Avanza Auto 6 börjar bli riktigt bra

Vad tycker ni? De har sänkt avgiften till 0,39% och deras mål är att det ska vara 114% aktie.

2 gillningar

Hur bekostas hävstången? Är det inbakat i avgiften? Vad är räntan på lånet som bekostar hävstången?

Har blivit mycket diskussioner kring detta i andra liknande hävstångsfonder.

4 gillningar

Säger de totalt så är det totalt på Avanza.

2 gillningar

Bra att veta!

@MattiasA90 Jag har aldrig sett en fond som redovisar räntan som en avgift. Möjligen skulle räntemarginalen kunna redovisas, men troligen endast i årsrapporten.

2 gillningar

Jag har den men var inte medveten om förbättringen. Har den och 5:an.

Auto 6 är 114% och Auto 5 har 100% aktier. Jag tycker att det kan vara bättre att bara ha en av dem, eftersom båda investerar i samma fonder. Dessutom är Auto 6 bra marknadsviktad, har hävstång och investerar i fina fonder.

Auto 6 är lika bra som Lysa, faktiskt. Det finns ingen större skillnad!

8 gillningar

Kan någon förklara vad det menas med "har hävstång "?

1 gillning

Rätt kassa fonder skulle jag säga. Är du Avanza fan boy eller jobbar du där?

3 gillningar

Förklara gärna varför det är “kassa fonder”. Är du en Lysa fan lady/boy :dark_sunglasses: eller jobbar du där?

5 gillningar

Ett ökat risktagande kort och gott. Här förklaras det av säljaren av produkten: Så kan du använda hävstång för att boosta ditt långsiktiga fondsparande

3 gillningar

Jag har faktiskt Lysa där jag månadssparar 5000 kr i månaden. Men det verkar som att det bara finns en “troll”, och det är du. Bara för att något inte passar din agenda betyder det inte att alla andra är troll.

Det finns skillnader, Lysa är mer marknadsviktat än Auto. Auto har mer aktiv förvaltning än Lysa. Auto har mer småbolag än Lysa. Lysa är bredare. Vilken som är “Bäst” beror på vad man är ute efter. Jag använder bägge

Bägge erbjuder räntefonder (men olika upplägg på räntefonder) och automatiska ombalanseringar

Ett påstående som inte tillför så mycket, bättre att förklara vad du isf ogillar.

Rent generellt hjälper knappast svepande påståenden och gissningar någon som vill förstå skillnaderna mellan Lysa och Auto. Det finns dock bra trådar där detta diskuteras om man söker lite på forumet.

11 gillningar

Tack! Så det betyder då att när jag köper auto 6, jag också har lånat och investerat pengar för möjlighet till större avkastning? I detta fall 14% av vad jag sätter in?

2 gillningar

Har ingen agenda, men har tröttnat på att du skriver nonsens i tråd efter tråd efter tråd.

2 gillningar

Så pass? Enligt deras hemsida är både Auto 5 och Auto 6 100 % aktier.

Du skriver att Lysa erbjuder räntefonder och jag förklarar att både Auto och Lysa erbjuder räntefonder. Väljer du Auto 5 eller 6 väljer du att exkludera räntefonder, precis som du på Lysa kan välja 100% aktier och på så vis exkludera räntefonder. Mao kan man välja om man vill ha räntefonder både hos Lysa och Auto. Hoppas det blev tydligt!

1 gillning

Ja, alltså fonden lånar pengar, för att köpa mer aktier än vad som annars är möjligt. Så hoppas man ju såklart att avkastningen blir högre än vad räntan på lånet är.

4 gillningar

Jämförelsen var mellan Avanza Auto 6 och Lysa. Hoppas att det blev tydligt nu!

Är det inte mer rättvist att jämföra Auto 6 med Lysa 100% aktier då isåfall? :slightly_smiling_face:

2 gillningar