Länsförsäkringar Global Index vs. Avanza Global - Omröstning

Då dessa två fonder utan tvekan är forumets mest populära (jag väljer att exkludera alternativ som tar med tillväxtmarknader denna gång) så vill jag få en fingervisning om hur pass populär den ena resp. andra är hos er.

En motivering till varför ni väljer den ena framför den andra (t ex hållbarhetsperspektivet hos LF) är också uppskattad!

Avgiften - efter skattefrågan hos Avanza Global - bör väl vara mer eller mindre densamma i praktiken nu, eller hur står det till på den fronten? Något nytt?

1 gillning

LF, mest för att jag började där och har störst innehav där samt att jag har LF som huvudbank för lön etc. Men jag har A också… både fond och bank. :slight_smile:

Jag tror att marknaden vet bättre än någon ESG-byråkrat vad som är hållbart, så jag väljer Avanza Global.

13 gillningar

Hade LF innan men med all exkludering så tyckte jag inte att jag fick vad jag betalade för så det blev Avanza global istället.

5 gillningar

DNB Global saknas som alternativ, den är likvärdig med LF Global innan de bytte till ett hållbarhetsindex.

8 gillningar

Jag bytte till Avanza Global efter LF:s nya hållbarhetsprofil

2 gillningar

Hur gjorde du då? Sålde du allt i LF global och sen köpte Avanza global för allt? Förlorar man inte pengar på det?

Jag började med LF, nu sparar jag lika mycket i båda.

Avanza har en funktion för att byta fond utan att behöva göra en separat köp- och säljorder. Antar att jag kanske står utanför marknaden någon dag men det tycker jag det är värt. Ett jätteenkelt snitt så går marknaden uppåt 0,02 % per dag eller något sådant, känns ok att missa.

Sen ändrade jag över mitt månadssparande också, där förlorar jag ju ingenting alls.

2 gillningar

Ur ett rent avkastningsperspektiv tror jag det kommer att spela kvitta vilken man väljer så länge nettoavgifterna de facto är lika. Jag har själv LF och ser ingen anledning att byta. Avkastningsskillnaden pga hållbarhet eller inte kommer vara minimal för såpass breda fonder som dessa, och vilken som kommer avkasta en tiondel hit eller dit bättre under en viss tidsperiod kan man inte veta.

1 gillning

Klart ingen vet vad som kommer hända i framtiden, så då får man utgå utifrån vad vi vet idag och det är att alla avsteg från marknadsvikten medför ökad risk som man inte får betalt för. Så utifrån ett rent rationellt perspektiv är det ett sämre investeringsbeslut att köpa LF global över Avanza/DNB global.

1 gillning

Avanza global har aningen högre förväntad avkastning, LF global har aningen lägre klimatpåverkan. Upp till var och en vad man vill investera i och tycker är ”bäst”.

1 gillning

…och även där kan man väl fråga sig om det ger mindre klimatpåverkan att köpa LF istället för Avanza :slight_smile: jag är inte övertygad om det men absolut kan man ha det som skäl att köpa LF istället.

Sen finns det väl globalfonder som har ännu tydligare hållbarhetsinriktning och haft det längre än LF. Tycker det är underligt att många använder argumentet om LF Global Index istället för Avanza Global när de själva inte valt en ännu miljövänligare fond tidigare (eller nu)

5 gillningar

Precis, den typen av exkludering och viktning som LF gör är nog mer greenwashing/marknadsföring och har sannolikt ingen som helst hållbarhetseffekt.

2 gillningar

Är det mig du syftar på? Äger själv Avanza global

Nej, men har sett resonemanget på forumet tidigare :slight_smile:

Försökte formulera mig så det inte verkade som att jag hoppade på dig personligen, uppenbarligen lyckades jag inte :joy: sorry!

Nackdel Avanza Global: Du kan bara ha den på Avanza

Nackdel LF: Väljer aktier efter ESG- och hållbarhet. För mig är det detsamma som “stock picking” vilket jag trodde de flesta i forumet är emot…

3 gillningar

Jag skulle röstat för DNB Global Indeks S om det alternativet fanns.
Avanza Global och DNB är ungefär likadana. Avanza global är bättre när utdelningen är lägre, och DNB när den är högre. På grund av interna skatter på utdelningar. Annars är de likadana. För någon anledning tycker jag inte om Avanza fonder, men det är bara hokus pokus. Jag tror det har att göra med att det är en matarfond. Inget argument mot det direkt dock.

2 gillningar

Röstade Avanza Global. Ogillar manipulationerna och greenwashingen som jag med många anser att ESG o dyl innebär, både med tanke på miljö och etik, men även ur ren investeringssynpunkt.

4 gillningar

Bara jag som tänker att välja en global, hållbar fond inte bara handlar om att stötta företag som värnar om miljön utan om att de i framtiden kommer att utvecklas mest? Att bolag som inte har en miljöprofil kommer få sämre vinst, utveckling osv.