Rådgivning om portfölj + Länsförsäkringar Global vs Avanza Auto 5

Hej!

Jag har precis satt upp ett månadssparande på Avanza, och skulle gärna ta emot lite feedback på valet av fonder. Portföljen jag satt ihop ser ut som följande:

Länsförsäkringar Global Indexnära 45%
Avanza Auto 5 20%
SEB Sverige Indexnära A 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%

För det första undrar jag om ni allmänt har några reflektioner kring detta, ser fördelningen bra ut avseende riskspridning etc?
Sedan funderar jag kring LF vs Avanza auto 5… Är det överflödigt att ha båda? De innehåller ju ungefär samma saker. Är det bättre att satsa på bara det ena eller det andra, eller finns det någon fördel i att ha båda?

Tack på förhand för era tankar!

Hej och välkommen

Initialt verkar det som att du satsat väldigt hårt på Sverige. 35% direkt med två fonder och dessutom väldigt hög andel i Auto 5.

Det behöver inte vara fel om du tror på att Sverige kommer utvecklas bättre än globala fonder.

Sedan skulle jag inte säga att Auto 5 och LF Global Indexnära är likvärdiga då Auto 5 innehåller 18% Sverige jämfört med 1% i LF.
Dessutom kan Auto 5 investera i annat än aktier, till exempel räntor eller andra typer av värdepapper.

Hej, välkommen till forumet!

Jag tycker att du ska sälja fonderna och ha 100% Avanza Auto 5 (eller Avanza Auto 6) :+1: Nu är det lite kaka-på-kaka och lite för hög exponering mot Sverige.

1 gillning

Hej!

Tack för svar. Ska nu minska mitt innehav i Sverige, tänker att jag kör på enbart Spiltan 15% framledes och skippar SEB helt.
Men jag är fortfarande osäker på vilken av LF Global och Avanza Auto 5 jag ska satsa på. Kan någon, som har en åsikt i frågan, motivera vilken och varför? Vad är fördelen med att Auto 5 investerar i fler typer av värdepapper? Kan man tänka så, att nu när jag kör 15% Spiltan så är det lagom andel ”Sverige”, och därför bör jag satsa på LF eftersom den är mer global?
Hoppas att ni förstår mina funderingar!

Utan att skriva långt kan vi göra så här enkelt. Det här är fullt tillräckligt och smidigt.
LF Global indexfond 100% långsiktigt.
Kortsiktigt sparkonto eller biligaste räntefond .

Svårare än så är det inte :grin::+1:.

Sedan kan man göra lite annorlunda blanda andra lands index och göra det krångligare.

LF Global indexnära kostar 0.22% i avg.

Om du vill ha blandning av allt då väljer då fondrobot som har lite av allt men majoriteten blir ändå globalt.
Då kostar det 0.36% i avg Avanza Auto. Sedan kan du välja Auto 1-6 beroende vilken risk du vill ha.
Om du har valt Avanza Auto behöver du inga andra fonder för att blanda hit och dit. Auto kostar extra jämfört LF Global indexnära + sparkonto eller räntefond. :+1:

Du behöver knappast auto om du redan blandar in andra indexfonder :grin:

Jag antar att du har en sparhorisont på absolut minimum 10 år, gärna längre, förrän du behöver pengarna eftersom du satt 100% i aktiefonder.

Jag hade tittat på RT rekommenderade basportföljen med fördelning i olika banker beroende på vilka fonder som finns tillgängliga.

1 gillning

Varför inte tvärtom? Spiltan är väldigt smal medans SEB är väldigt bred? Känns mer logiskt att behålla den breda fonden, enligt mig :slight_smile:

1 gillning

Tack för era svar!!! :smiley:

1 gillning