Bör jag byta ut någon/några?
Nej men du kanske ska ladda mobilen ![]()
Mycket småbolag…
Första spontana tanken.
Du har väldigt hög andel Sverige och specifikt småbolag. Många av fonderna överlappar varandra.
Har inte gått igenom fonderna, men misstänker att en del av dem har granska hög avgift.
Är målet en marknadsviktad portfölj eller har du en tanke med att ha så mycket i Sverige?
Behöver inte vara fel. Många bla jag själv överviktar Sverige, men kanske inte så mycket som du.
Tack för återkoppling! Det känns tryggare med Sverige, men kanske borde minska liten.
Jag tror lite mer på småbolag och deras tillväxt men som du skrev så kanske det överlappar för mkt. Dock har det gått bra för dessa fonder. Det är tyvärr höga avgifter men avkastningen hög också.
Amf och Plus är ju billiga!
Jag skulle nog påstå att det blir en högre risk att ha nästan allt i Sverige.
Hittills har ju Sverige och småbolag gått bättre än ett globalt index, men framtiden är svårt att veta något om.
Ett konkret förslag.
Plus fonder har en ny billigare fastighetsfond än LF fonden
Min personliga åsikt är att det är för mycket Sverige och Småbolag. Att investera så stor andel av portföljen i Sverige anser jag är högre risk än att investera globalt då Sverige är en mycket liten del av världsmarknaden.
Jag gillar den så kallade Basportföljen som ser ut såhär:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
Vill man ha mer Sverige och Småbolag så kan man ju ta bort 10% från globalfonden och ersätta med t.ex Plus Småbolag. 
fina fonder i sig men väldigt hög risk, dels pga den stora andelen Sverige och dels pga stor andel småbolagsfonder. väldigt lågt riskjusterad avkastning.
men är du en modig person, accepterar den höga risken sover du gott om natten och har en väldigt lång sparhorisont så är det väl inga problem 
Själv är jag dock en försiktig general och går på vad forskningen säger och sitter enbart med Global indexnära och SPP Global aktiefond. Har ca 10 års sparhorisont