Började fundera på om SEB Sverige Indexnära A och resterande Sverigefonder i min portfölj blir lite kaka på kaka? Innehåller inte SEB Sverige Indexnära A alla bolag i mina övriga Sverigefonder?
Min sparhorisont är 15+ år så gillar att ta lite extra risk i form av småbolag.
Funderar på att slopa SEB Sverige Indexnära A och istället köra på Spiltan Aktiefond Investmentbolag och AMF Aktiefond Småbolag som min viktning mot Sverige.
Sista frågan. Föredrar ni PLUS Småbolag eller AMF Småbolag? Och varför?
Totalt har du bara ca 16% i Sverige. Det tycker inte jag är för mycket i nuläget när kronan är historiskt svag, vilket ger bra skjuts till svenska industrin och höjer valutarisken när man investerar utomlands. Jag har själv lite mer i Sverige än du, fa i svensk indexfond, men även i svenska småbolag. Våra portföljer liknar varandra mycket, förutom att jag har utländska småbolag istället för emerging markets.
Jag kan väldigt lite om de fonderna du frågar om, så jag kommer inte kommentera kring dem.
Har själv en väldigt liknande portfölj med 10% i em, 10% i AMF, 10% i spiltan och resten i LF global! Tycker absolut inte att det är orimligt att också ha SEB Sverige indexnära även om den fonden som du säger innehåller i princip allt som finns i de andra svenska fonderna. Tänker att mer övervikt mot småbolag innebär lite högre risk och att det är ett spektrum där man kan välja att vikta andelarna i den mängd som känns rimlig för en. Med en lång sparhorisont känner jag själv därför att det känns värt att strunta i en heltäckande Sverigefond. De stora svenska bolagen får man ju dessutom redan i globalfonden.
Angående AMF aktiefond småbolag mot Plus småbolag Sverige så har jag alltså för närvarande AMF. För mig handlar det primärt om att man med exakt samma låga avgift på 0,43% får en aktivt förvaltad fond med god historik. Eftersom AMF innehåller betydligt färre bolag, ca 60 mot 260 blir den ju lite mindre diversifierad. Min bild är att detta framförallt syns i att den går ner mer när börsen går ner, men att den också går upp mer när börsen går upp. Lite högre risk har man ju dock redan i och med fokuset på mindre bolag, och min tanke är att just AMF på sikt ska generera ytterligare lite bättre avkastning. Ska dock erkänna att jag nog hade kunnat luta mot att byta till Plus i perioder när de presterat väldigt bra länge.