Tack för bra material och ett bra forum! Det har hjälpt mig mycket!
Vill bolla lite med med er och även kritiskt granska mina val och planer då det är lätt att bli hemmablind. Har ett par frågor * nedan
Har idag följande fördelning (i %)
LG Global index 23
SEB Index 13
Plus alla bolag 3,7
Avanza zero 21
HB Gl småbolag index 2,2
Robur access asien 1,5
Avanza emerging markets 1,5
sälja avanza zero och hb gl små → öka i SEB index samt plus
flytta emerging markets till-> LF global då den täcker globalt
Tycker det är ok att ha några olika sve index även om de ska vara likvärdiga
Spiltan investmentbolag sve 10
Investor 4,5
medveten om överlapp i investor
öka i investmentbolag? Höga Premier etc…
AMF småbolag 9
ev komplettera med en ytterligare bra småbolagsfond för att risksprida - vilken?
Aktier
Bure 3
Nibe 1,5
Sbb b 1
Sbb d 1
Tele2 3
risk tele2 vs AMF småbolag? Alternativt Tele2 → SEB Index eller Plus Index
öka i någon ”riskaktie” nibe, embracer etc eller sälja allt i aktieväg → PLUS teknik index
alternativt LF global eller sv index även här
Har även ungefär lika stor del kassa som jag köper in mig med på sikt
Horisont 10-25 år
Jag är inte så vass som bolmesson anser för att över tid verkligen slå index
Gillar inte tanken på robot. Kan inte försvara varför
LF global innehåller inga tillväxtmarknader så personligen hade jag haft kvar Avanza emerging markets men öka den till ca 10%. Swedbank Asien hade jag sålt av och istället lagt i Avanza emerging marekts eller i LF Global.
Du har väldigt mycket Sverige i din portfölj med både fonder och enskilda aktier. Behöver såklart inte vara något fel alls men det vet vi ju först i framtiden. Personligen hade jag haft enskilda aktier i en egen portfölj på ett eget ISK. Sedan hade jag placerat ca 10-20% i Plus allbolag Sverige index då det är den bredaste svenska indexfonden. Alternativt ha 10% i Plus allabolag och 10% i Plus småbolag eller Spiltan Investmentbolag.
Mycket bred och billig portfölj som täcker in typ hela marknaden.
Vill du mer risk i form av enskilda aktier och/eller branschfonder så kanske placera dessa i separat ISK som kan du kan ha att leka med i sann FOMO-anda
Tack för input. Den blir ju väldigt lik RT std portföljen vilket givetvis är bra.
Jag viill ha kvar småbolag i portföljen men addera en, finns det något bra alternativ till AMF?
Det finns ju fler småbolagsfonder för Sverige men de är aktivt förvaltade och därmed dyrare (jag vet att även AMF är aktivt förvaltad). Till exempel: Enter småbolagsfond, Spiltan småbolagsfond, Odin small cap c sek är några jag kollade på. I min portfölj har jag 20% Sverige (10% Plus allabolag, 5% AMF småbolag och 5% Odin small cap).
AMF är nästan ett måste om man vill ha små svenskabolag. Jag valde odin för att den har andra bolag i sitt topp 10 innehav jämfört med AMF (men över tid kan båda fonder variera sitt innehav och ha ganska likt vid något tillfälle). Så tänkte jag iallafall.