Fondportfölj 2022 !?

Hej! Är relativt ny till sparande (sparat 1år i aktier/fonder) och har läst lite här och där och lyssnat många timmar av podd, men får väl inget riktigt humm om riktigt allt. Men sitter ändå nu o sätter ihop min fondportfölj som jag har tänkt att köra på ( förhoppningsvis 10år++ ). Sparar i snitt 11-13k i månaden på börsen och sparar 10k på sparkonto. Tar gärna emot all feedback om vad ni tkr om fonderna samt förslag på fördelning!? :slight_smile:

AMF Aktiefond Småbolag = 74 966 kr
Spiltan Aktiefond Investmentbolag = 86 455 kr
Avanza Global = 59 665
Avanza USA = 47 781 kr
(Nedanstående är tänkt att bytas till ovanstående men osäker på hur/fördelning)
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK = 35 720 kr
TIN Ny Teknik A = 28 514 kr
Swedbank Robur Ny Teknik A = 40 314 kr
Avanza Auto 6 = 4115 kr (500kr auto/mån)

Totalt 377 530 kr fördelade på 8 fonder.

Välkommen.
Smidigast är det att ha allt 100% Avanza Global. Det räcker med det om du vill inte krångla till det. Sedan kan du göra lite annat som är mycket roligare i livet :+1::grin::tada:. Lycka till

3 gillningar

70% Globala aktier, Länsförsäkringar Global Indexnära

10% Globala småbolag, Handelsbanken Gl Småbolag

10% Tillväxtmarknader, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära

10% Svenska aktier, PLUS Allabolag Sverige

Detta är något som ofta lyfts fram eller som @Jacke77 säger :grinning_face_with_smiling_eyes::+1:t2:

5 gillningar

Tack! Men om jag vill krångla till det då? :rofl:

2 gillningar

Tack! Så du tkr i princip att jag ska byta ut alla till tex de du nämner? :smiley:

Eller allt i Auto 6 som du redan har.
Bara du kan bestämma själv vad som känns rätt .

1 gillning

Om du vill krångla till det då är det bäst köra 100% Avanza Auto 6. Då få du det smidigt för dig själv medan någon annan krånglar till det åt dig :joy::joy::+1:. 0,36% i avg. Sedan om du är inte nöjd med det kan du krångla till det själv och beroende vilken risk du vill ha i portföljen.
Avanza Global 60%
Avanza Sverige 20%
Avanza EM 20%

Man kan göra det på många olika sätt. :+1:. Finns inget rätt eller fel :+1:

Ett smidigt beskymersfritt alt. är 100% Spp aktiefond Global. Krångla till kan man alltid göra men blir inte så stor skillnad i avkastning långsiktigt. Nackdelen med Spp Aktiefond Global att den är 50% dyrare än LF Global indexnära,men vem bryr sig om det om man ska vara ärlig. :joy::+1:. 0.11% extra är inte så mycket men ändå blir lite pengar långsiktigt. Sesan ingen vet vilken avkastar lite mer långsiktigt. Själv vill jag inte betala 50% extra avg :+1::grin::tada: och gillar inte tillväxtmarknader.

2 gillningar

Om du vill krångla till det lite så hade jag lagt till Plus allabolag. Tagit bort USA fonden. Globalfonden innehåller väl en sisådär 60% USA redan.
Sen lagt till lite tillväxtmarknader också.

Ytterligare lite krångel. Globala småbolag måste du ju ha ! :wink:

Fördelning.
50-70% globalt och resten efter eget tycke.
Så hade jag gjort. Men i slutändan så är det ingen som vet vad som är bäst.

2 gillningar

Även jag tycker att du kan/borde skippa en del utav fonderna.

Om du vill ha en fondrobot såsom Avanza Auto så hade jag placerat antingen allt eller åtminstone hälften i den.

När det gäller fondportföljen rent allmänt så brukar jag utgå från “Basportföljen” som ser ut såhär:
70% Globalt
10% Tillväxtmarknader
10% Sverige
10% Globala småbolag

Om du verkligen vill ha lite mer Sverige (t.ex småbolag) så ta ytterligare 5-10% från globalfonden till dessa

Om du verkligen vill ha teknik, energi, investmentbolag så ta ytterligare 5-10% från globalfonden eller globala småbolag till dessa.

2 gillningar

Mitt upplägg baserar sig till hyfsad del på de förslag på fondportföljer som brukligtvis föreslås här på forat, blandad med lite filosofi från Opti/BetterWealth och lite egna, möjligtvis tokiga, idéer. Själv har jag därför fördelat mitt investeringssparande enligt följande (procent av totalen inom parentes):

• 75% aktiefonder
    • 10% PLUS Allabolag (7,50%)
    • 5% AMF Småbolag (3,75%)
    • 5% Spiltan Investmentbolag (3,75%)
    • 5% SHB Globala Småbolag (3,75%)
    • 5% Spiltan Globala Investmentbolag (3,75%)
    • 60% LF Global Indexnära (45,0%)
    • 10% SPP Emerging Markets Plus (7,50%)
  • 20% råvaror
    • 50% Xetra Gold (10,0%)
    • 50% MAR Int’l Commodity Index (10,0%)
  • 5% “lekhink”
    • 50% LMM Kavaljer Investmentbolag (2,50%)
    • 25% Bitcoin XBT (1,25%)
    • 25% Ethereum XBT (1,25%)

Tycker personligen det är en portfölj med bra balans mellan “tråkig” och “spännande”, känns konstigt nog lika roligt och intressant att följa den såväl i upp- som i nedgång.

3 gillningar

• LF Global 55%
  • Resten 7,55%
1 gillning