämmelser. Vad jag kan minnas, sen start.

Det står om det under mål, i faktabladet.
Faktablad Avanza Auto 6

Går att läsa vidare i fondbestämmelserna.
Fondbestämmelser Avanza Auto 6