Funderingar kring fondportfölj! Feedback uppskattas!

Hej! Jag har lite funderingar kring upplägget av min fondportfölj. Tanken är att jag ska ha ett långsiktigt sparande (20+ år) och som grund har jag använt mig av Avanzas Portföljgenerator (Framtidsportföljen). Däremot har jag lite ändringar i den föreslagna portföljen då jag tyckte att avgifterna var aningen höga. Som jag förstått så kan det vara fördelaktigt att försöka få ner avgifterna så mycket som möjligt då det annars kan bli kostsamt över tid. Därav har istället aktivt gjort lite ändringar efter research och fokuserat mer på indexfonder med lägre avgifter.

Detta är min tänkta fondportfölj än så länge:

Global 30%

Länsförsäkringar Global Indexnära 15% (Avgift: 0,22%)
SPP Aktiefond Global A 15% (Avgift: 0,34%)

Sverige 25%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 13% (Avgift: 0,27%)
SEB Hållbar Sverige Indexnära 12% (Avgift: 0,26%)

Tillväxt 25%

SPP Emerging Markets SRI 12% (Avgift: 0,50%)
Avanza Emerging Markets 13% (Avgift: 0,29%)

Europa 10%

SPP Aktiefond Europa 5% (Avgift: 0,23%)
Länsförsäkringar Europa Indexnära 5% (Avgift: 0,23%)

USA 10%

SPP Aktiefond USA 5% (Avgift: 0,22%)
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK 5% (Avgift: 0,27%)

Vad tycker ni om detta upplägg? Skulle verkligen vara jättetacksam för feedback!
Tänker också gällande fördelningen, är det rimligt att ha 25% tillväxtmarknader? Jag tror dock på tillväxtmarknader såsom Kina och Indien framgent, men känns som de inte avkastar lika bra (just nu) samt att de är mycket dyrare jämfört med andra fonder. Jag valde även därför Avanza Emering Markets då den hade en lägre avgift men känner mig lite osäker gällande den fonden då den knappt har någon historik.

Men som sagt, berätta gärna vad ni tycker om detta upplägget!! All feedback uppskattas!!

Mvh! Jacob :smiley:

Du har användt avanza portföljgenerator. Om du vill köra så då hade jag gjort så här.

LF Global indexnära 30%

Seb Hållbar Sverige indexnära 25%

Spp Aktiefond Europa 10%

Spp Aktiefond Usa 10%

Avanza Emerging markets 25%

Det är de bästa billigaste fonder du kan välja. Riktigt bra. Sedan ska du veta att det är betydligt högre risk än att ha allt 100% i LF Global indexnära och högre möjliga avkastning långsiktigt.

Man skulle kunna göra så här ännu enklare

LF Global indexnära 50 %

Seb Hållbar Sverige indexnära 25%

Avanza Emerging markets 25%

Mvh.

Annars kan du köra på Jans portfölj.

LF Global indexnära 80%

Seb Hållbar Sverige indexnära 10%

Avanza Emerging markets 10%

2 gillningar

Har du funderat på vad de separata USA- och Europafonderna tillför? En globalfond täcker redan dessa marknader utan problem. Har du någon anledning att övervikta Europa t.ex?

Att ha flera fonder som gör precis samma sak (följer samma index) är överflödigt. Kolla vilken som är bäst (billigast) och kör på den.

1 gillning

Tack för feedbacken! Mycket Intressant!

Men vad tycker du om Avanzas portföljgenerators fördelning av fonder? Är 25% tillväxtfonder för mycket? Har läst på andra forum och där rekommenderar de kanske 10-20%. Samtidigt är tanken att denna portfölj ska vara mycket långsiktig. Förstår hur du menar att man skulle kunna göra portföljen enklare, men finns det någon nackdel med att göra som jag har gjort? Är USA och Europa fonder egentligen onödiga?

Hej! Jag förstår verkligen hur du tänker! Borde jag, enligt dig, endast satsa på den billigaste globalfonden, Sverigefonden samt tillväxtfonden? Vad skulle din procentuella uppdelning vara iså fall? Jag tänkte initialt att det kunde underlätta att använda Avanzas portföljgenerator, men kanske gör den det lite för komplicerat…?

Som jag förstått följer LF global och SPP global inte helt samma index vilket därav skulle bidra till en bättre riskspridning. Men detta kanske är överkurs? Borde jag endast köra på LF global i så fall kanske?

1 gillning

Varför skulle du ha Spp Aktiefond Global om du ska ändå ha Avanza Emergong markets 25% eller 15%. Helt onödigt ha Spp Global då.

25% i tillväxt m och 25% i Sverige blir det högrisk. Om du är nybörjare kan det bli tufft stå ut med det vid nedgångar. Då är det mycket lugnare med.

70-80% LF Global indexnära

10-15% Seb Hållbar Sve indexnära

10-15% Avanza EM

Förstår, läste precis på om detta, verkar som SPP Global även innefattar tillväxtmarknader. Då skippar jag nog den. Kör endast LF då! Men tycker du att jag även ska skippa SPP Europa samt SPP USA och istället lägga in dessa tjugo extra procent på LF globalfond? Finns det liksom någon nackdel med att kör på Europa och USA fonder istället för endast Global. Jag förstår dock att LF global investerar mycket i USA-regionen.

