Nu har jag tagit fram och rensat lite i min portfölj
Så här ser den ut och avkastning. % i år blev ca 20% ( dagens datum)
Den är riktad mot Sverige och främst mot småbolag, och jag är medveten om att den är risky! Men om
Ni fick tycka till, skulle ni ta bort någon/några fonder eller lägga till någon fond?
AMF aktiefond småbolag
Länsförsäkringar Fastighetsfonden
Länsförsäkringar global indexfond
SPP aktiefond global A
Enter småbolagsfond A
Spiltan aktiefond Småland
SEB Sverige indexnära
Sparar lika mycket i varje fond, sparar i minst 20 år till.
Utan att veta vad folk brukar ha och vilken risk du tagit så tror jag att det är en rätt bra avkastning - grattis! Samtidigt tänker jag - när jag ser dina innehav - varför inte bara lägga allt i en globalfond? Alternativt - om du nu har 20 år på dig - göra något helt annat och bygga ihop något med lite mer risk?
Jag skulle ta bort allt utom Länsförsäkringar global och SEB Sverige. Skulle sedan lägga till Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära och Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek.
Det finns ingen anledning att ha fler fonder av samma kategori. Viktigt är det däremot hur stor andel av sparandet som läggs i resp kategori. Med så lång spartid så ska huvuddelen vara i en globalfond. Därutöver är det en smaksak, kanske så här:
70 % i Globalfond
15 % i Investmentbolagsfond
15 % i Småbolagsfond
Med 3 fonder i dessa kategorier kan du sova lugnt och behöver inte bevaka ditt innehav mer än ett par gånger per år. Varför komplicera livet med att välja fler fonder som utvecklas ungefär lika.
Tycker du att det är låg risk om du kör 50% Global index och 50% bred billig Sveriges index långsiktigt ? Det borde räcka långt. . Den portföljen passar de som gillar högre risk än global indexfond ! . Om du vill ha hög risk och en fond till då blir det fint så här
50% Global index
25% Sverige index
25%Tillväxtmarknad index
Om du värderar god natt sömn lugnt och fint väljer man 100% billig global indexfond LF Global indexnära eller Spp aktiefond global
Om man har lång tidshorisont och inte vill hålla på med kapitalet kan man lägga ”flera miljoner” på globalfonder men vill du inte greja själv så kanske du skall undersöka diskretionär förvaltning. Har tyvärr ingen att rekommendera då jag prövat med två olika och var missnöjd med båda. Kolla annars Ingves et als portföljer - tror det var senaste numret av Aktiespararen - riktigt trista portföljer men de presterar sannolikt bättre än de flesta på lång sikt.
Vill du greja själv så får du lägga ned lite tid på att tänka igenom hur du skall ligga investerad. Ju mer stålar du har ju mer tid får du lägga.
Lite mer risk (och möjlighet) kanske skulle kunna se ut så här (ger mig inte in i fördelningen):
Hög risk: Techbolag, ny teknik, nyemissioner, certifikat
Medel risk: Gubbaktier
Varierande risk: Utdelning
Mindre risk: Fondbukett