Hjälp med fondval

Hej,

Jag tänker börja månadsspara privat till pensionen och har i flera dagar försökt läsa på och jämföra diverse olika fonder men blir inte klokare för det, dels för att jag inte vet vilken eller vilka fonder jag ska ha, och dels för att det finns så många att välja mellan.

Behöver jag en eller flera fonder? En globalfond, en sverigefond, en tillväxtmarknadsfond, en småbolagsfond? Ja, ni förstår.

Vet inte hur legitimt påståendet är men hittade en blogg (som jag inte hittar till nu) där skribenten skrev (och jag citerar fritt från minnet):

Så vad säger ni mer kunniga? Vad gäller egentligen? Vilken eller vilka fonder behöver jag, och varför? Och måste jag hålla på om omvärdera fonden eller fonderna varje år?

Om informartionen hjälper så är min sparhorisont på minst 30 år och angående risk är jag beredd att ta en hög sådan. Vill potentiellt få ut så mycket som möjligt av mina surt förvärvade kronor när det är dags att avnjuta det sista avslutande kapitlet.

Tack för att du tog dig tid att läsa.

Mvh
Aiko

2 gillningar

Bra att se:

Men ja, i praktiken räcker det med att ha buffert på sparkonto och lägga resten i Länsförsäkringar global indexnära om du sparar på 30 års sikt. Kommer sköta sig självt billigt och bra.

Annars är fondroboten Lysa bra. Eller SPP aktiefond global. Eller RT Basportföljen. Finns många varianter. Ingen vet vad som kommer avkasta bäst. Skulle rekommendera att välja det som känns bäst. I längden är det ränta på ränta effekten man vill åt och då är det viktigt att kunna låta pengarna jobba i fred utan att sälja.

3 gillningar

Instämmer i ovanstående. Finns ingen anledning att krångla till det.

Spp global aktiefond är väldigt bred och billig. Vill man bara ha en enda fond så är det den jag skulle rekommendera.

Vill man ha några fler fonder för att ytterligare bredda portföljen lite så kan “Basportföljen” vara ett bra alternativ.
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1

Vill man göra det ännu enklare så väljer man en fondrobot som gör valen åt dig.

3 gillningar

Hej, Jag lyssnar mycket på er podd och tycker det är väldigt intressant. Jag har satt ihop ett bas sparande i fonder. Min tanke med den är att den ska vara bred , billig och att den ska generera pengar på lång sikt då tanken är att den ska finnas som trygghet samt “pengar maskin” under livets gång (Är 30år idag). Jag sparar jämnt fördelat i alla dessa fonderna varje månad. Är jag rätt på det eller är det någonting jag bör ändra? Vad är era synpunkter? :slight_smile:

Kanske skev fördelning är min personliga åsikt.

Du har 50% Sverige, 30% Globalt, 10% tillväxt, 10% energi.

Personligen skulle jag inte vilja ha mer än 10-20% i Sverige och istället lägga resten i globalt och tillväxt.

Det räcker dessutom med en fond i varje kategori tycker jag :slight_smile:

Typ som jag skrev i ett inlägg längre upp i tråden:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek.

Ditt innehav i Hållbar Energi hade jag lagt i ett annat konto för spekulationer och lekportfölj :slight_smile: