Jag önskar lite feedback och tips på min portfölj. Sparandet är på ca 10 år. Vad tycker ni?
Microsoft 11,19%
Apple 6,44%
Alphabet Inc Class C 4,84%
Investor A 4,18%
Amgen 3,79%
Mastercard 3,49%
Visa 3,33%
AstraZeneca 3,27%
Alphabet Inc Class A 3,09%
Coca-Cola 3,02%
Unilever 2,99%
Intercontinental Exchange 2,89%
Investor B 2,85%
NASDAQ OMX Group, inc. 2,83%
General Mills 2,79%
Industrivärden C 2,79%
PepsiCo 2,56%
Bristol-Myers Squibb 2,49%
Mondelez International A 2,30%
Johnson & Johnson 2,30%
Waste Management 2,21%
Republic Services 2,17%
Tele2 B 2,16%
Procter & Gamble 2,10%
Waste Connections 2,03%
Castellum 2,03%
Broadcom 1,74%
Colgate-Palmolive 1,73%
Securitas B 1,60%
Kimberly-Clark 1,27%
NP3 Fastigheter pref 0,74%
Sagax D 0,68%
Volvo Car B 0,65%
Boliden 0,63%
K2A Knaust & Andersson Pref 0,6%
Corem property Group pref 0,58%
Hej! Bara för att ge lite tankespjärn som det brukar heta här… Du skriver ju inte ur vilket perspektiv du vill ha feedback. Så här kommer några olika tänkbara perspektiv man kan fundera utifrån
*Enkelhet. Mycket fokus på storföretag som finns i många fonder. Vore kanske mindre administration att istället bara ha en fond.
*Riskminimering. Ser tex ut som en ganska stor övervikt mot Nordamerika.
*Främjande. Vad vill du att dina pengar ska stötta? Vilka branscher, vilka länders arbetsmarknad osv.
*Hållbarhet. Vad vet du om dessa företags miljöarbete och sociala arbete? Att välja medvetna företag kan ses både som riskminimering (skandaler kan sänka kursen och fossila bränslen är nog ingen framtidshit) och som en ren samvetsfråga, helt beroende på personlig läggning.
*Vinstmaximering på 10 års sikt. Det perspektiv som jag antar att din fråga avsedde. Sorry, jag har totalt ingen aning, men det har väl egentligen ingen annan heller!
Hur har du valt ut dessa bolag och fördelning? Är tanken att du ska månadsspara i detta eller bara sätta in en klumpsumma då och då?
Spontant känns det som att det hade gått ersätta hela portfölj med en vanlig global indexfond och få både bättre riskjuterad avkastning och enklare att spara i
Men visst, kanske som en lekportfölj för max 10-20% av kapitalet.
Jag inser att jag borde ha fått med lite mer detaljer Men tanken med min portfölj var att jag ville skapa en egen ”fond”. Jag ville gärna investera tid samtidigt som jag sparade in på fondavgifter. Strategin bakom var att äga de två största konkurrenterna inom vissa områden, exempelvis Coca-Cola vs Pepsi, Mastercard vs Visa, etc.
Men nu inser jag att jag absolut inte har tid och funderar på att sälja av så mycket jag kan.
Två frågor,
Vad är den bästa exitstrategin? Ska jag dumpa allt samtidigt, eller anpassa courtage?
Jag hade nog sålt allt direkt på ett bräde, alternativt låta portföljen ligga kvar men inte placera något nytt sparande här. Sedan jämföra portföljen som nu blir en lekportfölj mot en indexportfölj. Har svårt att tro att lekportföljen kommer slå indexportföljen över 10 år t.ex.
Är det Basportföljen (100/0) som rekommenderas eller Barnportföljen (90/10)?
Ditt förslag för Basportföljen har olika alternativ och som jag har förstått så är de snarlika. Men finns det någon anledning varför man kanske ska välja Avanza Global istället för Länsförsäkringar Global, och samma gör tillväxt etc.?
Om jag har 1mkr, ska allt in på en gång eller lite åt gången?
Det jag skrev om är basportföljen (100% aktier). Lämplig för 10+år i sparhorisont. Därefter dra bort 10% aktier och ersätt med räntor eller sparkonto varje år för att minska risken. Sista 2-3 åren 100% sparkonto.
Om du har konto på Avanza så tycker jag Avanzafonderna är bättre. Tillväxt pga den är billigare än LF:s variant. Globalfonden pga mindre ESG och exkludering än LF:s variant. Om du har konto på Nordnet så kommer du inte åt Avanzas fonder och då tycker jag att LF:s fonder är bra. Angåede sista alternativet med småbolag så beror det på om du vill ha globala sådana (mot högre kostnad), eller svenska sådana (lite lägre kostnad än globala). Tycker du att det är för dyrt så byt ut denna del mot globalfonden.
Statistiskt sätt så har det lönat sig att investera allt på en gång eftersom alla pengar sätts i arbete direkt då. Men det handlar lite om personlig preferens och risktolerans. Vet du med dig att du kan rida ut större nedgångar utan att ta förhastade beslut så in med allt på en gång. Mår du dåligt av tanken att din miljon minskar till 500k innan den återhämtar sig så investera över längre period, t.ex 24 månader.
Dock har jag svårt att räkna ut vad jag egentligen kommer att betala, hur räknar man ut det? Samtidigt undrar jag varför Handelsbanken Småbolag rekommenderas då avgiften är nästan 2x vad som rekommenderas här på forumet?
Du får räkna ut avgiften per fond och plussa ihop.
Global = 0,7x0,09
Småbolag = 0,1x0,69
Tillväxt = 0,1x0,27
Sverige = 0,1x0,22
Jag får det till 0,181% om jag inte räknar helt tokigt.
Dels beror det på att det är enda alternativet inom globala småbolag. Man motiverar den högre avgiften med att globala småbolag bör ge en högre förväntad avkastning.
Men man måste själv försöka göra en bedömning om det är värt det eller inte. Portföljens totala avgift är ändå låg. Men vill du ha billigare småbolag så finns det svenska fonder som t.ex Plus Småbolag/Plus mikrobolag. Dessa kostar runt 0,4%. Men då får du större exponering mot Sverige också.
Det är för att basportföljen består av LF global och LF Tillväxt. Dessa är lite dyrare än dina alternativ.
Nåja, Avanza global är iof ungefär lika dyr eller aningen dyrare än LF global pga skatteffekter som du inte ser i avgiften. Men jag förespråkar ändå Avanza global före LF global om man har möjlighet att anvönda den. Detta eftersom den har mindre ESG och exkludering.
Jag använder personligen etf:er på plattformen kiwitrader.com.
Där har jag med en del småbolag i mina portföljer. Småbolag i tillväxtmarknader, småbolag i Sverige, småbolag värdeaktier i både USA och Europa.
Skulle jag använda vanliga fonder så skulle jag nog personligen använda mig utav handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek trots avgiften. Kanske även Plus mikrobolag.
Hade personligen koncentrerat mitt innehav mer. Men har också hög risktolerans.
Kör själv med en koncentrerad portfölj för att det passar mig och där jag befinner mig i livet.