Aktie/Fondsparande till pansion

Hej,

Har nu möjligheten att börja mitt pansionssparande. Har läst runt mycket om aktiesparande/aktieportfolie etc. Att spara till sin pansion genom sin bank har jag förstått är en förlustaffär och utdelningen egentligen inte är bättre än om du skulle välja fonder själv. Nu undrar jag helt enkelt vilka fonder jag ska välja? Vill att det ska gå på automatik, att det dras varje månad och sätts in. Alla tips jag kan få uppskattas!

2 gillningar

100% LF Global indexnära. Billigt,brett och helt automatisk :person_tipping_hand::+1:
Välkommen till RT forum :raised_hands:
Det går lika bra välja någon annan billig global indexfond om man inte gillar LF :joy:.

3 gillningar

Eller en billig svensk indexfond, räcker gott och väl det också. På med månadssparandet och glöm :smiley:

2 gillningar

Säger som @Jacke77. En billig global indexfond räcker gott! Annars en fondrobot såsom Lysa.

2 gillningar

En billig global värdebolagsfond skulle jag säga t.ex storebrand global value eller global low volatility.

1 gillning

Tack Snälla! Då kör jag på med avanza och väljer 2-3 globala indexfonder.

2 gillningar

I så fall hade jag valt 100% Avanza Global :+1::person_tipping_hand: . Eller 50% LF Global indexnära/ 50% Avanza Global om du känner dig tryggare så .

I avanza global har tesla och amazon högre vikt än johnson& johnson lite för riskabelt skulle jag säga. Kommittén som sätter samman indexet har tydligen inte fattat att tillväxtbolag är ute och riskabla. Sen skydda kapitalet med guld gärna 25%.

Då får du göra egen global indexfond :joy::joy::smirk::+1:. Så illa är det inte :wink::joy:. Vi som inte klarar av det väljer den som redan finns i billiga globala indexfonder :+1:

det har jag gjort

och slapp vara med på raset. Så jag rekommenderar dom 2 fonderna som jag skrev om tidigare.

Tack för alla tips! Gick in nyss i Avanza och dem hade någon schysst fondindex generator där jag kunde välja långt sparande/pansion. Fick ut detta, lär väll vara OK med rätt schysst spridd? Eller ska jag byta ut något med det ni ovanför rekommenderat?

Den ska du inte ha. Om du inte vill ha global indexfond ska du gå in och välja Avanza Auto 6 istället. :+1: . Krångla inte till det med portföljgenerator med så många fonder :smirk: . Annars väljer du vad du vill. Lycka till

Mina egna åsikter om detta förslag som du har fått.

Helt onödigt med separat Usa och Europa eftersom detta redan ingår i globalfonderna. Bättre att lägga dessa procent i globalfonden tycker jag.
Sedan anser jag personligen att det är väldigt mycket Sverige och tillväxtmarknader (25% i varje). Sverige är ju ca 1% av globalt index och jag peronligen vill inte ha mer än 10% i Sverige. Sedan vet jag att det finns argument från många oavsett om det är 0 eller 100% Sverige att det är det rätta. Men för mig är det alldeles för mycket.

Även 25% tillväxtmarknader tycker jag är för mycket. Håller mig själv till ca 10%. Tror att tillväxtmarknader är ca 13% av globalt index.

Jag skulle sätta ihop en egen portfölj istället!
Antingen t.ex 100% Länsförsäkringar global indexnära (exl tillväxt) eller 100% Storebrand all countries (inkl tillväxtmarknader).

Eller en egen variant såsom basportföljen här på forumuet.
70% länsförsäkringar global indexnära
10% länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära
10% Plus allabolag sverige index
10% handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek

1 gillning

Eller så här billigast. Ca. 0,26% total avg.
Avanza Global 80-85%
Avanza Emerging markets 15-20%
Bredast marknadsviktad med minst ESG aktie exkludering :+1: . Det är fin lir :joy::joy:.

:+1::person_tipping_hand:

1 gillning

Också bra förslag :+1:

1 gillning