Hej! Jag är pensionär och försöker få mina surt förvärvade pensionspengar att växa.
Är det fler än jag som har detta problem?
Bevakar och ändrar ofta. Räntefonder lockar inte liksom bank. Mitt månadssparande ser ut så här: Storebrand och Spiltan väger tyngst, övriga ungefär lika. Kommentera gärna.
Du får gärna motivera dina olika val så kan vi utvärdera det utifrån motiveringarna. Annars blir det svårt att återkomma med något konkret. Jag personligen gillar ju de fonderna jag har i modellportföljerna, t.ex. enligt nedan.
Jag skulle dela upp Jans 60% Globala storbolag på tre delar med vardera
20% Länsf Global Indexnära,
20% Swedbank Robur Global High Dividend A (säkrare än ovan i orostider)
20% Xtrackers MSCI Wld Info Tech ETF 1C (etf som följer Nasdaq teknikindex och är bra i uppgångar)
Jag föredrar AMF Aktiefond Tillväxtmarknader istället för Jans förslag från länsförsäkringar.
Räntor: IKC Avkastningsfond är min favorit p g a stadig tillväxt, om man inte når upp till taket för insättningsgarantin.
Min första fundering är … när behöver du pengarna?
En tumregel är att man bör ligga på ca 10% aktieandel per år som är kvar tills man behöver pengarna.
Så behöver du dem först om 10+ år så kan ju en 90/10 aktier/räntor vara lämpligt (som föreslagits ovan)
Men behöver du dem tidigare så bör nog aktie andelen reduceras. Om du tittar på avsnitt 183 i podden så finns där även andra modellportföljer med lägre aktie andel, om du så behöver. Avsnittet är på denna länken.
Vanguard har följande graf över lämplig aktieandel beroende på ålder. Den är förvisso för ens totala kapital så du får kanske titta över ditt totala kapital inkl inkomstpension för att varken ta för låg eller för hög risk.
Hoppas det hjälper dig på vägen även om jag inte svarade på din fråga
Tack för dinasynpunkter. Visst är det säkrare med typ räntefonder men jag vill nog vara lite djärvare än så. Sparandet är ett alternativ till bankkonto och därför kortsiktigt men man vill ju gärna vara så “nära elden” som möjligt så därför blir det indexnära fonder. Det är ju lätt att sälja om inte raset ser på en dag. Det är bara en del av mitt sparande som läggs i fonder.