Är dessa Avanza fonder en bra start för en nybörjare?

Hej!

Jag är 19 år gammal och har denna sommar tagit studenten och vill nu komma igång med mitt Avanza sparande då jag länge bara har haft mina pengar liggandes på ett sparkonto hos banken. Jag har sparat pengar (stora som små summor) i princip varje månad sen jag var 14 år gammal och lyckats spara ihop till 180 000.

Jag har haft turen och fått ett heltidsjobb direkt efter studenten som ger mig mellan 20k - 23k efter skatt (beroende på OB mm). Jag har olika utgifter på 3500 - 4000 kr i månaden, resten tänkte jag spara. D.v.s. ca 16k - 19k i månaden. Mina 180 000 tänker jag inte investera då jag är för rädd att riskera dem nu när jag är så oerfaren och jag vet inte när jag kommer behöva dem då mitt liv kommer förändras mycket under kommande 5 år (jag ska börja studera, flyttar förmodligen hemifrån, kommer resa en hel del, skaffar bil, får fler utgifter m.m.). Därför känns det tryggt att ha pengarna på ett sparkonto istället (även fast det svider lite…). Allt jag sparar från min månadslön, förutom 500 kr, kommer jag sätta in i sparkontot med 180k och spara till en kontantinsats. Dem 500 kr jag inte sparar tänker jag investera i Avanza fonder. Så småningom kanske jag höjer insättningen, vi får se, det beror på om jag fortsätter att jobba heltid till våren eller börjar plugga och går över till deltid. Just nu vill jag i alla fall bara testa och komma igång med det. Planen är att fortsätta investera lite pengar varje månad i mina Avanza fonder och låta dem ligga där i minst 7 år.

Jag har tidigare knappt haft någon koll på fonder och index, men har försökt läsa på, på senaste. Efter en del research har jag kommit fram till att dessa fonder känns bra:

• Länsförsäkringar USA Index
  • Avanza Global
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Nu är min fråga vad ni tycker om dessa? Är dem bra fonder att börja investera i? Hur har det gått för er som investerat i dessa fonder? Jag har dock hört blandade åsikter om Spiltan…Många säger att den har varit bra och vissa säger att den är sämre, varför då? Eftersom jag inte är så erfaren så har jag ännu ingen koll på om dessa 3 fonder är prisvärda och om avgiften dem tar ut är rimlig. Vad tycker ni?

Nu blev det kanske lite väl många frågor, men jag hoppas kunna få svar på dem ändå! Hittade till det här forumet igår och jag älskar det redan!

Tack på förhand!

5 gillningar

Om du inte redan sett, så är det här bra läsning:

2 gillningar

Tack! Jag har varit inne och kollat där en del och är nu vid steget att välja fonder, men innan jag väljer vill jag bara fråga vad andra tycker om dem (:

2 gillningar

Vill du börja så enkelt som möjligt, kör bara globalfonden. Usa-fonden ingår redan i global-fonden (global är nästan 70% USA). Även Sverige-fonden ingår (knappt 1%).

Plus alla företag, eller Seb sverige indexnära brukar föreslås som bredare/bättre Sverige-fonder. Men man ska inte ha separat sverige-fond om man inte är ute efter att ha extra Sverige/övervikta Sverige. Sök på home bias för diskussion om detta.

När det gäller sparhorisont har du antagligen tänkt rätt, men det kan vara värt att även fundera på detta:

1 gillning

Bra fondval. Tycker Avanza Global och LF USA tar ut varandra lite, har själv kört på LF USA sedan studenten för 10 år sedan. Lite högre risk än global men jag tycker det är värt det, speciellt när jag inte loggar in så ofta och behöver se alla svängningar.

Visst ingår Sverige i globalfonder men det är en piss i havet. Klart man ska investera i en Sverige-fond om man vill få riktig exponering mot hemlandet.

2 gillningar

Det ser bra ut för en nybörjare, och det ser bra ut för en veteran. :+1:

2 gillningar

Har inga konkreta råd men vill bara säga, grymt jobbat! Du verkar ha kloka tankar och har redan kommit längre än många andra i din ålder.

Glöm inte unna dig att ha kul på vägen också, sätt in en liten slant på fonder som du tycker verkar spännande, det är lärorikt att testa sig fram. Planen för dina investeringar behöver inte vara 100% bestämd från början.

1 gillning

Tack för dina råd! Jag hör vad du säger och tycker det låter klokt. Som du säger behöver man vara flexibel med när man kan tänka sig behöva pengarna, samt att man behöver kunna räkna med kommande inkomster och hur lång tid det tar att spara ihop till den summan jag behöver/har nu. Det är just dessa två saker jag inte kan vara/veta just nu…Om jag med säkerhet hade vetat att jag ska plugga i min hemmastad nu till våren eller nästa höst så hade jag med säkerhet kunnat veta att jag kan investera mer av pengarna då jag fortfarande kan bo hemma. Men nu vet jag tyvärr inte om jag kommer behöva flytta det kommande halvåret eller året (då jag 100% bestämt mig för att plugga då) och ifall jag behöver flytta så kommer jag behöva större delen av pengarna. Det kommer tyvärr inte räcka med endast en buffert.

