Varför presenterar Avanza auto 6 sämre än global index

Hej! Är rätt så ny på detta men har lyssnat med stort intresse på alla avsnitt av RT, stort tack för en bra podd! Har börjat spara i Avanza auto 6 då jag har sån beslutsångest kring fonder. avg på 0.36 verkar rimligt. men frågan är som sagt varför auto 6 presterar så pass mycket sämre än tex LF index nära. Tack på förhand!

USA har gått väldigt bra 2021. LF har ~70% USA (alla storbolag), Avanza har ~45% USA (varav 6% är amerikanska småbolag som gått sämre än storbolagen).
Tillväxtmarknader har gått väldigt dåligt 2021. LF har 0% tillväxtmarknad, Avanza har ~15% tillväxtmarknad.

Såna här skillnader gör att ena går bättre ett år, och andra går bättre ett annat år.
Avanza har också 20% Sverige vilket också kan påverka mycket, till skillnad mot LF som har 1% Sverige.

2 gillningar

Fondernas innehav skiljer sig åt där Avanza har betydligt större andel svenska och asiatiska bolag.

1 gillning

Fond av fonder. Dvs ett krångel.

Med mera.

1 gillning

Aha ok tack för svar. En annan fundering hur bör man värderar den rabatt man får på underliggande fonder tycker ni? Som jag förstår/antar är att genom auto6 exponeras jag mot fler innehav än genom “bara” en globalfond, väger det upp över tid tror ni?

Svårt å säga, helt ärligt. Det finns faktorer som har historiskt sett funkat bra, men ingen vet om framtiden. Det kan vara en bra grej att du inte har så mycket exponering mot US LC growth med din AA6, trots att just dom aktierna har presterat jättebra i 2021.

1 gillning

Spp Usa 135% 5år
Spp Europa 65% 5år.

Om man skulle hålla på övervikta det som gick dåligt skulle man kunna göra det med Europa index övervikta det. Det finns inget slut med det :+1:. Säkrast är det hålla sig till LF Global indexnära eller ännu närmare den optimala Spp aktiefond global. :+1:.

2 gillningar

Då blev jag klokare, tack för era svar!

Nej!

För att göra det väldigt förenklat. Säg att du har en fond med 1000 innehav. I snitt är då varje innehav värt en promille. Om du får 1000 aktier till blir snittet en halv promille, vilket är minst sagt försumbart. I verkligheten blir effekten betydligt mindre än så, eftersom de stora innehaven är betydligt större än en promille. Det innebär att "de sista " innehaven i stort sett inte påverkar någonting.

Avanza Auto är däremot väldigt bra för banken, eftersom man tar ut en högre avgift.

2 gillningar