Jag vet att det finns en hel del trådar som diskuterar detta, men jag tycker inte att de känns aktuella.
Jag undrar vad det finna för nackdelar med att välja Avanza Auto 6 jämfört med med Lysa med 100 % aktier.
Det som ofta trycks på i jämförelser är att Lysa har lägre avgift, men avgiften för Avanza Auto 6 är i skrivande stund 0,400 % jämfört med Lysas 0,374 % vilket jag anser försumbart i sammanhanget.
Väljer du Avanza Auto så får du med bland annat Avanza Småbolag by Skoglund vilket jag tror är en aktivt förvaltad fond…? Dvs inte enbart index. Du får också exempelvis Avanza Sverige som är ett index som Avanza själv tagit fram, hos Lysa får du hela marknaden (om du väljer bred inriktning i alla fall). Väljer du hållbar inriktning hos Lysa så får du ju hållbarhetsfokus l inbakat i avgiften.
Avanza Auto 6 är en aktivt förvaltad specialfond. Som kommer avvika från t ex msci world index.
Avanza Auto 6 ingår i Avanza Auto-familjen, som består av sex specialfonder med olika risk och förväntad avkastning. Placeringsstrategin baseras på modern portföljteori och de underliggande fonderna ska ha låga kostnader och en bred marknadsexponering. Avanza Auto 6 placerar huvudsakligen i aktiefonder och alternativa investeringar, där den aktieexponerade delen normalt ligger mellan 85 och 115 procent.