Globala indexfonder

Hej.
Jag funderar vilken globalfond jag ska välja.
När jag jämför dessa tre på Avanza så ser skillnaden i avkastning obefintlig ut.

Är avkastningen jag ser på Avanza bild före eller efter avgift?
Dvs. Överavkastar egentligen SPP global men bara med sin ökade avgift? Eller kommer den egentligen att halka efter med avgiftsskillnaden?

Avkastningen är efter avgift.

SPP Aktiefond Global följer ett bredare index (MSCI All-Countries World) som även innehåller tillväxtmarknader. De andra följer ett index utan tillväxtmarknaderna (MSCI World). Där har du nog större delen av förklaringen. Det är till nästan 90% samma index men på marginalen kan de alltså bete sig lite olika.

Precis som Emil skriver så följer dom lite olika index. Så om du vill ha med tillväxtmarknader i portföljen bör du välja SPP, annars kan du lägga till 10-15% Avanza Emerging Markets eller Länsförsäkringar Tillväxt till dom andra två så får du samma resultat till lägre avgift. Men tycker själv att det är skönare att slippa ha flera fonder att hålla koll på.

1 gillning

Ok, mina funderingar är så här:
Jag vet att SPP global har högre avgift, historiskt har den haft överavkastning jmf med de andra som i princip motsvarar avgiftsskillnaden (men alltså inte mer).
Om jag valt för fem år sedan hade de alltså varit helt likvärdiga.

Om framtiden så vet jag fortfarande att den har högre avgift, men jag vet ju inte om tillväxtmarknaderna kommer att göra att den fortfarande avkastar mer än de andra.
Är då LF ett ”tryggare” val?

Access global har ju samma jämförelseindex som LF, men högre avgift (0,26). Hur lyckas den bli i princip samma avkastning?

2 gillningar

Det är ganska liten avvikelse på 5årssikt att det kvittar vilken man väljer. Det är ännu mindre skillnad på 10-15 årssikt. :grin::+1:. Det är bara smaksak.

Det skiljer lite i innehav exkluderar bolag i index mellan Avanza Global,Länsförsäkringar Global indexnära,Swedbank Access Global då de går lite olika vid olika perioder,men på 10 årssikt jämnar det ut sig och det är bara slumpen som avgör vilken avkastar lite extra. Mikro överavkastning :grin::joy::+1:. Inget att bry sig långsiktigt då vi vet bara vilken avg fonden har idag. Alla fonder är lika bra. Spp Aktiefond Global kommer inte göra stor avkastning eller ingen alls mot de 3 på 10-20 årssikt. Kortsiktigt kan det avvika lite :+1:.

Avgifterna är redan avdragna när du tittar på graferna, så det är faktisk avkastning du ser. Som Jacke skriver så är alla fonderna väldigt bra och likvärdiga så spelar ingen större roll vilken man väljer. Men personligen gillar jag att fonden replikerar det bredaste indexet och tar med hela världens marknader. Vem vet, om 15-20 år kanske Tillväxtmarknader står för 25% av globalt index och då kan det göra större skillnad.

1 gillning

Då kan man göra det smidigt med 2 fonder och billigare.

Avanza Global 80%

Avanza Emergingmarkets 20%

Det behövs ingen ombalansering på 15 årssikt då det kommer följa utväcklingen på världsmarknaden och justera sig själv. Riktigt smidigt och bra :+1:. Lite agresuvare än Spp aktiefond Global men vem bryr sig om små optimering :rofl::joy::+1:. Blir billigare. Just nu är Avanza Global lite dyrare ca 0.04% totalt än LF Globa indexnära,men om de ändrar skatterägler och alla fonder betalar 30% skatt pp utdelningar då blir det stor fördel för Avanza Global. Just nu är skillnad mikro avg fördel för LF Global indexnära. Man kan göra det på 10 olika sätt och ändå blir det bra. Här finns det inga dåliga val :+1:.

1 gillning

Jag vet, skrev det lite högre upp. Tycker bara det är skönt att ha allt i en fond då jag har flera olika konton jag sparar i: privat långtidsportfölj, tjänstepension, företags KF, barnsparande KF, privat pension IPS osv. Tycker det är värt den lilla extra avgiften SPP kostar, plus att jag tycker det är skönare att inte se vilken marknad som ”går bäst” för tillfället för det lockar mig att byta runt med fonderna som du gör hela tiden :smiley:

1 gillning

Det är inte säkert att jag byter fonder så ofta som jag skriver olika förslag här :joy:. Haha
Som du säger Spp aktiefond Global är bäst om du väljer 100% och inte kladdar till det med Sveriges index. 20-30%. :joy::+1::+1:. Då sabbar du till allt som har med global index att göra :grinning::grinning_face_with_smiling_eyes::hugs::grin:

Haha, har 100% SPP i alla portföljer utom min privata långtidsportfölj :facepunch: :muscle: Där har jag lagt till 20% Plus allabolag Sverige

1 gillning

Det var onödigt kladd med det privata. Bäst att följa samma linje till 100% :+1::joy::rofl:

Gillar Sverige :sweden: och vill inte gå sämre än grannen som använder Lysa :ok_hand::grinning:

2 gillningar

Jag gillar 100% Sverige men högre risk. Vem säger att granne har 20% Sverige? Majoriteten av våra grannar har inga pengar på börsen och många av de lever på banken och har skulder. :+1::face_with_hand_over_mouth:. Även om du har allt globalt kommer du bli bättre än 80% av dina och mina grannar. :+1:. Själv jämför jag aldrig min bil/boende med grannens och behovet är inte så stor att bli bättre eller sämre än granne haha.:+1:. Inte säkert granne har Lysa? Oftast har granne dyra aktiva fonder som storbank rådgivare rekommenderade :-1:

Alla TP entrelösningar har den upplägget med 20-30% Sverige och 70-80% Globalt. Det är säkert bra att följa samma mönster även privat :+1::hugs:. Även Claes Hemberg gillade den och hade exakt samma förslag på långsiktigt sparande privat. :+1:

Jag tror du är lite avundsjuk på min portfölj Jacke :wink: Det är ok att ta ut svängarna och ha två fonder :+1::joy:

1 gillning

Kanske lite :rofl::joy:. Men om det blir förändring kan det bli så att jag kör 30-50% Sverige för att vara lite bättre än dig,min granne och få ännu bättre avkastning långsiktigt haha. :+1::+1::face_with_hand_over_mouth::grin::rofl:. Sedan att jag/vi tappar 2% vid fondbyte vem bryr sig om det :joy::rofl::+1::face_with_hand_over_mouth:. Varje optimering till det bättre kostar i - avkastning :+1: kul. Just nu vågar jag inte tänka på fondbyte på 10år. Haha. :+1::face_with_hand_over_mouth:.

1 gillning

Nästa fondbyte kanske du har tur och köper in dig lite billigare istället :wink:

Då borde väl LF global + Avanza EM bli ännu billigare (i nuläget?).
Viktade 87 % LF (0,22 * 0,87) och 13% EM (0,3 * 0,13) = 0,23 totalt.
Fortfarande inget ombalanseringsbehov och sparar 0,1 jmf SPP…