Avanza Auto 6 - varken mer eller mindre :)

Hej alla.

Jag gjorde en tråd för ett litet tag sen hur jag skulle investera mina pengar, tanken är att jag kommer köra på rätt hårt med investeringar p.g.a. bra ekonomiskt läge (för mig själv ;). Ungefär 25-35tkr per månad (20 tkr direkt från lön samt 15 tkr från en buffert jag har).

Min tänkte då, som nu, är att investera i aktiefonder alternativt fondrobot. Jag har kollat över och för mig, känns Avanza Auto som en vettig lösning.

Förmodligen kan väl t.ex. Lysa/Opti gå bättre, men för mig är ju Avanza lite av en trygghet då jag har haft det länge, och är bekväm med banken, för mig är det värt att ha allt samlat på ett ställe.

Hur är eran brutalt ärliga uppfattning om Avanza Auto 6? Som sagt, jag är medveten om att avgiften är snäppet högre än t.ex. Lysa, men återigen, Lysa/Opti för mig, är inget alternativ, vill helst inte förklara varför, men jag har mina skäl.

Min tanke är att jag bara ska sätta över pengar varje månad, konstant, i 35+ års tid. Då är jag 70 år och pensionen är förmodligen där då.

Så om vi som sagt bortser från Lysa/Opti m.m., hur är eran inställning till Avanza Auto 6? Jag vill helst inte t.ex. bygga en egen portfölj med t.ex. Avanza Global/Avanza Zero/Avanza Emerging Markets, utan jag vill ha ha det så extremt enkelt jag kan.

Precis som Jan skriver, bästa dagen att börja ditt sparande är att börja idag.

Ni som har Avanza Auto, hur är era erfarenheter?

Tackar ödmjukast för hjälpen.

/En glad amatör.

Billigare och bättre köra 100% SPP aktiefond Global :facepunch::handshake::+1:
(Varken mer eller mindre)

Billigare och bättre 100% Avanza Global och kör hårt i den globala indexfonden :+1::hugs:. Det behövs inga andra lands fonder. :+1:. 0.10% i avg. Blir lite dyrare än LF Global indexnära ca.0.04% pga skatteregler. Men den kan ändras till Avanza Global fördel igen. :grin:

Okej.

Vad skiljer Avanza Global från Avanza Auto, förutom att Avanza Global har en avgift på 0.10% och att Avanza Auto har en avgift på 0.55%? Som jag förstår det har Avanza Auto 6 till viss del, om även liten, i räntefonder?

Och ja, tack återigen för svaren. Uppskattas. Är lite på slutspurten här att sätta upp mitt väldigt långsiktiga sparande, men som alltid, har man ju saker man tvekar på :slight_smile:

Avanza auto 6 täcker även in Tillväxtsmarknader vilket Avanza global inte gör. Därför du ska välja SPP :ok_hand:.

1 gillning

Avanza Auto har lite mer tillväxtmarknad och Sverige i portföljen. Det har inga räntefonder. 100% aktieindex och kostar 0.40% extra. Inte värt extra avg.

10% extra tillväxtm gör ingen så mycket rikare då avg är 0.23% dyrare och om du vill exakt 0.19% dyrare :+1::grin:. Det är avg sedan vilken avkastar lite bättre om 30 år är ingen som vet :+1:

Gud har sagt till mig att Tillväxmarknader kommer gå som ett :steam_locomotive: kommande 30-årsperiod :slight_smile:
Skämt åsido, man klarar sig säkert lika bra med 100% Avanza global också. Men varför chansa :rofl:

1 gillning

Om vi går efter avg då chansar man mer med Spp aktiefond global då den kostar 0.19% dyrare. Sedan är det smak sak. Vilken du väljer LF Global indexnära,Spp Aktiefond Global. Avanza Global är smaksak. Avanza Auto är nödlösning och ingen kul avg. Om den hade kostat 0.33% max i avg då är det helt ok :+1:. Annars dyrt.

Bra svar och vägledning för mig. SPP verkar intressant och även Avanza Global.

Så i princip är Avanza Auto 6 och en Global Indexford lite av samma sak och i er mening så är det onödigt eftersom Avanza Auto har en högre avgift som inte riktigt kan motiveras, men, om avgiften hade vart samma som en Global Indexfond, hade det vart ett vetttigt alternativ?

1 gillning

Stämmer till 100%. Så är det. Fördelen för Avanza Global om du vill ha lite avanza superlån då blir det ännu bättre. Upp till 50 tusen 0% i ränta.

1 gillning

Njae? 0,11% dyrare förvaltningsavgift än LF global som är billigaste?

Lite fel räknat :grin::+1:. Du har rätt till 100% just nu. 0.26 kostar Avanza Global totalt just nu

Avanza Auto verkar ha en aningen mer i euroepiska företag som de andra global inte har och högre avgift.

SPP aktiefond global A gått ca 4 % bättre på senaste 3 åren vs avanza auto 6, vet inte om det har med avgift att göra eller innehaven, men skillnaden gör mycket i längden.

1 gillning

Hade det funnits någon fördel att lägga 50% på Avanza Global och 50% på SPP, eller är det enbart onödigt?

Men säg ett scenario, i princip kan jag börja spara i en Indexfond och i princip lämna av det och inte göra någonting aktivt? Om jag enbart vill ha en aktiefond, var hade t.ex. Lysa kunnat hjälpa mig med? :slight_smile:

Lysa lite billigare än Avanza auto 6 men fortfarande bättre val Spp aktiefond Global.:grin::+1: Eller.

Avanza Global 80%

Avanza Emergingmarkets 20%

Då blir min kolega Alec helt nöjd :grin:

1 gillning

Enligt ovan så är en bra global indexfond inte dåligt.
Men enligt “terori och forskning” ska man äga hela marknaden viktat motsvarande företagets storlek.
LYSA aktier ger ca 6000 stycken bolag, en globalfond typ avanza global ger ca 1500.
Mitt råd är att om du ska skita i att ändra sparandet i 35 år så kör på LYSA eller Avanza auto då (även om jag inte gillar den). En mer korrekt portfölj enligt mig än bara en global indexfond och kompetenta personer som hela tiden övervakar fonderna som ingår portföljen och byter ut om bättre uppkommer.
Jag tycker en 90-10 portfölj på LYSA bred är verkligen set it and forget it.

1 gillning

Lysa får du 20% Sverige . Forskningen stödjer ej 20% Sverige som är 1% av totala global index.
Spp aktiefond är bäst och bredast. 20% mer risk än global index.

1 gillning

Forskningen stödjer ju hela marknaden vilket inte en globalfond ger.
Dessutom är väl forskningen tvetydig gällande homebias, Oscar skrev intressant om det.

Jacke, varför kladdar du själv runt bland olika fonder. Du bytte väl nyligen igen och trampade i skiten och missade 1% avkastning. Ska man inte vara passiv enligt forskningen också när man kör index?

2 gillningar

Är 10% ränta bra på lång sikt över 20 år dvs?

1 gillning