Sen så är jag ju fortfarande ung och har mycket frihet som jag inte kommer ha när jag börjar plugga så jag vill passa på att resa lite mer nu till vintern och även nästa vår. Kanske t.o.m testa bo utomlands nån månad, och då känns det tryggt att ha lätt tillgång till pengarna.

Den andra grejen du nämnde som jag inte alltid kommer kunna göra är att räkna ut hur lång tid det kommer ta att spara ihop till pengarna jag har nu eller till pengarna jag kommer behöva när jag eventuellt flyttar hemifrån kommande året. Detta då jag som sagt med största sannolikhet kommer gå över till deltid och bara jobba helger om jag börjar plugga nu till våren eller till nästa höst. Så jag kan inte räkna med en nettolön på 20k-23k så långt fram.

Som du säger vet jag att det lönar sig att investera tidigare än senare, och det är just därför jag vill börja med det redan nu, men bara med små summor för att lära mig och testa på lite.
Men som sagt, jag tycker det du säger är klokt och som jag sa i inlägget kommer jag förmodligen sätta in mer pengar i mina fonder när jag vet mer vart jag har mitt liv om 0,5-1 år.

Tack ännu en gång för tipsen!

1 gillning

Okej! Så Sverige fonden är inte lönsam? Och det är onödigt att ha två fonder som tar ut varandra?
Ska jag isåfall slopa LF USA och bara köra på Globala?

Är det någon mer fond som kan vara bra att ha? (:

Tack så jättemycket! Dina ord värmer verkligen! Ja, jag försöker verkligen att inte tänka allt för mycket på framtiden och även unna mig i nuet :pray:

Ser nu att jag missförstod det du sa om Sverige. Jag har läst på lite om home bias men vet fortfarande inte riktigt om jag ska investera i en sverigefond eller inte…Kanske bara kör på globala trots allt.

Smaksak, själv har jag bara LF USA för jag nöjer mig med det på aktiefondsidan. Har dock lite svenska aktier vid sidan av fonder.

Kan tycka att det är självklart att investera lite i landet man bor/kommer ifrån.

Jag köpte nyss mina livs första fonder!! Som sagt börjar jag väldigt lite bara för att testa mig fram, och det blev 500 kr på Avanza global och 100 ynka kronor på Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Det känns bra, och planen är att fortsätta med samma insättning varje månad och höja i framtiden.

1 gillning

Bra jobbat! Tycker du gör helt rätt i att börja med fondsparandet tidigt även om det inte är så mycket pengar. Det är bra att få känna på hur det är med svängningar osv.
Grundrådet från mig är alltid majoriteten i en Global indexfond. Om man sedan vill kan man komplettera med Sverige, tillväxtmarkander osv.
Alltså du kan vara nöjd med din portfölj!

Plus alla bolag antar jag att du menar. Instämmer om att det är bra fonder!

3 gillningar

Tack så mycket! Har hört att man ska ha majoritet i en Global indexfond, därav mitt val :grin:
SEB Sverige Indexnära har jag också hört bra om. Vilken skulle ni säga är bäst av den och Spiltan? Kanske borde investerat i SEB istället…

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Är en nischad Sverigefond med investmentbolag (plus lite annat)

Plus alla bolag Sverige / SEB Sverige index
Är breda Sverigefonder. Plus innehåller som namnet antyder alla bolag på Stockholmsbörsen. SEB tror jag är i princip samma men med lite högre avgift och en del exkludering.

Om man med bäst menar högst avkastning så är det omöjligt att säga. Spiltan har ju gett väldigt bra avkastning historiskt, men det är ju inte säkert den kommer fortsätta göra det.
Jag hade personligen valt Plus. Men oavsett har du ändå gjort de två viktigaste.

1. Börjat investera
  2. Lagt majoriteten i global indexfond.

Kör på SEB Sverige eller plus så får du hela kakan. Ett tips om du vill få lite investmentbolag är att köpa Investor och industrivärlden separat som ändå utgör typ halva spiltan-fonden.

1 gillning

Ja fast investmentbolagen ingår redan i SEB och Plus-fonderna.

1 gillning

Okej, tack för tipsen! Kan jag överföra pengarna jag satt in i Spiltan till Plus-fonderna? Eller dras det då någon typ av avgift (det står att pengarna är tidigast på kontot 1/08)?

Är Plusfonderna dem som heter “Storebrand Sverige Plus A” (samt Plus B) ? Vad är skillnaden mellan A och B, och vilken “bör” man välja?

Nu har jag inte Avanza själv, men har du precis lagt ordern så borde det gå att avbryta den. Har du lagt upp ett månadsspar så är det annars bara att gå in och ändra detta. Det gör ju inget om du har 100 kr liggandes i Spiltanfonden heller.
Det är inga avgifter om du har fonderna i ISK och köper/säljer inom detta.

Nej den fonden jag menar är Plus Allabolag Sverige index