Hjälp med eget fondsparande

Hej!

Jag är rätt ny när det kommer till att investera på börsen och har tidigare endast kört en fondrobot för enkelheten. Har kört Opti 7 där fördelningen sett ut som följande:

Aktiefonder: 57%
Räntor: 33%
Råvaror: 10%

Jag tycker avkastningen har varit helt ok och jag gillar enkelheten men den senaste tiden har jag blivit mer och mer intresserad av att bygga en egen portfölj. Jag har därför bestämt mig för att testa matcha min Opti-portfölj med en egen på Avanza. Jag har tänkt att min portfölj ska se ut som följande:

Länsförsäkringar Global Indexnära 35%
Spiltan Aktiefond Investmentblag 35%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Länsförsäkringar tillväxtmark. indexnära 10%
AMF aktiefond småbolag 5%
Spiltan räntefond sverige 5%

Sparhorisonten för portföljen kommer ligga på 10+ år.

Jag skulle vilja få lite input på dels fonderna som valts och även viktningen av varje fond. Är det någon fond som inte behövs? Ska jag byta någon fond mot en annan? Är det någon fond som behöver viktas upp/ner och är det något jag saknar?

Tack på förhand!

Känns spontant som väldigt hög home bias (40%, brukar vara 10%-20% om alls) samt hög tilt mot tillväxtmarknader (20%, brukar vara 10%-15% om alls).

Räntefonden känns som att den utgör väl liten andel för att kunna utgöra någon större form av krockkudde, utöver den rådande diskussionen kring huruvida det i nuläget är lämpligt alls att investera i räntefonder.

Ett simpelt förslag att utgå från och, om du så vill, justera eller bygga vidare på kunde vara exempelvis:

70% LF Global Indexnära
20% PLUS Allabolag Sverige
10% LF Tillväxtmarknader Indexnära

Det förslaget saknar ju dock såväl räntor som råvaror.

Mer än en tredjedel av portföljen i svenska investmentbolag? Argumentera gärna varför :slight_smile:

Du kommer få en portfölj som är 95% aktier och 5% räntor vilket gör att det blir knasigt att jämföra mot Opti-7.

Kolla in globala barnportföljen eller Basportföljen här på forumet som är till för de med lång sparhorisont som du har.

Min personliga åsikt är att du har alldeles för mycket Sverige och dessutom det mesta i en smal fond med bara investmentbolag. Skulle hellre ersätta med Plus allabolag Sverige index och kanske ha ca 10-20% i denna.

5% i räntor kommer nog inte tillföra så mycket för portföljen heller. Om du ska ha räntor så är det kanske bättre med minst 10-15% för att det ska ge någon effekt och då inte bara svenska företagsobligationer som du har valt nu. Om du har 10+år i sparhorisont så kan du skippa räntorna helt.

Swedbank Asien och Länsförsäkringar tillväxtmarknad är ganska lika varandra men Länsförsäkringar är lite bredare. Skulle hellre välja vara Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära och kanske 10-15% i denna.

Här kan jag mycket möjligt ha stirrat mig blind på historisk avkastning och agerat därefter. Med det sagt gillar jag investmentbolag då man får en fin riskspridning i både välkända och stabila bolag samt mindre bolag med utvecklingspotential. Hur stor andel av portföljen hade du lagt på svenska investmentbolag (om ens något dvs)? :slight_smile:

Tack för svaret!

Har läst på lite och många anser att Spiltan kan vara ett alternativ till svenska indexfonder. Hur ser du på den saken? Och hur hade du fördelat det om jag vill behålla Spiltan i min portfölj?

Gällande PLUS Allabolag Sverige, hur tycker du att den står sig mot exempelvis SEB Sverige Indexnära?

Tack för svaret!

Jo, jag förstår att det inte går att jämföra riktigt. Vill mest se hur en mer riskfylld portfölj beter sig i jämförelse med den mer försiktiga från Opti under kommande år.

