Hej! Kommer säkert massa sådana här trådar och måste vara tröttsamt att svara på men eftersom jag själv är osäker frågar jag hellre ni som vet lite för att höra era tankar än att råka slänga allt i vasken.
Började plugga nu i höstas och tog ett csn lån istället för bidrag då jag kan bo hemma medans jag studerar och vill använda större delar av lånet för att investera. Som i sin tur (förhoppningsvis) leder till att jag kan betala av lånet snabbare och i slutändan få mer pengar vid sidan om än vad bidrag hade gett. Detta är ju bara möjligt (kanske) på grund av den låga räntan lånet innehar.
Man kanske kan tycka att jag borde investerat från dag ett i höstas men så blev det inte och jag sköt bara upp det. Nu har jag iallafall bestämt mig för att göra mig av med dom från bankkontot och har spenderat hela dagen med att läsa lite hur fonderna ska allokera, vilka typer av fonder man ska ha i sin portfölj etc.
Kapitalet just nu ligger på runt 50,000 med tanken att skjuta in 10,000 varje månad (om ni tycker detta är en för hög summa anmärk gärna på det). Det jag då undrar över är ifall mina utvalda fonder är “bra”. Förstår att “bra” är något objektivt men:
verkar fonderna helt orimliga?
om inte, vilka verkar rimliga?
vilka borde droppas eller bytas ut och med vilken isåfall?
borde jag bara satsa på en fond istället för en bred portfölj?
är den sammanlagda avgiften av fonderna för hög?
gör jag dumt i mitt val av så många aktivt förvaltade fonder?
hur länge borde jag behålla fonderna?
någon annan fond som inte är med men som absolut måste va med?
Förstår att ingen kan se framtiden, inget vet vad som kommer gå bra eller dåligt framöver men jag frågar utifrån eran åsikt och kunskap som garanterat är vassare än min egna. Hörde också talas om Lysa idag när jag kolla igenom forumet. Är detta något jag borde fokusera på istället för en fondportfölj?