Hej, efter mycket beslutsångest så har jag nog bestämt mig för hur jag ska ordna upp min basportfölj.
Och jag skulle därför gärna vilja ha lite åsikter om den innan jag börjar lägga in pengar i den.
Jag är ute efter att ha en basportfölj där jag köper hela den globala aktiemarknaden (marknadsviktad) för en låg avgift. Jag har funderat på ETF:er men det känns lite för oklart med skatter och avgifter, så index fonder får det bli!
Jag kommer sedan ha en annan portfölj (“Riskportföljen”?) där jag köper enskilda aktier och mindre fonder, där jag helt enkelt tar chanser på att vissa saker kommer gå bättre än andra.
Det ska just bli roligt att jämföra mina egna riskigare val mot min “Globalportfölj” under åren som går.
Min basportfölj (“Globalportföljen”)
12 % Handelsbanken Globala Småbolag (avgift = 0,0792 %)
12 % Länsförsäkringar Tillväxtmarknader (avgift = 0,054 %)
76 % Länsförsäkringar Global (avgift = 0,1672 %)
Total avgift = 0,3004 %
Jag tar 12% i LFT då Emerging Markets är 12% av MSCI ACWI Index.
Då har vi kvar 88% Developed Markets, och eftersom att småbolag (MSCI World Small Cap Index) är 14% av Developed Markets så blir det 12% i HB Gl Småbolag. (88 * 0,14 = 12,32)
Och då finns det 76% kvar till LFG. (88 - 12 = 76)
Så, vad tycker ni?
Jag gillar tanken av att med en del av mitt sparande köpa hela den globala aktiemarknaden, med principen av att jag inte kommer kunna välja vinnarna (varken land eller företag). Och samtidigt med den andra delen av sparandet (oftast kallad lekhinken här ) pumpa mitt ego och tron om att jag nog kan bli en “value investor”
Uppskattar alla svar, tack i förhand!