Detta har ju stötts och blötts många gånger men jag hittar inte något aktuellt inlägg på forumet med nuvarande avgifter efter EUs nya regler mm.
Efter senaste podd-avsnitten om avgifter så gjorde jag en genomgång av fondutbudet med avseende på avgift och hur breda fonderna var kontra det som är RTs modellportfölj 100% aktier. Jag förstår att RTs portföljer är tänkt att tas fram neutralt oavsett vilken bank man har. Om man istället tänker friare och först funderar på hur man vill att portföljen ska se ut och sedan väljer bank utefter det, vilka fonder skulle då väljas?
Jag kom fram till följande förslag med kommentarer. Det gjorde att jag nästan halverade den totala avgiften för portföljen och gick ifrån 0,30 till 0,18%.
Håller ni med eller har jag missat något?
70% Avanza Global
(verkar följa motsvarande index som Länsförsäkringar Global Index men till 0,09% avgift kontra 0,22%. Har hört om någon ev. skatteeffekt här men vet inte hur mycket det påverkar.)
10 % Avanza Emerging Markets
(verkar följa motsvarande index som Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index men till 0,27% avgift kontra 0,56%.)
10% PLUS Allabolag Sverige Index (Finns förvisso t.ex. Avanza Sverige som är fyra punkter billigare 0,18 vs 0,22% men den är också smalare så här föreslår jag inget byte.)
10% Handelsbanken Global Småbolag (Inget byte för tyvärr hittar jag ingen billigare global småbolagsfond. Skaver dock med hela 0,66% avgift när tumregeln för en passiv indexfond är högst 0,4%)
Här har du gjort det i omvänd ordning. Först har du valt fonder och sen har du valt bank, eftersom den enda banken dina fonder går att handla på är Avanza Bank.
Här har du samma övning men från fler banker än just Avanza.
Bra tips med Fondo @Johann. Där kan man verkligen tälja en bra bit av avgiften för vissa fonder ;). Fondo saknar ju tyvärr belåning - tror inte heller det ligger nära @Fondo@Daniel_Fondo@Olle_Fondo ?
Det stämmer, Fondo erbjuder i dagsläget inte möjlighet för belåning till sin fondportfölj. Vi tar dock tacksamt emot feedback och undersöker tänkbara möjligheter framåt!