Indexfondportfölj nybörjare

Hej

Jag är helt ny till sparande men jag har dock läst lite på detta forum. Jag har en portfölj på 6 olika fonder och det består av

1. vanguard global stock index
  2. handelsbanken global småbolag index
  3. ishares fond som följer msci tillväxtländer
  4. swedbank robur emarging smallcap
  5. east capital frontiermarkets
  6. seb sverige indexnära A

Skulle vilja veta om ni tycker att det är en bra portfölj eller om jag har överdrivt mycket. har ett månadsparande på 100kr i varje fond. tack i förväg för svaren.

Har du möjlighet att skriva ut vad respektive fond kostar? Jag tror det har stor inverkan på om forumsmedlemmarna anser att fonderna är bra eller dåliga.

Oj glömde

1. Vanguard 0.15%
  2. Handelsbanken ligger väll på runt 0.5% tror jag
  3. East capital ligger på 2.5%
  4. SEB indexnära 0.26%
  5. Ishares ligger på 0.38%
  6. Swedbank ligger på 1.75%

Jag såg att det skulle bli runt 0.8% på hela portföljen när jag la in månadssparandet.

Jag vill bara få ihop en riktig bra portfölj med indexfonder som bas

Utan att veta vilka fonder som kommer att rekomenderas istället kommer du säkert få höra att fond 3 och 6 ska bytas ut eller skippas helt.

Vilken fördelning hade du tänkt mellan de 6 fonderna?

1 gillning

Ta bort alla fonder med höga avgifter.

Fonder 3 och 6 har EXTREMT höga avgifter. Ta bort dessa.

1 gillning

Ok vet ni om någon fond/fonder som man kan ha istället för 3 och 6. Jag försökte hitta index istället men det gick inte så bra😅

Jag har tänkt att bara ta minsta spar belopp i varje fond. 600kr totalt

east capital frontiermarkets

Det är nog svårt att hitta någon billig fond som går mot frontier market.

Det är dock så liten del av världsmarknaden att de flesta struntar i att inkludera denna del. Öka i stället insättningen i vanguard global stock index vars index (av namnet att döma, jag känner inte själv till denna fond) speglar den absolut övervägande delen av världsmarknaden.

seb sverige indexnära A

Ersätt denna med Plus Allabolag om den finns tillgänglig på din bank. Annars får du skriva vilken bank du har så kan någon hjälpa dig att hitta en lämplig sverigefond på den banken.

Jag har allt på levler. Vanguard kör på msci world index. Plus allabolag finns inte där tyvär.

Då skulle jag valt Storebrand Sverige A för sverigedelen

Om man vill bygga en enkel, billig och ändå vettigt diversifierad portfölj på Levler så går det faktiskt att komma ganska långt med bara fyra fonder. Inget magiskt, men en stabil grund att stå på.

Förslag på fördelning:
70 % AMF Aktiefond Global
10 % Spiltan investmentbolag
10 % Swedbank Robur Access Asien
10 % AMF Aktiefond Småbolag

Det här täcker stora delar av världen, blandar bolagsstorlekar och ger lite extra spets via Asien och småbolag. Genomsnittlig avgift blir rätt låg, och via Levler får man dessutom rabatt på fondavgiften vilket gör det ännu mer attraktivt.

Kan såklart tweakas beroende på hur mycket risk man vill ta, men för den som vill ha något som bara funkar att månadsspara i och inte kräver massa pill – då är detta rätt nära sweet spot.

Total snittavgift med rabatt: ca 0,23 %, vilket är väldigt konkurrenskraftigt för en globalt diversifierad portfölj.

För 0,1% mer så får du Lysa och då slipper du krångla med ombalanseringar för bibehållen risk.

1 gillning

Känns lite overkill med rebalansering i 100% aktier portfölj och 600kr månadsspar kan jag tycka, men visst. Gillar man Lysa så är väl det ok alternativ. Själv har jag Avanza.

Det räcker med Avanza Global så balanserar fonden åt dig automatiskt.

Avanza Global är enkel, och visst – fonden viktar om sig automatiskt i takt med index. Men det är inte rebalansering i klassisk mening. Vill du själv rebalansera en portfölj på Avanza (med t.ex. global, EM, småbolag, Sverige etc) så finns det numera ett smidigt verktyg: du klickar på “Rebalansera” i portföljöversikten, får upp en färdig sammanställning, och kan bekräfta med några knapptryck.

Det gör att du kan få bättre riskspridning och förväntad avkastning än med bara Avanza Global, men utan att offra enkelheten.

Jag kör själv en högriskportfölj med tydlig faktorexponering och bredare spridning: ungefär 50 % global, 20 % Sverige, 10 % EM och 20 % småbolag. Förväntad realavkastning ligger runt 6,1–6,3 %, jämfört med ca 5,0–5,5 % för Avanza Global. Det låter som en liten skillnad, men på lång sikt kan det innebära 20–25 % mer i slutvärde, men det tar fortfarande bara några minuter i kvartalet att hålla den i balans. Värt mödan.

Skulle lägga in 100% i denna i stället (eller ett billigare alternativ). Onödigt att krångla till saker mer än så.