Kritisera min Globalportfölj!

Ja, jag håller med både mig och dig!:hugs:

1 gillning

Nej inte långsiktigt, men kortsiktigt :wink:

Bara som exempel, om jag behöver pengar i år så är det lite trevligare att sälja av lite guld än LF global tex

Samma sak gällde för tillväxtmarknaderna i finanskrisen som återhämtade sig snabbare.

Och i coronakraschen så hämtade sig tex småbolagen snabbare än storbolagen. om man behövde få loss pengar kortsiktigt så var det trevligare att sälja lite småbolag än storbolag

På lång sikt vet vi inte om amerikanska storbolag kommer vara bäst.

Det handlar iaf för mig inte bara om värdet på portföljen sista dagen innan jag dör utan jag vill hålla mig flytande även under tiden så att iaf någon del av portföljen är ovanför ytan nästan hela tiden

Sparkonto kortsiktigt :wink::ok_hand: . Sedan när man har varit med på börsen ett tag då blir portföljen skapligt tung att det går alltid plocka ut 400-500 tusen vid behov även om börsen faller med 50% :partying_face: . Men om man behöver ta ut så mycket pengar har man planerat lite dåligt kortsiktigt :person_tipping_hand:

1 gillning

Absolut

Jag skulle skippa lekhinken , annars utmärkt! :love_you_gesture:

Men varför kopierar du inte bara ronderna så slipper du dyra dubbla avgifter? (Avgift + kommission) Allra bäst kanske är att köpa de bolag som finns i fonderna och lägga till ytterligare ett par som du själv gillar. Eller gå på investmentbolagen som är en billig ”fond” och som levererar ett bättre resultat än fonder (studie Nordnet).

Lycka till :crossed_fingers:

1 gillning

Det blir lite svårt att köpa dom tusentals bolag som fonderna har, eller jag kanske missförstår? :blush:

Det är inte så många bolag. Om vi tar populära XACT Högutdelande så utgör 40 bolag nästan 80 %. Många av de bolagen har du säkert redan i din portfölj :briefcase:. En bra sak komma ihåg är att lägga utländska bolag i KF så du får tillbaka källskatten utan trassel.