Ny fondportfölj 10år+

Hej,

Håller på att sätta ihop en fondportfölj på Avanza som jag tänkt månadsspara i 10år+. Vill hålla den så enkel som möjligt.

Har knåpat ihop två alternativ att välja emellan så vore kul att få lite input på vilken ni hade valt. Har lite beslutsångest… Eller om ni hade modifierat någon av dessa kanske. Tack!

Alt 1:
Länsförsäkringar Global Indexnära 50%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 25%
AMF Aktiefond Småbolag 25%

Alt 2:
PLUS Allabolag Sverige Index 25%
PLUS Småbolag Sverige Index 25%

Varför väljer en Länsförsäkringar Global Indexnära för 0,22 när Avanza Global kostar 0,10? Bra att veta nu när en själv startar…

Hade nog gått med alternativ nr 1 då Spiltan är generellt välskötta och jag har bra förtroende i förvaltningen.

Den viktigaste frågan återstår dock, som du säkerligen har koll på:
Vad skall pengarna användas till efter 10 år?

Jag brukar ha bättre översikt gällande mitt sparande/investerande om jag vet exakt vad pengarna skall användas till eller varför jag har just detta sparande.

Exempelvis så har jag ett gäng portföljer:
Långtidssparande = 15+ års horisont, ska vara stöd till eventuell tidig pension eller större inköp. Kan även funka som ett extra stöd i pensionen om jag går vid 67 års ålder. En bra att ha hink helt enkelt.
Pensionssparande = Säger sig självt, gör detta helt och hållet på egen hand.
Utdelningsportfölj = Vill bygga utdelningar, ingen horisont bara köra.

Lycka till!

Alt 1: Du har 50% aktiv förvaltning och fonder som inte följer ett index.
Alt 2: Du har 100% passiva indexfonder.

I båda alternativen har du ett förhållandevis tungt Sverigebias - 50%. Skulle vara intressant att höra hur du resonerat kring valen kring aktiv/passiv förvaltning, home bias/marknadsvikt etc. :slight_smile:

1 gillning

Om jag var tvungen att välja något av de alternativen så hade det blivit nr 2.

Annars hade jag helst fördelat om portföljen helt och hållet. Mitt förslag hade varit följande:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
10% Plus allabolag Sverige index

Billigt och brett!

2 gillningar

Tack för svar

Varför jag valt dessa fonder är för att jag gillar aktierna som finns i dem. Samt spridningen. Har nog inte något mer vettigt svar än så… Så kunnig är jag inte.

En idé kanske kan vara att lyssna på bloggavsnitten som behandlar Globala barnportföljen eller Basportföljen, båda är långsiktiga, aktietunga portföljer precis som den du bygger.

• 10 år+, betyder det att det kan bli 10 år? Hur ska du isf ändra portföljen om nåt år, kommer du minska risken eller köra 100% aktier ända tills du behöver pengarna?
  • 50% Sverige var inte pjåkigt, har du nån anledning till det?
  • Vad exakt gillar du med Spiltan, mer än att den gått väldigt bra senaste åren? Har du koll på att nästan alla investmentbolag handlas till en premie nu?
  • Har du kollat på fondrobotar, t.ex. Lysa? För att outsourca förvaltningen så att man inte begår dyra nybörjarmisstag.
1 gillning

Googla ”Avanza Global källskatt” så kommer du hitta att den betalar högre skatt på utdelningar vilket gör att den totalt är dyrare än LF Global Indexnära.

2 gillningar

Det kan bli 10 år ja. Planen nu är 100% aktier.

Nej ingen anledning… “Bör” endast vara 30 - 40% Sverige?

Gillar investmentbolagen och dess starka ägare. Når onoterade bolag med. Yes vet det är premie för många. Väl Investor som inte har det.

Ja jag använder Lysa 100/0 för privat pensionsparande faktiskt.

Välkommen hit!

Jag vet inte om du lyssnat på bloggavsnitten.

Detta ger dig en bra bild över de olika RT portföljerna, föreslagna fonder och andelar

Tack! Sådant är svårt att veta. Kör på LF som jag hade tänkt då.

Tack!

Yes sett och läst. Dock fortfarande beslutsångest… Gillar innehaven i Spiltan och AMF. Samt att de gett bra avkastning, - men vet man inte ska gå på historik.

Sen läser man här på forumen så verkar indexfonder vara att föredra… Så fortfarande kluven… Övertyga mig någon tack!

Jamen gör som jag krydda med 5% eller så med fonder du gillar typ Max 20% totalt … sen behöver det inte innebära att de går bättre men man har dem i listan och kan jämföra över tid.

Ett mellanting :slight_smile:

Jo så kan man göra. Men jag vill ha så få fonder som möjligt. Så dilemma detta :smiley: .

1 gillning

@Jacke77 @Daniel_Nilsson har gillat era portföljer av vad jag läst på forumet. Kommentarer? Vilken hade ni valt? :smiley:

Kanske köra 60/20/20 istället dock på någon av alternativen…

Denna är ju VÄLDIGT lik min egen portfölj (om man bara kollar på aktiedelen) så jag gillar den. Det du kan fundera på är om det är överlap mellan PLUS fonderna. Jag kulle bytt ut PLUS Allabolag Sverige Index 25% mot Nordnet Indexfond Sverige.

Ett annat alternativ är ju en blandning typ:
PLUS Småbolag Sverige Index 10%
AMF Aktiefond Småbolag 10%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 10%
Nordnet Indexfond Sverige 10% (eller PLUS Allabolag Sverige Index om du inte vill ha konto hos Nordnet).
Avanza Emerging Markets 10%

Ja det är svårt att både ha en enkel portfölj med indexfonder och egna fondval utan att antalet fonder drar iväg. Typ ha kakan och äta den :slight_smile: Du får fundera på vad som är viktigast för dig.

1 gillning