Jag har gjort ett liknande inlägg tidigare men nu uppdaterat fonderna och fördelningarna och hoppas detta funkar. Jag är verkligen ingen expert inom detta!
Är det här en sund fondportfölj om man är ung (25 år) och har 35-40 år kvar på börsen? Mitt mål är en avkastning på 8%/år. (Att börsen svänger över tid och att inflation är en faktor som man får räkna med är jag såklart medveten om).
Skulle bytt ut spiltan Investmentbolag mot PLUS AllaBolag Sverige Index. Kommer tre avsnitt de kommande tre veckorna om investmentbolag. Annars ser det bra ut.
Samma här men hade slängt ut även den aktiva fonden på 5% och stoppat in den i Avanza Emerging markets. Annars ser det riktigt bra ut. Byt ut Spiltan inv mot Plus Allabolag Sverige index.
Ajaj… det låter som att du tänker säga saker som jag inte vill höra Jag kör mycket på investmentbolag, tycker att det fungerat fantastiskt. Tyvärr höga premievärderingar nu dock vilket ger fallhöjd.
Till stor del handlar det om att substansrabatten är bort på i princip alla bolagen. Historiskt har det funnits en stor korrelation mellan substansrabatten och avkastning.
Substansrabatten har även gett möjlighet till utdelningshävstång som nu dessutom går åt fel håll. Det tredje jag ogillar är viktningen med superstor exponering mot Investor och Industrivärden. Sedan skulle jag även säga att det är en ”crowded trade”. Det brukar sällan ge bra förutsättningar framgent.
Det som talar för mest är möjligheten till multipelarbitrage som fortfarande fungerar. Alternativet till AllaBolag-fonden är en kombo av småbolagsfonder enligt @Daniel_Nilsson resonemang. Investmentbolagen tenderar nämligen gå som småbolag över längre tidsperiod.
Vet inte riktigt Jag har satsat på några enskilda bolag inom gödsel, tenn, guld, silver, uran, gas, platina, koppar. Saknar helt exponering mot mat dock.
Tack Jan för ditt svar. Jag har ändrat om lite. Vill fortfarande behålla Spiltan så jag kör 25 procent sverige varav 15 går till fonden du föreslog och 5 var till spiltan och amf småbolag. Alla följer en snarlik ”sverige kurva” men vill inte lägga allt i en fond.
Det är svårt att tycka när det finns inget rätt eller fel .
Själv har jag 100% LF Global indexnära både privat och i TP.
Men om du vill ha annorlunda och inte allt i global indexfonden LF Global indexnära alternativ Spp aktiefond Globalt hade jag gjort så här.
LF Global indexnära 65%
Plus Allabolag Sverige index 25%
Avanza Emerging markets 10%
Din portfölj är inget fel på. Men 5% i fonderna och fler fonder gör inte så mycket på avkastning. Men det gör portföljen krångligare .
Tack för svar! Du har helt rätt att den blir krångligare. Men ändå på något sett så känns det skönare att ha något mer fonder. Det är en mental grej säkert.
Sen just spiltan vill jag få med på något sett så då fick fördelningen bli så:+1: