Kritisera min Globalportfölj!

Hej, efter mycket beslutsångest så har jag nog bestämt mig för hur jag ska ordna upp min basportfölj.
Och jag skulle därför gärna vilja ha lite åsikter om den innan jag börjar lägga in pengar i den.

Jag är ute efter att ha en basportfölj där jag köper hela den globala aktiemarknaden (marknadsviktad) för en låg avgift. Jag har funderat på ETF:er men det känns lite för oklart med skatter och avgifter, så index fonder får det bli! :blush:

Jag kommer sedan ha en annan portfölj (“Riskportföljen”?) där jag köper enskilda aktier och mindre fonder, där jag helt enkelt tar chanser på att vissa saker kommer gå bättre än andra.

Det ska just bli roligt att jämföra mina egna riskigare val mot min “Globalportfölj” under åren som går. :blush:

Min basportfölj (“Globalportföljen”)
12 % Handelsbanken Globala Småbolag (avgift = 0,0792 %)
12 % Länsförsäkringar Tillväxtmarknader (avgift = 0,054 %)
76 % Länsförsäkringar Global (avgift = 0,1672 %)

Total avgift = 0,3004 %

Jag tar 12% i LFT då Emerging Markets är 12% av MSCI ACWI Index.

Då har vi kvar 88% Developed Markets, och eftersom att småbolag (MSCI World Small Cap Index) är 14% av Developed Markets så blir det 12% i HB Gl Småbolag. (88 * 0,14 = 12,32)

Och då finns det 76% kvar till LFG. (88 - 12 = 76)

Så, vad tycker ni? :slight_smile:

Jag gillar tanken av att med en del av mitt sparande köpa hela den globala aktiemarknaden, med principen av att jag inte kommer kunna välja vinnarna (varken land eller företag). Och samtidigt med den andra delen av sparandet (oftast kallad lekhinken här :blush:) pumpa mitt ego och tron om att jag nog kan bli en “value investor” :smile:

Uppskattar alla svar, tack i förhand! :blush:

2 gillningar

Finns inget att klaga på gällande din globalportfölj. Fin, bred och billig. Kanoners!

Däremot blir jag lite nervös när du också beskriver din ”riskportfölj” med enskilda aktier. Hur stor kommer denna vara jämfört med globalportföljen? Jag hoppas inte så stor, kanske max 10-20%?

1 gillning

Ser mycket bra ut! Inga anmärkningar :slight_smile:

Skulle absolut lägga krutet i denna portföljen och i princip ingenting (eller max 10%) i din andra riskportfölj :wink:

1 gillning

Kan inget om Handelsbankens eller Länsförsäkringars fonder och undrar om dessa låga avgifter verkligen stämmer? Det kan inte vara så att de endast är mellanhand och säljer dessa fonder åt någon av de stora fondförvaltarna som tar ytterligare 1-2% i förvaltningsavgift?

1 gillning

Avgifterna som @Bjornhard beskriver är i relation till dess vikt i portföljen.

Exempel:
Länsförsäkringar Global indexnära har 0,22 % i avgift. 76 % av beskriven portfölj innehåller fonden. —> 0,22 * 0,76 = 0,1672 % i portföljviktad avgift.

1 gillning

0.22% kan stämma för Länsförsäkringar Global indexnära. Det beskriver själva avgiften så här:
“Årlig avgift 0,20%. Årlig avgift visar hur mycket du betalat till fondbolaget för exempelvis förvaltning,
administration och marknadsföring. Det finns andra kostnader som belastar fonden direkt och inte ingår i den årliga avgiften. Exempelvis transaktionskostnader för handel med värdepapper. Dessa kostnader
kan minska fondens potentiella avkastning.” Nu blev jag lite klokare.

