Så jag skulle vilja börja med ett långsiktigt sparande där jag lägger in en viss mängd pengar per månad till min pension samt ett mer kortsiktigt sparande till större utgifter bostadsköp m.m
Jag har dock problem att välja fond samt vart jag ska ha dessa.
Jag har läst på en hel del och verkar kommit fram till rekomendationen
Avanza_Global 30% skatt på amerkanska utdelningar Länsförsäkringar 15%
Detta är vad jag lite löst läst om det och har väldigt svårt att förstå vikten av alla procentenheter och vilket alternativ som skulle ge mig mest pengar i slutändan. Snälla hjälp mig förstå!
Du kan vara kvar på Länsförsäkringar om du vill och anvönda dig utav deras fonder som t.ex Länsförsäkringar global indexnära och Länsförsäkringar Sverige index.
Vill du ändå byta till Avanza så kan du köra liknande det du själv skrev.
Vad som kommer ge bäst avkastning framöver kan tyvärr ingen svara på.
Satsa på isk då det underlättar ombalansering och deklarationen.
Viktigast är att komma igång Sen exakt vilken indexfond du väljer är inte supernoga sålänge avgiften är låg. De flesta är ganska lika, de exkluderar bara lite olika beroende på fondbolagets hpllbarhetssyn och policys.
Skillnaden i avgift mellan fonderna är så pass liten så att den enligt mig är försumbar i det långa loppet. Vill du läsa mer om detta så finns äldre trådar, t.ex.
@dG62 gjorde en detaljerad uträkning hösten -22. Även om det är ett tag sedan visar den hur lite som skiljde de åt då.
Det som kanske kan vara bra att vara medveten när du ska välja mellan de två fonderna är att Länsförsäkringar Global indexnära har en ESG - profil (utesluter innehav som brister i miljöhänsyn, mänskliga rättigheter m.m). Det innebär att fonden utesluter fler bolag än Avanza global. Det är dock omdiskuterat huruvida ESG har någon direkt påverkan på de verkliga problemen som finns.
Avanza global är därmed bredare gällande innehav då Länsförsäkringar har ESG- profil.
Med detta sagt är båda fonderna bra då de har låga avgifter och bred global spridning. Du får väga för - och nackdelar och ta ett beslut - eller singla slant.