Investera i svenska fonder

Hej!
Har börjat intressera mej mer för sparande i fonder, men ni är mer insatta och ber er därför om råd.
Jag sparar långsiktigt just nu i endast i Avanza global, funderar på om det är en god ide att investera en del i svenska index fonder, tex så verkar ju AMF Småbolag sverige gått brättre över tid än globalfonderna. Det kanske är särskilt bra nu att flytta månadssparandet till svenska fonder när kronan är svag?
Jag har kollat på:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
AMF Småbolag Sverige
Avanza Zero
Om ni tycker det är en bra ide att inte enbart ha Avanza global, vilken skulle ni då rekommendera, hur mycket ska man kolla på avgifterna, AMF 0,45, Spiltan 0,23, Avanza 0,0

Sista funderingen, ska man börja med att ändra månadssparandet i en sverigefond eller ska man sälja av lite global och köpa svenska fonder. Samt så har jag en summa jag tänker sätta in, ska jag sätta in allt direkt i en klump, vi vet ju inte vart det bär med ekonomin, men vi är ju iallafall inte på en topp.
Tack på förhand!

1 gillning

Hej!

@MattiasA90 @JFB @Alec

1 gillning

Mitt råd är att inte stirra sig blind på historisk avkastning. Skulle jag välja en Sverigefond så blir det Plus allabolag Sverige.
Vill du ta högre risk och tål större svängningar finns Plus småbolag.

Jag tänker såhär ang fördelning och köp. Vill du tex ha 20% Sverige så sälj 20% av din globalfond och sätt i Sverigefond och ändra månadssparandet till samma fördelning.

1 gillning

Alla tre är bra fonder, 10% i varje och 70% global är ett utmärkt val långsiktigt. Finns tyvärr inga ”rätt” svar när det gäller investeringar, det bästa är om man kan välja en strategi och hålla den i många år. Vilket är lättare sagt än gjort.

2 gillningar

Vi diskuterade detta nyligen.

Kortfattat så får du högst riskjusterad avkastning med en global fond. Men som du skriver finns en valutarisk i det. Det kan därför vara vettigt med en viss Home bias.

Jag själv har valt 20% Sverige och investerar det i hela Sverige och inte bara småbolag eller investmentbolag. PLUS allabolag Sverige är den som brukar rekommenderas. Du kan även dela upp det 10% i Allabolag och 10% i småbolag. Men bra att ha allabolag som grund.

Sen när det gäller hur du ska köpa det. Så är det vettigt att flytta över säg 20% från global till Sverige och även justera månadssparandet till samma fördelning. Det får bli din nya målfördelning även i ombalanseringen.

Så har jag gjort :+1:

1 gillning

Välkommen till forumet!

Börja här Börja spara och investera rätt och lätt | Kom-igång guide

Mitt bästa råd är egentligen att ta fram popcornen och välja något offensivt som köper hela höstacken. Jag är själv tveksam till home bias med tanke på att jag har för tillfället en bostadsrätt. Rätt eller fel.

Hade kört på Lysa (som har ett home bias) om jag inte haft en bostadsrätt. Idag kör jag 100% globalfond på det långsiktiga. I övrigt har jag en liten liten liten lekhink på Kiwitrader. Nuförtiden, beträffande den kortare horisonten, bygger jag upp en buffert på ett sparkonto med ränta, och amorterar på lånet.

4 gillningar

Hej!

Sätter du in allt direkt har du historiskt statistiken på din sida för positiv utgång men sätter man in allt på ett bräde ska man vara beredd på att det det också kan bli negativt utfall i början, vilket gör att det också finns en mental sida av det. Du får fundera över hur du ser på detta. En mellanväg är att gå in direkt med hälften av kapitalet och gå in successivt med andra hälften.

Det finns ett avsnitt på temat: https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

Tack så mycket för era synpunkter och tips!
Ser att fler av er skriver att PLUS fonderna är bra, hur vet man vilka som är bäst, vet ju hur man ser avgifter och historisk avkastning m.m. Men är det annat man bör ha koll på också? Avanza zero har ju 0 i avgift har den någon annan nackdel, eller bör man inte lägga så stor vikt på avgiften så länge den är 0,5 eller lägre?

Fördelen med PLUS-fonderna är att du får ta del av hela marknaden (dvs 100-tals bolag) till en låg kostnad och god riskspridning

Avanza Zero är förvisso gratis, men den innehåller också endast 30 storbolag. Därför är det en fond med dålig riskspridning jämfört med bredare fonder såsom PLUS-fonderna. Det är således värt att faktiskt betala några kronor i avgift för en fond där riskspridningen är bättre och där du får en större variation av bolag :slight_smile:

4 gillningar

Det är alla bra fonder så mer finlir bland creme de la creme :grinning:

Jag kör aktiedelen som Aza Global 80%, PLUS Allabolag 10% och sen har jag 10% som jag får testa olika bets som ligger i mining, energi och läkemedel sedan några år. Eller motsvarande typ av fonder var nu pengarna står.

Med flit inte mer än 10% Sverige som jag tror kommer att drabbas hårdare än EU omgivningen i lågkonjunktur dels för att vi drabbas hårdare av ränteuppgången (hårt belånade och korta räntor) och dels för vi har det mest (?) misskötta energisystemet. Visst SEK är svag med har också senaste 50 åren konstant tappt mot USD, i stora svängar upp och ner. Just nu kanske med en riskpremie mht NATO frågan men jag bettar inte på mer Sverige i den sitsen vi är.

Med flit inga tillväxtmarknader som innehåller väldigt mycket Kina. Ett land som jag sett köra helt fel mht stöd till Ryssland, Taiwan frågan och en ekonomi som behöver utländska investeringar (som inte går dit mycket av nu längre).

Avanza Zero år för smal för mig med 30 bolag. PLUS har 10 X så den tycker jag är ett bättre val. Eller Nordnet Sverige om man håller till där som också är gratis men åtminstone med 100+ innehav.

Större summa på en gång eller månadsspara in det är balansen mellan hur kall man är i en krasch om det skulle komma strax efter man lagt in allt på ett bräde :slight_smile: Jag tillhör kategorin som inte är speciellt kall så för mig är det månadssparande som gäller, av helt emotionella skäl.

Lycka till :grinning::+1:

2 gillningar

Missade att jag blivit taggad här :slight_smile: Du har redan fått jättebra svar så jag har inte så mycket att tillägga.

Du frågar om det räcker med Avanza global och det tycker jag absolut att det gör. Det är en bra, billig och bred fond.

Sedan är det personlig smaksak om och hur mycket Sverige man ska lägga till. Jag själv håller mig till 10% varav hälften småbolag och hälften stora bolag. Jag hade inte valt just de fonder som du föreslår. Jag hade hellre valt Plus alla bolag (pga bredd) samt Plus Småbolag/mikrobolag (indexfonder istället för ditt förslag som är en aktiv fond).

Svårt att säga vad som är rätt eller fel på sådana här frågor :slight_smile:

3 gillningar

Kan jag fräscha upp ämnet?
Jag är ny i investering i Sverige och bygger portfolio nu. Undrar att investera nån del i svenska fonder. Har vi några fonder med någon skatt fördel (typ som Danmark eller Nederländerna har?) Eller andra speciella fonder med mindre skatt? Jag också lärt mig att om ett land har en US domiciled fond tillgängligt då är det också något man kan använda på att minska skatt. Finns sådana förmåner här i Sverige? Tack för hjälpen och råd!