Spara på Lysa och i global indexfond?

Hej
Jag har alltid varit nyfiken på fondsparande och det har gått relativt bra, jag har varit aktiv. I höstas tröttnade jag på att vara aktiv, allt kändes nervöst pga världsläget så jag flyttade i stort sett det mesta till Lysa men har även någon tusing i DNB Global indeks på Avanza. Är dessa två lite för lika för att komplettera varandra? Hur gör ni som har Lysa - har ni annat sparande i fonder eller kör ni in allt på Lysa?

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Du har ett utmärkt sparande! Helt okej att ha både lysa och egna fonder.

De är liknande på det sättet att båda investerar över världen. Men vissa större skillnader finns absolut.

t.ex.

• DNB investerar i stora bolag i utvecklade länder, ca 23st länder och runt 1300-1400 bolag.

• Lysa investerar i både utvecklade länder och tillväxtmarknader, så säkert runt 40-50 länder.

• Lysa investerar både i stora, medelstora och små bolag över hela världen

• Lysa investerar 20% i Sverige. DNB har kanske runt 0,5-1% i Sverige.

• Lysa investerar i tusentals olika bolag.

Så absolut finns det överlapp. Skulle tro att i stort sett allt som finns i DNB finns i Lysa. Men allt som finns i Lysa finns inte i DNB.

5 gillningar

Alldeles utmärkt skulle jag säga. Jag sparar både i Lysa och Avanza. Har både 100% aktier och 100% räntor i Lysa. Har Avanza till blandportföljer när jag måste få med andra tillgångsslag.

2 gillningar

Jag har både DNB Global Indeks S och Lysa, där Lysa är helt investerat i en bred portfölj av 100% aktier.

1 gillning

Topp! Tack för svar!

Tack för svar! Känns bra :clap:t2:

1 gillning

Tack för svar! :+1:t2:

Hej, hoppar in i tråden med egen fråga, men ändock relaterad. Vill inte heller vara aktiv i mitt långsiktiga sparande, åtminstone inte för närvarande. Just nu har jag enbart månadssparande (lång sikt = +20 är) i Avanza auto 6.
Många pratar om lysa, och jag har läst en del i forumet. Blir dock inte riktigt klok, det är många olika åsikter (således kanske svaren på min fråga blir varierad också).

Men jag skulle mest vilja få rätsida på om det, utifrån mitt nuvarande önskemål att inte behöva vara aktiv, är ett bra val att köra Avanza auto 6.

Mvh
Max

Ja, avanza auto 6 tycker jag man kan anse vara ett bra alternativ.

1 gillning

Om man vill ha hävstång. (Vilket jag är lite tveksam till just nu.) Annars har du auto 5 eller Lysa 100% aktier. De kommer förmodligen prestera ganska lika.

1 gillning

Okej, att du ställer sig tveksam till hävstång just nu, hur kommer det sig? Om man då väger in att sparandet är på lång sikt (jag är 35, sparandet är tänkt till pension - alltså snarare uppåt 30 år) påverkar det grunden till tveksamheten?

Mvh

Bra fråga. Man ska ju inte försöka marknadstajma…MEN s&p 500 är väldigt högt värderat just nu. När något är så högt värderat är det inte ovanligt med en korrigering till lägre nivåer. Om detta sker kommer det påverka globala indexfonder som är US tunga. När/om vet vi såklart inte. Själv har jag också mycket globala indexfonder men på grund av ovan överviktar jag ist lite mot Sverige, småbolag, likaviktat och faktorfonder. Fel anser många :slightly_smiling_face:. Jag hade inte vågat börja köra hävstång just nu utan hade nog väntat ett par år. Kanske förlorar man på det, eller också tjänar man på det :slightly_smiling_face:

Samtidigt så tenderar rekord att slås av nya rekord.

Har jag väldigt lång sparhorisont så hade jag inte varit rädd för en viss hävstång, oavsett vad börsen står i för tillfället. :slight_smile:

Jo, det stämmer. Tex svenska börsen slog ath nyligen och det skrämmer mig inte eftersom den i jämförelse är lågt värderad. US börsen har betydligt högre värdering, till största del på grund av M7. Jag hade inte överviktat US just nu, samtligt håller jag med dig :slightly_smiling_face:

Tack för svar! Utifrån innehavet i Avanza 6, är det vettigt att lägga till separat innehav i exv spiltan aktiefond investmentbolag alt svensk index? Eller täcker Avanza auto 6 in Sverige på ett bra sätt? Jag har förstått att många generellt rekommenderar att ha ca 70% globalt, 20-30% och ev 10% emerging market.

Sverige verkar utgöra ca 10% av Avanza Auto 6. Det är 10x mer än Sveriges globala marknadsvikt. Jag hade nöjt mig med det och inte lagt till mer Sverige :slight_smile:

2 gillningar

Tack för svar! :100::star:

1 gillning