Det räcker med 3 fonder blir bäst så. Stoppa allt i LF Global indexnära. Usa och Europa separat behövs ej. Gör det enkellt för dig :+1:

1 gillning

Har inga problem med en hög volatilitet i min portfölj, då jag ska ha den mycket långsiktigt (20+ år) har jag benägen att ta högre risk för högre avkastning? Hur skulle du fördela portföljen för att maximera avkastningen? Ska jag köra något som du skrev tidigare; LF 50%, Seb Index 25% samt Avanza 25%?

Funderar även kring Spiltan Investmentbolag, har ju presterat grymt bra för låg avgift? Skulle man kunna köra 50/50 mellan Seb Indexfond och Spiltan?

1 gillning

Det kan du göra. Då blir det hoppas bra långsiktigt. Max 4 st fonder blir bra. Lycka till.

1 gillning

Du har inte funderat på någon småbolagsfond?
Tex Plus småbolag.
Eftersom du är villig att ta lite mer risk kanske 5-10% småbolag kan vara bra.
I övrigt håller jag med om att USA och Europa blir onödigt om man inte av någon anledning vill ha större andel i någon av dessa än vad en globalfond ger.

Kollat runt lite om småbolagsfonder. Verkar som ett bra komplement för en kanske lite högre avkastning. Men hur skulle du fördelat fondportföljen för en hög avkastning med en sparhorisont på 20+ år? Då jag sparar den så långsiktigt har jag inga problem med blodröda måndader, mitt huvudsakliga mål är en hög avkastning!

Yes, verkar som att det är onödigt med att även köra på Europa-Fonder och USA-fonder. Samtidigt tycker jag att det är lite konstigt att Avanza just föreslår en sådan uppdelning om det endast krånglar till det. Är deras uppfattning att avkastningen kan öka om man lägger lite extra fokus på Europafonder och USA-fonder?

Nu är jag absolut ingen expert!
Men jag hade kört något i stil med:
20% Sverige varav 10% småbolag eller investmentbolag.
20% Tillväxtmarkmad/Asienfond
60% Global. Ev varav 5-10% småbolag.

Balansera om 1 gång per år.
Sen får du göra en avvägning om det är värt besväret med så många fonder då det blir lite mer jobb med ombalansering.

1 gillning

det jag (som flera här ovan) noterar är hög andel EM. Du har också relativt stor exponering mot Sverige. Det innebär som sagt högre risk jämfört med om du haft en billig global indexfond som större bas. Men detta är som sagt redan nämnt här ovan. Nedan är min fondfördelning. En kommentar i sammanhanget är att jag har väldigt stor exponering mot Sverige (30%) men ser fonden spiltan investment aktiefond (15% av mitt innehav) som en del i min “lekhink” (hela delen om jag ska var ärlig :slight_smile: :

LF Globalfond indexnära 60% (avgift 0.22%)
Spiltan investment aktiefond 15% (avgift 0.27%)
AMF stilla havet 10% (0.47 %)
SEB Sverige hållbar indexnära 8% (avgift 0.26%)
AMF småbolag 7% (avgift 0.45%)

medelvärde avgift: 0.33%

Tack för din feedback! Det ser verkligen ut son en bra portfölj!

Skulle nog kunna köra på något likanande, men tänkte om jag skulle ta Swedbank Robut Access Asien istället för AMF stilla havet då den är billigare (0,35%) samt att den har har presterat lite bättre de senaste åren. Har annars kolla på Avanza Emering markets vilket är ännu billigare men är osäker på hur den kommer att prestera. Vilken tillväxt/asien fond tycker du att jag ska välja? Sen tänkte jag också om det är nödvändigt att både ha SEB indexnära och Spiltan investmentbolag. Kan jag bara köra på spiltan eller blir det bättre riskspridning med att ha båda? Spiltan har ju presterat bättre.

Såhär tänkte jag:

60% Länsförsäkringar Global Indexnära
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
8% SEB indexnära
7% AMF småbolag
15% Swedbank Robur Access Asien A

Vad tycker du om detta då? Om jag även ska ha en globalsmåbolagsfond, vilken isåfall?

60% Länsförsäkringar Global Indexnära
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
8% SEB indexnära
7% AMF småbolag
15% Swedbank Robur Access Asien A

Fortfarande ca 25% viktat mot Sverige, behöver kanske inte vara fel dock. Investmentbolag + Småbolag känns lite kaka på kaka. Hur går tankarna kring det?

Förstår hur du tänker! Hur skulle du fördelat det? Tycker du att jag ska endast köra spiltan och amf eller köra spiltan och seb? Vilka kompleterar varandra bäst? AMF är ju lite dyrare men har en schysst historik! Vad är dina tankar om Swedbank Robur Asien? Står mellan den och Avanza Emering markets och kan inte direkt avgöra vilken som är bäst. Hur skulle din portfölj se ut?

Jag kör enligt följande (ett förslag från en annan användare i tråden om att skapa 2021 års Globala barnportfölj). Tycker att den känns riktigt bra:

60% LF Global Indexnära
10% Avanza Emerging Markets
10% SEB Sverige Hållbar (kan bytas ut mot PLUS Allabolag Sverige)
10% Handelsbanken Globala Småbolag
5% Spiltan Aktiefond Investmenbolag
5% AMF Aktiefond Småbolag

2 gillningar