Hej!
Jag har alltid sparat mina pengar i ett vanligt sparkonto utan ränta, men har nu börjat lägga om till att spara i fonder. Jag har försökt sätta mig in i ämnet för att åtminstone ha en grundläggande förståelse för vad jag sysslar med, tyvärr är jag dock inget annat än nybörjare när det kommer till fonder och aktier. Jag tänkte därför kolla om någon lite mer kunnig skulle kunna dela sina tankar kring min fondportfölj.
I dagsläget har jag valt att disponera mina fonder som följande:
SPP Aktiefond Global A SEK: 22%
Spiltan Räntefond Sverige: 44%
Swedbank Robur Access Mix: 33%
Vad jag främst gått utefter är att jag inte riktigt vågar ta för hög risk (i ordning risk 5 av 7, 2 av 7 och 4 av 7) samt att jag vill försöka hålla avgifterna låga. Som jag förstått det hade en större exponering globalt kanske varit att föredra, men då är det ju det här med att risken i globalfonden har relativt hög risk. Merparten av mitt sparande ligger fortfarande på ett vanligt sparkonto då det helt enkelt känns lite skrämmande att lägga allt utom buffert i fonder direkt, men tanken är väl att sparpengarna så småningom ska placeras i fonder när jag har lite mer kött på benen.
Frågan jag har är således hur min fondfördelning ser ut, dels rent fondmässigt men även om det är ett sparande jag kan känna mig trygg med riskmässigt?
Jag vet inte om de där risksiffrorna säger så mycket. Den största risken med din nuvarande porfölj måste ändå vara att du har sån övervikt mot Sverige? Sen hade jag satt över från räntefond till sparkonto med hög ränta (kanske bundet om du inte behöver pengarna inom kort) – då slipper du risken och får sannolikt ungefär samma avkastning i nuläget? Eller vad säger de mer erfarna?
Övrigt dvs fonder hade jag satsat 90% billig globalfond, 6% Sverige, 2% småbolag och 2% emerging markets. För lite spridning. Men dessa besitter såklart en hel del risk då… allt har att göra med vad du kan tänka dig att förlora respektive vad du vill vinna?
Okej, jag misstänkte nästan det eftersom exponeringen är övervägande mot Sverige. Gällande globalfonderna kollade jag ganska strikt på just riskgradering och avgift och då var SPP Aktiefond Global A SEK den bästa jag hittade, men jag vågade mig inte riktigt på att lägga någon större andel där på grund av just riskgraderingen. Men egentligen skulle det alltså vara mindre riskfyllt att lägga en större andel i globalfonden, trots att risken är graderad högre för denna? Eller tolkar jag det fel?
Gällande risk så vill jag ändå hålla den relativt låg, jag vill åtminstone känna mig trygg i att pengarna inte minskar över tid. Jag ska spara fondpengarna i några år framöver och kan acceptera en viss svängning i värdet under tidens gång, men önskvärt är en relativt stabil fondportfölj. Tryggheten överväger önskan om en kraftig ökning av värdet så att säga, men självklart ser jag ju helst att pengarna växer. Jag tänker mig någon form av ”mitt emellan”-risk kort och gott.
Egentligen svårt när du så tydligt önskar att pengarna inte minskar i värde. Då är inte någon fond lämpligt. Inte ens räntefonder, eller fonder med mycket låg risk. Det är också värt att tänka på att pengar på banken med ränta under 2% innebär en förlust, eftersom inflationen är cirka 2% per år. Det enda som är ett alternativ då är låst sparkonto med så hög ränta som möjligt, men det blir väl som mest cirka 2% om du binder på 5 år. Dvs du kan åtminstone undvika att dina sparade pengar förlorar i värde. I en fondplacering har du som du kanske läst en snittavkastning på cirka 7%, men över de närmaste 5 åren kan det också bli minus 70% eller plus 70%. Det finns inga garantier tyvärr.
Mitt svar ovan var med utgångspunkten att du ändå skulle vilja ta viss risk. Då tycker jag det är lämpligast att vid försiktighet lägga en viss % av besparingarna på helt säker mark, dvs sparkonto, och resterande på den investering som över längre tid historiskt gett den bästa riskjusterade avkastningen, dvs globalfonder. Allt annat är mellanmjölk där du inte garanteras undvika någon förlust, och ändå inte har någon möjlighet till någon fantastisk avkastning. Frånsett möjligen guld, men även det kan nog minska i värde både 30% och 50% över 5 år om du har otur.
Okej tycker den ser bra ut i så fall, ca 35% aktier 65% räntor, fina fonder! Lite överviktad mot Sverige men är helt ok för att inte få för stor valutarisk. Om något hade jag möjligtvis bytt ut Spiltan räntefonden mot Sparkonto med så hög ränta som möjligt, annars fint!