Hej!
Jag får lite panik, då jag inte hinner att sätta mig in i ISK-fonderna (så som jag vill).
Eller det är snarare så att jag får stress och blir lite ordblind och får beslutsångest.
Jag har samtliga mina besparingar på ISK. Ett flertal 100 000:ingar.
Jag har förstått att för att "slippa betala så mycket skatt!, så måste jag flytta på dessa innan året är slut. Har jag förstått rätt?
OM jag har det, vart ska jag istället sätta in mina besparingar?
Besparingarna är min pension, pengar jag samlat under 20 års tid (då min man dog).
Jag har 10-13 år kvar till pensionen. Eftersom jag varit änka med 3 barn, har jag under åren jobbat mycket deltid och min pension ser inte ut att bli mer än 11 000 SEK/netto.
De senaste 4 åren har jag kört eget och sparat så mycket pengar det bara går.
Jag tar tacksamt emot alla era god råd.
Jag tar också tacksamt emot någon man kan kontakta för att få råd om hur jag ska tänka med företaget och alla ekonomiska benefits man kan få. Tusen tack! <3
Nej. Är de redan på ditt ISK ska du verkligen inte flytta dem. Du får alltid skatta för allt som är på ditt iSK, oavsett i vilken form. Välj istället någon eller några kloka fonder att köpa för pengarna.
Skatten på ISK baseras på statslåneräntan i november året innan. Eftersom alla räntor, även statens, ökat kommer alltså skatten på ISK att öka 2023.
Men med ökningen går skatten från att vara jätteliten till att vara liten och jag ser ingen anledning att flytta pengarna någon annan stans för den sakens skull. Det beror dock på vad du har i din ISK. ISK är bara ett skal som kan fyllas med nästan vad som helst och om du har tillgångar som på lång sikt väntas avkasta mindre än statslåneräntan är det alltså bättre att ha dem någon annan stans.
Andas !
Ekonomiska beslut skall inte tas med panik och stress.
Du betalar redan idag en låg skatt på ISK.
Vid årskiftet höjs skatten på ISK, men inte till nivåer som skall leda till panik.
De allra flesta anser att ISK fortfarande är en förmånlig sparform.
Hur är dina pengar på ISK investerade idag ?
Du bör inte flytta dina pengar om ditt syfte är att ha dem investerade i aktiefonder.
Om du har bestämt dig för att byta investeringsstrategi och vill ha en del av dina pengar på räntekonto, då kan det vara läge att fundera på vilket belopp och när du ska flytta över.
Stämmer det så är det ju ett generalfel, men det får @AGS svara på. Ibland hör man ovana säga att de har allt på ett ISK, men ibland framgår det sedan att det är kontanta medel och då blir jag lite mörkrädd.I sådana fall är ju lönekontot utan ränta bättre.
Tack Sverre! <3
När du skriver, det beror på vad du har i din ISK. Hur ska man tänka där?
Jag har Nordea som bank och har bara lyssnat på min bankman.
Känner mig dåligt insatt i vad som är bäst, men valde iaf att placera alla mina pengar i ISK för att just slippa omplaceringar och hålla reda på minus och plus.
När du nu skriver - det beror på vad du har i din ISK, blir jag nyfiken.
Finns det val att göra även där? “en som har mkt dålig koll”
Hej, bästa @angaudlinn - jag läser på mitt konto ISK … Nordea Stratega 50. Så fonder. Bättre än lönekontot hoppas jag. Jag är så himla dålig på sånt här, skäms, men har som sagt bara lyssnat på min bankman. Och innerst inne, förstår jag att det inte är helt rätt, då jag förstår att Nordea också vill tjäna pengar. Därför skulle jag behöva komma i kontakt med någon som kan råda mig i allt. Tack!
Hej @AimHigher!
Du menar om jag ska investera i typ en bil eller någon större utgift?
Tanken med mina besparingar är att ha dessa när jag blir pensionär. Men inser även att jag kanske så småningom måste hjälpa mina barn med ev. insatser till boende. Tack! <3
Hej och välkommen! Först vill jag säga till dig: ta det lugnt, det finns ingen panik, du behöver inte agera snabbt. Vi tar det här sakta men säkert.
För det första behöver du inte lägga så mycket tanke på det här med ökad skatt på ISK. Så länge du använder ISK-kontot på rätt sätt kommer du mer än hämta hem det. Du har fonder där, det är jättebra!
Så, nu glömmer vi det här med att 2022 snart är slut. Nästa steg för dig är att lära dig litegrann om vilka fonder som är bra. Kom ihåg att din bankman inte alltid tänker på ditt bästa! Du har inte gjort något fel här men du kan göra så mycket bättre själv! Och det är inte så svårt. Börja med att kolla på detta avsnitt: Spara och investera rätt och lätt 2024! | Kom-igång guide #99 Det är jättebra start för hur du ska börja tänka när du sparar
När du lärt dig lite mer om fonder kan du utan problem öppna ett konto på Lysa, Opti, Avanza eller Nordnet som avsnittet föreslår. Därefter kan du sälja dina fonder på Nordea och överföra kapitalet till ditt nyskapade konto. Om du är osäker på hur man säljer fonder kan du ringa Nordea så hjälper de dig.
Slutligen föreslår jag att du kollar på några andra avsnitt av RikaTillsammans som kan inspirera dig ytterligare i ditt sparande. Glöm inte att bara av att du hittat hit kommer du ha en mycket bättre förutsättning att göra ditt sparande ännu bättre. Grattis till det!
Som sagt, ta ett djupt andetag och ta dig tiden att lära dig lite om privatekonomi och jag lovar dig att du kommer att finna det intressant, lärorikt och nyttigt både för dig som privatperson men även för ditt företag.
Småspararguiden är oberoende ekonomiska rådgivare. Kanske de kan hjälpa dig med dina frågor.
Som MarkusJ redan skrivit har den hög förvaltningsavgift. Om du har sparat länge i den och nu har 10-13 år kvar till pension, har den varit väl defensiv. Det är en så kallad blandfond med cirka 50% aktier och 50% räntor. Beroende på hur mycket du är inne och tittar på utvecklingen och hur påverkad du blir om fonden under perioder går ner mycket, kunde du ha haft minst 70% i aktier/aktiefond (många skulle säga 90-100% med över 10 års sparhorisont). Men det har ändå varit bättre än att bara haft de oinvesterade på ISK. Det finns billigare och bättre alternativ på Nordea om du inte vill byta bank.
Du nämner att du kanske ska hjälpa barnen med kontantinsats. Vet du mellan tummen och pekfingret ungefär när det är dags och har du bestämt någon ungefärlig summa (detta kan vara svårt att veta exakt naturligtvis)? Är det bara några år dit ska du nog fundera på att ha de “hjälppengarna” på ett bankkonto med insättningsgaranti (och gärna bra ränta)för att undvika risken att de har minskat mycket i värde just när du ska använda dem.
Bra råd i tråden, så ta dig genom det @Anonym länkade till och följ upp här sedan. Det är ingen panik. Hellre Stratega 50 än ingen alls s a s. Byta kan du göra när några frågetecken rätats ut kring sparhorisont, planer och riskbenägenhet.
Behöver inte öppna nytt konto. Går bra med Nordea. Nordea har de flesta fonder man kan behöva. Men man måste vara inloggad för att se fonderna eller ta det via bankman.
Investering i aktiefonder ska vara långsiktigt. Minst fem, helst mer än tio års perspektiv.
Behöver du pengar till annat inom 5 år kan man fundera på att lägga den summan på konto med ränta och insättningsgaranti.
Åh! tack så mycket för alla tips. Jag ska kolla in avsnittet och försöka lära mig!
Jag har faktiskt öppnat ett konto på Avanza också, men inte gjort så mycket val där heller.
Ska avsätta tid för detta. Tror det få blir en kalenderbokning
En riktigt bra sida det här känns det som Tack igen!