Hur står sig Avanza auto + belåning

Hallå.
Eftersom inte lysa varken erbjuder belåning som hävstång eller kommer tillämpa tailrisk.

Undrar jag hur Avanza auto står sig mot lysa.
Just för att man kan få till belåning på i alla fall 25% för att få extra hävstång till låg kostnad.

Tail risk får vi vänta länge på…
Tack för en grymt bra kanal.

Tog en snabb koll på avanza auto nu. Jag är inte särskilt imponerad, det är svårt/omöjligt att finna innehavet. Det går även ej att få svar exakt hur mycket fonderna investerar i aktier. (Auto 6:Den aktieexponerade andelen i fonden ligger mellan 80 och 100 procent.)

Här faller intresset bort för mig, ett skäl till att jag gillar lysa (och även vissa andra tjänster) är att de är väldigt öppna och tydliga. Avanza auto är (lite) dyrare och otydligt. Det saknas även gröna alternativ.

Är med på din analys. Gröna alternativ är för mig ointressant. Ser hellre att man vid sidan av sparar eller investerar hållbart så man själv tar ställning till vad det är man bidrar till…

Hållbara alternativ tenderar att vara ett rätt spretig alternativ.

Varför ska du ha Avanza auto för att använda belåning? Är det inte bättre belåna Avanza Global eller Spp aktiefond Usa? Mycket billigare och bättre.

Avanza Auto 6 är klart 100% aktie index hrla tiden. Det är bara så att den är lite dyrare än Lysa . Förväntad avkastning långsiktigt är ganska lika Lysas. Om du vill ha en grön portfölj på avanza med automatisk månadssparande.
Spp Global plus 80%
Spp Sverige plus 20%
Lika enkellt.:+1:
Själv gillar jag ingen auto men det är inget fel. Men apsolut helt onödigt belåna auto. Då är Avanza Global eller Spp aktiefond Usa mycket bättre val.

Fast nu har du fel Jacke, jag hänvisar åter till fondfaktabladetDen aktieexponerade andelen i
fonden ligger mellan 80 och 100 procent.”,“Fondens jämförelseindex är ett sammansatt index
bestående av 95% Morningstar Gbl Mkts NR SEK och 5% Rogers International Commodity TR USD.

Det är alltså en “fondrobot” som investerar mellan 80-100% i aktier, och som jämför sig mot ett index med 95% globala aktier och 5% råvaror (jag tolkar det som så, jag har faktiskt inte lagt ner energin för att inspektera dessa index).

Det är nog inget fel med det, men ett av mina krav när jag investerar är att det ska vara enkelt och lättförstått. Min egen fördom är nämligen att när det verkar vara komplicerat, så är det bara för att fondförvaltare vill att det ska vara så, för då kan de ta mer betalt.

I detta var jag tvungen att söka mig till andra hemsidor (Morningstar) för att få veta vad denna fond investerar inom. Det är för mig en dålig signal.

1 gillning

Stämmer. Fel av mig. Det är inget att ha då även avg är 0.55%.