Nybörjare Portfölj råd

Tänkte börja spara på Nordnet och undrar om det här är en bra portfölj? Tänkte börja spara 5000 på dessa fem fonder. Nordnet Sverige. Nordnet Teknologi. Nordnet Usa. Nordnet Europa och Nordnet Global. 1000 kr i varje fond är det en tillräckligt bra portfölj?

1 gillning

Du kan göra samma innehav med en fond.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag skulle föreslå att du Börjar Här där allt du behöver för att komma igång finns.

Generellt så förespråkar jag att man lägger majoriteten i en global indexfond, åtminstone 60-80% i en sådan. Men den fonden täcker man ca 90-95% av marknaden som är tillgänglig.

Utöver globalfonden så kan man, om man vill, lägga till eventuellt småbolag, Sverige och tillväxtmarknader. Då närmar vi oss 99% av den tillgängliga marknaden. Mer behövs inte.

Om vi tittar på ditt förslag så ser det alltså ut såhär + kommentar/åsikt från mig inom parantes.

• 20% Nordnet Sverige (Gratisfond med ca 80 svenska bolag. Absolut helt okej men hade personligen valt Plus allabolag Sverige index som har 300+ bolag och täcker hela svenska börsen. Andelen på 20% tycker jag faller inom var som är rimligt. 0-30% tycker jag är okej. Dock ska man ha i åtanke att Sverige är bara 1% av marknaden, så det är väldigt stor övervikt Sverige)
  • 20% Teknologi (Nu snackar vi spekulation/bet på enskild bransch/nisch. Det är absolut helt okej och jag gör så också i vissa portföljer. Men max 10-20% av portföljen i sådana fonder)
    20% Usa (Helt meningslöst i min mening att lägga till Usa-fond eftersom detta ingår i globalfonden som jag anser bör utgöra basen i portföljen.)
    20% Europa (Precis samma som ovan. Europa och Usa ingår marknadsviktat i globalfonden. Jag hade ersatt både Usa och Europa med globalfonden)
    20% Global (Den är fonden hade jag ökat upp till minst 60% för att komma närmare marknadsvikt)

Men men det sagt så är ditt portföljförslag absolut bättre än inget sparande alls :slight_smile:. Men den går att förenkla rejält och förbättra enligt min mening.
T.ex såhär:
60-80% Global
10-20% Sverige
10-20% Tillväxtmarknader, småbolag, teknik eller vad du är intresserad av. (var dock medveten om att teknik redan är en väldigt stor del i globalfonderna.)

Ett annat alternativ är en fondrobot som Lysa eller opti som gör jobbet åt dig med jättebra portföljer. :slight_smile:

Ditt portföljförslag och mitt portföljförslag är 100% aktier så man bör ha en lång sparhorisont på minst 10 år samt tåla nedgångar på -50-60%.

2 gillningar

Körde på Nordnet Global 100% hoppas det räcker.

3 gillningar

Enkelt och absolut tillräckligt bra! Sen är det “bara” Just keep buying som gäller i ur och skur :slight_smile:

Forskningen säger “köp hela höstacken” (alla bolag, i alla länder, i alla storlekar, i alla branscher, i enighet med den marknadsvikt som respektive bolag har av den totala börsen.) Detta för att få högst riskjusterad avkastning. Ens portfölj bör således se ut som denna https://marketcaps.site/ där sverige står för c.a 1%.

Finns fler alternativ men så skulle och har jag lagt upp det för att få c.a 4800~5000 innehav marknadsviktade till låga avgifter.

Många nöjer sig dock med enbart Global indexfond för att göra det enkelt!

Finns de som även gillar att ha med home-bias men det är omdiskuterat och du kan läsa mer om det här Home-bias och övervikt mot Sverige | Samanställning med argument för och emot

Alternativt kan du köra fondrobot som Lysa där du får fler innehav dock 20% home-bias och högre avgift men mindre att hålla koll på då du slipper köpa enstaka fonder. Eller Opti som även har fler innehav men ännu högre avgift.