Hej! Är relativt ny till sparande (sparat 1år i aktier/fonder) och har läst lite här och där och lyssnat många timmar av podd, men får väl inget riktigt humm om riktigt allt. Men sitter ändå nu o sätter ihop min fondportfölj som jag har tänkt att köra på ( förhoppningsvis 10år++ ). Sparar i snitt 11-13k i månaden på börsen och sparar 10k på sparkonto. Tar gärna emot all feedback om vad ni tkr om fonderna samt förslag på fördelning!?
AMF Aktiefond Småbolag = 74 966 kr
Spiltan Aktiefond Investmentbolag = 86 455 kr Avanza Global = 59 665 Avanza USA = 47 781 kr
(Nedanstående är tänkt att bytas till ovanstående men osäker på hur/fördelning)
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK = 35 720 kr
TIN Ny Teknik A = 28 514 kr
Swedbank Robur Ny Teknik A = 40 314 kr Avanza Auto 6 = 4115 kr (500kr auto/mån)
Välkommen.
Smidigast är det att ha allt 100% Avanza Global. Det räcker med det om du vill inte krångla till det. Sedan kan du göra lite annat som är mycket roligare i livet . Lycka till
Om du vill krångla till det då är det bäst köra 100% Avanza Auto 6. Då få du det smidigt för dig själv medan någon annan krånglar till det åt dig . 0,36% i avg. Sedan om du är inte nöjd med det kan du krångla till det själv och beroende vilken risk du vill ha i portföljen.
Avanza Global 60%
Avanza Sverige 20%
Avanza EM 20%
Man kan göra det på många olika sätt. . Finns inget rätt eller fel
Ett smidigt beskymersfritt alt. är 100% Spp aktiefond Global. Krångla till kan man alltid göra men blir inte så stor skillnad i avkastning långsiktigt. Nackdelen med Spp Aktiefond Global att den är 50% dyrare än LF Global indexnära,men vem bryr sig om det om man ska vara ärlig. . 0.11% extra är inte så mycket men ändå blir lite pengar långsiktigt. Sesan ingen vet vilken avkastar lite mer långsiktigt. Själv vill jag inte betala 50% extra avg och gillar inte tillväxtmarknader.
Om du vill krångla till det lite så hade jag lagt till Plus allabolag. Tagit bort USA fonden. Globalfonden innehåller väl en sisådär 60% USA redan.
Sen lagt till lite tillväxtmarknader också.
Ytterligare lite krångel. Globala småbolag måste du ju ha !
Fördelning.
50-70% globalt och resten efter eget tycke.
Så hade jag gjort. Men i slutändan så är det ingen som vet vad som är bäst.
Även jag tycker att du kan/borde skippa en del utav fonderna.
Om du vill ha en fondrobot såsom Avanza Auto så hade jag placerat antingen allt eller åtminstone hälften i den.
När det gäller fondportföljen rent allmänt så brukar jag utgå från “Basportföljen” som ser ut såhär:
70% Globalt
10% Tillväxtmarknader
10% Sverige
10% Globala småbolag
Om du verkligen vill ha lite mer Sverige (t.ex småbolag) så ta ytterligare 5-10% från globalfonden till dessa
Om du verkligen vill ha teknik, energi, investmentbolag så ta ytterligare 5-10% från globalfonden eller globala småbolag till dessa.
Mitt upplägg baserar sig till hyfsad del på de förslag på fondportföljer som brukligtvis föreslås här på forat, blandad med lite filosofi från Opti/BetterWealth och lite egna, möjligtvis tokiga, idéer. Själv har jag därför fördelat mitt investeringssparande enligt följande (procent av totalen inom parentes):
75% aktiefonder
10% PLUS Allabolag (7,50%)
5% AMF Småbolag (3,75%)
5% Spiltan Investmentbolag (3,75%)
5% SHB Globala Småbolag (3,75%)
5% Spiltan Globala Investmentbolag (3,75%)
60% LF Global Indexnära (45,0%)
10% SPP Emerging Markets Plus (7,50%)
20% råvaror
50% Xetra Gold (10,0%)
50% MAR Int’l Commodity Index (10,0%)
5% “lekhink”
50% LMM Kavaljer Investmentbolag (2,50%)
25% Bitcoin XBT (1,25%)
25% Ethereum XBT (1,25%)
Tycker personligen det är en portfölj med bra balans mellan “tråkig” och “spännande”, känns konstigt nog lika roligt och intressant att följa den såväl i upp- som i nedgång.