Hej! Jag har lite funderingar kring upplägget av min fondportfölj. Tanken är att jag ska ha ett långsiktigt sparande (20+ år) och som grund har jag använt mig av Avanzas Portföljgenerator (Framtidsportföljen). Däremot har jag lite ändringar i den föreslagna portföljen då jag tyckte att avgifterna var aningen höga. Som jag förstått så kan det vara fördelaktigt att försöka få ner avgifterna så mycket som möjligt då det annars kan bli kostsamt över tid. Därav har istället aktivt gjort lite ändringar efter research och fokuserat mer på indexfonder med lägre avgifter.
Detta är min tänkta fondportfölj än så länge:
Global 30%
Länsförsäkringar Global Indexnära 15% (Avgift: 0,22%)
SPP Aktiefond Global A 15% (Avgift: 0,34%)
Sverige 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 13% (Avgift: 0,27%)
SEB Hållbar Sverige Indexnära 12% (Avgift: 0,26%)
Tillväxt 25%
SPP Emerging Markets SRI 12% (Avgift: 0,50%)
Avanza Emerging Markets 13% (Avgift: 0,29%)
Europa 10%
SPP Aktiefond Europa 5% (Avgift: 0,23%)
Länsförsäkringar Europa Indexnära 5% (Avgift: 0,23%)
USA 10%
SPP Aktiefond USA 5% (Avgift: 0,22%)
Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK 5% (Avgift: 0,27%)
Vad tycker ni om detta upplägg? Skulle verkligen vara jättetacksam för feedback!
Tänker också gällande fördelningen, är det rimligt att ha 25% tillväxtmarknader? Jag tror dock på tillväxtmarknader såsom Kina och Indien framgent, men känns som de inte avkastar lika bra (just nu) samt att de är mycket dyrare jämfört med andra fonder. Jag valde även därför Avanza Emering Markets då den hade en lägre avgift men känner mig lite osäker gällande den fonden då den knappt har någon historik.
Men som sagt, berätta gärna vad ni tycker om detta upplägget!! All feedback uppskattas!!
Mvh! Jacob