Fondportfölj för långsiktigt sparande

Hej!

Är relativt ny när det kommer till sparande och skulle uppskatta feedpack över min tänkta fondportfölj. Tänker som sagt långsiktigt och kan därmed tänka mig ta hyfsad risk då jag också har ett kapital (buffert).

Planerar följande portfölj

PriorNillson Sverige Aktiv A
SPP Global Solutions A
Swedbank Robur Access Asien A
DNB teknologi A
Avanza Småbolag by Skoglund
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
TIN Ny Teknik

Vill bara veta så att man inte är helt ute och cyklar gällande riskspridning och och exponering i olika länder etc. Funderar själv på om det kan vara för mycket Sverige, eller om det kanske är allt för onödig hög risk? Trots att jag tänker långsiktigt så är jag ändå i övrigt lite intresserad och kan därför tänka mig att hålla mig något sånär uppdaterad och kolla till portföljen i jämna mellanrum.

Tack på förhand,

Hej. Kul att du kommit igång med sparandet. Hur lång är din tidshorisont? Vad är målet med sparandet? Hur ser den procentuella fördelningen ut mellan fonderna?

Ja alltså tidshorisonten är ju verkligen långsiktigt, minst 5 år skulle jag säga. Som jag hade tänkt nu hade jag lagt ungefär 40% i Prior Nilsson som ”bas” och sedan ungefär 10% i resterande fonder. Mitt mål är väl inget specifikt mer än att låta pengarna växa så mycket som möjligt men lås oss säga kanske till framtida köp av hus eller liknande.

Många på bloggen brukar prata om tumregeln att ha 10% i aktier för varje år du kan avvara ditt kapital på börsen. Utgår man från denna regel så bör man ha 50% räntor/sparkonto och 50% aktier ifall man har en sparhorisont på 5 år.
Angående ditt val av fonder så har finns det lite överlapp vilket kanske gör det befogat att skala ned på antalet fonder. Du har lagt en bra grund med kategorierna Global, Asien, Sverige och Teknik. Jag tycker personligen det räcker med en fond för varje kategori för hålla det enkelt.
Hur mycket Sverige man ska ha i sitt sparande finns det väl ingen absolut/korrekt svar utan beror väl lite hur man själv resonerar. Jag har för mig att Lysa har 20%. Hoppas mitt svar gav lite vägledning. Lycka till :slight_smile:

@joel1332 med den portföljkonstruktionen kommer du få 60-70% i svenska aktier, är det verkligen den spridningen du vill ha? Med tanke på att du säger att du vill ha diversifiering så tror jag du bör se över din portföljķonstruktion.

Undrar också varför du lägger så mycket i aktiva fonder? Förstår helt om man vill peppra till med möjlighet till större avkastning, samt därmed ta större risk, men en bas i en global indexfond är alltid ett bättre val för störa delen av ditt kapital.

Jag skulle snarare lagt 40-50% i en global indexfond med billig avgift sen tagit med det andra du vill ha med i lite mindre poster.

Tack för svaren hörni! @Samuel_N @Bjpenn

hmm, kan nämna också att jag har lite enskilda aktier i USA och även lite kryptovalutar så på så sätt finns de lite mer exponering (trots att de är av högre risk)

Håller med om att det förmodligen är lite för mycket fokus på Sverige så där lutar det nog mot att plocka bort småbolagsfonden.

Har dock svårt att förstå varför det alltid rekommenderas att lägga större andel i global index, visst förstår jag den låga förvaltningsavgiften men samtidigt så slår samtliga fonder jag nämnt världsindex med flera års historik. Kan det bero på att när tiderna kommer då börsen går väldigt dåligt så är man mer säker, eller om ekonomin går väldigt dåligt i just Sverige så drabbas min basfond extra hårt?

Du kan läsa den här tråden som nyligen skapades om aktiva fonder: