Feedback av min fondportfölj

Hej Allihopa!

Är en grabb på 26 år som har investerat under en tid i diverse aktier och fonder men aldrig riktigt haft någon plan. Har haft turen att lyckats rätt bra ändå men nu när jag har kommit över en större summa pengar så skulle jag vilja ha lite mer “ordning” på mina investeringar. Har ärvda fonder som ligger i en depå just nu som jag ska sälja och stoppa in på mitt ISK. Kommer få ca 300k för dessa. Första frågan: Ska jag stoppa in allt på ISK direkt och investera eller i omgångar?

Kommer som jag nämnt ha en startinsats runt 300k och sedan ha möjligheten att stoppa undan runt 7000 i månaden till denna portfölj.

Har suttit och klurat lite och kommit fram till något liknande. Jag vet att detta är hög risk men tror mycket på teknologi/hållbarhet så blir väl kanske därför.

Spiltan Akitefond Investmentbolag 20%
TIN Ny teknik/Swedbank robur ny Teknik 20 % (osäker på vilken eller om jag ska dela upp lika bara)
Avanza Global 15%
SEB Nordamerika fond småbolag 10%
Handelsbanken Hållbar Energi 10%
Avanza Zero 10%
Avanza småbolag by skoglund 10%
Avanza Emerging markets 5%

Vad tror ni om detta? Har kikat lite på SPP Aktiefond USA men också men tycker toppinnehaven ser liknande ut med Avanza global. Har ni någon annan fond ni tycker passat bättre eller vill tipsa om?

Uppskattar all hjälp väldigt mycket!!
TACK!

Välkommen hit!

Personligen delar jag mycket av den strategi som förespråkas på forumet, breda indexfonder.

Utöver det är jag generellt väldigt kritisk till att någon småsparare kan välja (med skicklighet) ut någonting över huvud taget som kommer slå marknaden i snitt. Det vill säga att jag generellt utgår från att all överprestation mot index bygger på tur.

Givet ovan åsikter och uppfattningar så sätter jag inte en krona i branschfonder baserat på att de har gått bra historiskt eller jag tror specifikt på den branschen.

Jag vill tipsa om Ben Felix youtubekanal och speciellt hans senaste video (länkar nedan). Även senaste inlägget (publicerat idag) på bloggen här avspeglar min syn ganska väl.

1 gillning

Det är många fonder, men du har ju koll. Personligen hade jag dumpat Avanza Zero och valt en annan indexfond. Vill du ha gratis, satsa på Nordnets variant av sverigeindexfond. Avanza Global är bara bra om du tänker belåna portföljen. Hade tagit LF Global Index istället.

TIN Ny Teknik/Swedbank Robur Ny teknik kan du få billigare på SAVR.

Hej
Ett förslag
Lf Global index 50% avgift (0,22%)
Spiltan investment 20% avgift (0,27%)
Plus Småbolag 10% avgift (0,22%)
Plus Allabolad Sverige 10% (avgift 0,43%)
Swedbank acc Mix (10%) avgift (0,26%)
lycka till

Tack för svar! Uppskattar alla åsikter och tankar. Ni båda (@anon88932401) mner LF global index istället för Avanza, skulle man kunna få en beskrivning av varför? (Avanza bara bra vid belåning? vad menar du då? vilken slags belåning, avanza superlån?)

Det har med dubbelskatteavtalet med USA. Avanza Global är en matarfond till Amundis MSCW-index som har sitt säte i Luxemburg. Luxemburg saknar avtal med USA och därför är det 30% skatt på alla utdelningar. LF Global har sitt säte i Sverige som har avtal med USA och har därför endast 15% skatt på utdelningar. En globalfond har drygt 60% av innehaven i USA.

Sista ordet är inte sagt och om Skatteverket får rätt så blir det även 30% skatt på LF Global.

Tack för snabbt svar! Då ska jag kika på LF global och förmodligen byta och sen får vi se vad som händer i framtiden :slight_smile:

Och angående belåningen var det avanza superlån du syftade på eller varför just avanza global vid belåning?

Avanzas egna fonder ger dig tillgång till Superlånet(vet att namnet är fånigt) som har 0 ränta upp till 50K. Så har du 500K utan Avanza Zero/Global/Emerging Markets så får du det. Kan ju vara värt om du ska vara med en IPOnoch inte vill dumpa pengar på kontot i och med att du är osäker om du får tilldelning eller inte.

Hade inte brytt mig om att byta från Avanza Global till LF Global då det blir valutaväxling 2 ggr och då missar man poängen liksom.

Tack återigen för svar! Har ännu inte investerat pengarna (har dem på annan bank i lite olika fonder jag inte valt själv) så när jag väl kommer till skott så blir det LF global istället.

Alternativt om man använder superlånet för att investera i någon bred indexfond som över tid med största sannolikhet kommer att gå +?

Ha en trevlig kväll!