Tycker du att enbart köra på PLUS allabolag Sverige Index ger mer till en portfölj än att försöka sprida ut det på exempelvis Plus allabolag, Spiltan och AMF småbolag? Hur tycker du att PLUS allabolag står sig mot exempelvis SEB Sverige indexnära?

Hur min egen portfölj ser ut går jag igenom i inlägget här.

Jag har valt att ha home bias om 20% i min portfölj, och denna home bias representeras av ett tre stycken olika fonder enligt länken ovan. Det finns en bra och intressant tråd angående just home bias i tråden här.

Det är alltid lite klurigt att rekommendera andra en viss typ av portfölj eftersom ett bet mot marknaden möjligtvis kan betala sig men kanske sällan gör det. Det viktigaste är nog att kunna motivera för sig själv varför man väljer att avvika från marknadsviktning, om man nu gör det.

Själv har jag Spiltan Investment som ett komplement till PLUS Allabolag, inte istället för. PLUS Allabolag är bredare och torde därmed vara mer diversifierad än exempelvis SEB Sverige.

Jag hade aldrig haft mer än 10% av den fonden i portföljen. Själv ingår den inte i min portfölj. Spiltan har 30% i Investor, men Investor är redan det allra största innehavet i Plus AllaBolag.

Om investmentbolag är så bra, varför har du inte Spiltans globala investmentfond i portföljen?

Jag hade tittat på följande tre videoklipp om du inte redan gjort det.

Gällande Plus vs SEB. Både är billiga och breda fonder som är jättebra. Plusfonden exkluderar inte något bolag pga hållbarhet, medan SEB gör det.

Ber om ursäkt för OfT i tråden…

@Johann: Jag råkade av misstag besvara ett av dina inlägg istället för @Prosten, så du inte undrar varför jag yrar i nattmössan.

Ja, jag tycker det räcker med Plus allabolag Sverige index. Det är den bredaste och billigaste Sverigefonden som jag vet om :slight_smile:

Stort tack för det. Jag ska kika igenom filmerna och bilda mig en uppfattning :slight_smile:

Tack! Mycket intressant info som du delade! Jag ska läsa på lite till innan jag beslutar mig för en portfölj :slight_smile:

Det går det att byta ut LF tillväxt mot Avanza emerging markets. Den är billigare och följer samma index!

Hej igen!

Det lutar åt att gå mer mot denna typ av portfölj. Känns som att less is more och jag kommer föredra att inte lägga för mycket tid på mitt sparande. Tycker du att det är värt att ta 10-5% av Allabolag och lägga detta i exempelvis AMF Småbolag eller PLUS småbolag? Eller blir det kaka på kaka?

Om du vill ha 20% Sverige så hade jag placerat 5-10% i Småbolag :slight_smile:

Okej, tack så mycket för svaret :slight_smile:

Som skrevs av @MattiasA90 här ovan så hade jag lagt 5-10% i småbolag, om du siktar på en home bias om 20%. Vilken av de två fonderna du väljer mellan AMF Småbolag och PLUS Småbolag gör nog väldigt lite skillnad i sista änden rent avkastningsmässigt, själv valde jag AMF eftersom jag har 10% i PLUS Allabolag och på sätt sprider risken lite mellan olika fondbolag.

Tack så mycket för er hjälp @Alecci @MattiasA90!

Portföljen kommer se ut som följande:

70% LF Global Index
15% Plus Allabolag Index
5% AMF småbolag (främst pga minsta inköpsvärde för Plus småbolag ligger på 100kr vilket inte fungerar i min balans då jag tänkte spara 1000kr i månaden)
10% LF Tillväxt index (eller tycker ni Avanza EM är bättre pga lägre avgift?)

2 gillningar

Jag har Avanza EM i barnsparande pga avgifter. Båda fonder är likvärdiga, men det tar en dag extra att få Avanza fonden på konto om jag minns rätt. Om det spelar roll för time in the market vet jag inte.