1 gillning

Till din skräck som kommer jag just nu köra på 50/50… :smile:

Men jag förstår rådet om 10-20%, det är klokt och jag är medveten om risken jag tar som kör högre än det :blush:

Jag kommer troligtvis röra mig mera mot 100% Globalportföljen i framtiden, men just nu så gillar jag tanken av att köpa enskilda bolag som jag tror på för hälften och acceptera att chansen finns att det slutar som en dyr hobby :slight_smile:

Tackar, då börjar jag ladda krut i den då :blush:

Exakt :blush: :+1:

Hmm, har försökt att tänka på dom kostnaderna. Det är därför jag inte väljer ETF:er i nuläget då jag är osäker på vad avgifterna/skatterna faktiskt blir i Sverige i slutändan.

Och Avanza Global har ju en del kostnader som inte står med i deras synliga avgift som gör mig osäker på den.

Så därför blir LF Global den billigaste, och “säkraste” (känns det), avgift jag kan få just nu, även med vissa okända kostnader i bakgrunden :slight_smile:

Du ville i din inlägg att vi kritiserar dig men du har redan bestämt dig hur du vill ha det :thinking::wink:. Då är det lika bra vara snäll mot dig och hålla tyst :joy:

2 gillningar

Ville mera kolla om ni tyckte att Globalporföljen såg bra ut, om ni kunde hitta små hål i den som jag missat :blush:

Fattar inte riktigt varför är det viktigt med så global spridning när du ändå kör 50% rena aktier som sänker riskspridningen ordentligt :joy::person_tipping_hand: ?
Det räcker med 100% billigaste GLOBAL indexfond :+1: . Det blir ändå mer än 100% bredare än dina 50% rena aktier :wink: utan at krångla till det med lite hit och dit.

3 gillningar

Hmm, jag förstår hur du tänker. Det här med att ha 50% i enstaka aktier är mer av en flytande grej, en hobby just nu. Så jag borde kanske inte nämnt den biten alls :smile:

Men tanken är att min basportfölj ska vara en trygghet att ha, och jag har haft mycket beslutsångest om hur jag ska lägga upp den. Nu när jag känner mig nöjd så ville jag bli ytterligare säker genom att låta forumet hitta något fel som jag missat :blush:

Så att berättade om min lite galna Riskportfölj gjorde nog saker mindre tydligt :blush:

Det är tillräckligt tryggt att ha allt i billigaste global indexfonden tex LF Global indexnära. Tryggare än så behövs inte alls. 1500 st aktier klarar man sig så länge man lever :partying_face::+1::clap: .
Allt annat lägga lite hit och dit finlir med 10% småbolag/tillväxtm gör det knappast mycket tryggare långsiktigt.

1 gillning

Det är skönt, man behöver aldrig ha beslutsångest över om LF Global är rätt väg att gå när man pratar med dig, dom borde nog ge dig en bit av dom där 0,22% tycker jag :smile:

På det ämnet, har du haft några funderingar på att byta från LF Global nu när dom ska köra in house och tar bort flera bolag från indexet? :slight_smile:

1 gillning

Har en utländsk depå och som globalfond utan mellanhänder blir mitt val Vanguard Total World Stock Index Fund (VT) med en årlig avgift på 0.07%. Är dock osäker på om jag har gjort ett bra val eller inte.

2 gillningar

Inget att bry sig så mycket om. Fungerar lika bra för det om de ändrar lite hit och dit :joy:. Jag har bytt några ggr själv men ändrar mig tillbaka lika fort till 100% LF Global indexnära. Men alla Global indexfonder med max 0,20% i förv avg är minst lika bra och det kvittar vilken du väljer Dnb Global indeks, Avanza Global,Swedbank Access Global det är exakt samma produkt men en annan förpackning :person_tipping_hand:
Gamla Spp aktiefond Global är bäst men dissar den pga 50% dyrare förv avg. Helt onödigt :flushed:

1 gillning

Håller fullständigt med mig. Varför skall man öka risken genom att plocka in tillväxtmarknader? Politiska risker och en gigantisk korruption brukar inte vara något bra underlag för investeringar.

Rent historiskt har väl dessa fonder inte gått särskilt lysande.

3 gillningar

Tack för stt du hålller med dig själv @Nestor :joy::joy::joy::heart: