Hej!
Är helt ny på detta med fondsparande och tänkte fråga er som är mer erfarna hur man bör tänka om antalet fonder i sin ”portfölj”. Jag har inspirerats av förslag på Basportfölj i forumet och satt ihop följande portfölj på Avanza för mitt långsiktiga sparande:
5% Avanza Zero ( mindre bred svensk fond utan avgift)
Min fråga är om det för avkastningens skull är osmart att sprida ut sparandet på såhär många fonder och istället hade varit bättre renodla det till tex en global fond, en tillväxtfond, en småbolagsfond och en Sverigefond såsom i förslaget på Basportfölj. Tacksam även för synpunkter på mina fondval!
Antalet fonder påverkar inte dina kostnader eller din avkastning. Spontant känns valen bra och ingen fond sticker ut som idiotisk. Sedan kommer du säkert att få råd om mindre justeringar, men fortsätt spara regelbundet så blir det här finemang.
Det blir smidigare ha koll på fördelning och ev ombalansering en gång på 1-2 år .
Det är lite onödigt ha 3 st Sveriges fonder när du får allt detta i Plus allabolag Sverige index.
Ang globala småbolag tycker jag att fonden är för dyr och påvärkar knappas totala portföljen om du tar in den 5% i portföljen. Då kan man lika bra hoppa över den och stoppa de 5 % i Sverige eller billigaste global indexfonden .
Men allt är smak sak om man vill ha allt i Global indexfonden eller blanda lite med andra lands index och göra det lite krångligare men det behöver inte betyda att man gör något bättre om man gör det mer komplicerat. Enklast är allt 100% billigaste global indexfond och fullt tillräckligt och bra
Gällande frågan så är den väl redan besvarad; avkastningen påverkas inte “direkt” av antalet fonder.
MEN många fonder kan potentiellt ändå ställa till det “indirekt” beroende på. Om du har många fonder skulle det kunna bli rörigt, och det skulle kunna skapa situationer där du ändrar dig med fördelningen fram och tillbaka beroende på hur det gått. Och detta beteende skulle kunna ge dig sämre avkastning.
Ett annat problem är att fonder ofta har en lägsta insättning, dvs du kan inte köpa för hur lite som helst. Det ställer krav på storleken på månadssparandet. Exempelvis Handelsbanken GI småbolag, som du satt till 5% och minsta värde för köp är 100kr, så måste du spara minst 2000kr/månad.
Med det sagt, kan du undvika ovan två problem ser jag det snarare som en fördel med fler fonder ur diversifieringssynpunkt. Men det är lite kontroversiellt här på forumet
Viktigaste av allt är att du håller dig till billiga indexfonder, men det är upp till dig hur mycket du vill blanda och avvika i från global index. Det finns inget rätt eller fel. Automatisk månadssparande och kör på. Man kan välja portföljen på 100 olika sätt men viktigast är att man gör det lite enklare och inte för krångligt
Tycker det ser bra ut, men det jag vill att du tar med dig är:
Gör ombalanseringar någon gång om året. Det lär dig sälja dyrt och köpa billigt även om det tar emot (låter konstigt men så är det)
Fortsätt läsa inlägg på detta forum, du kommer lära dig väldigt mycket
Våga göra små justeringar med tiden när du blir mer varm i kläderna. Om några månader kanske du kommer vilja ändra lite i din allokering och då kanske du väljer att göra det när du ska göra en ombalansering eller justerar fördelningen på ditt månadsspar. inget är perfekt och kommer aldrig blir. Det viktiga är att inte förhasta sig och sälja av allt bara för att det går lite dåligt.
Jag började 2014 med en av de enklare portföljerna. Sen började jag hitta på egna. Och nu har jag hamnat i något som passar mig hyfsat för min risktolerans och vad jag tycker är kul. En allvädersportfölj som jag är lite aktiv i, en LF Global som är passiv som ligger utanför allväders och en aktie (inte i antal utan bara ett bolag).
Frågan är bara om den metoden ger mer i total avkastning långsiktigt ? Ofast är det så något som är dyrt brukar bli dyrare och billigt blir fortfarande kvar billigt .
Ombalansering gör oftast att du behåller samma fördelning som du har valt från början och sällan blir det mycket högre avkastning för det även om man tror att man säljer dyrt och köper billigt
Själv började jag med rena aktier och komplicerade portföljer från början. Men ju äldre och erfaren jag blir känns det så som det enkla blir lönsamast långsiktigt och så enkelt billigt som möjligt utan att krångla till det för mycket
Då bör man sluta spara i Svenska fonder, eftersom de kommer fortfarande vara billiga
Det håller jag med om, man gör ju det mest för att behålla fördelningen för att sprida risk, annars hade man inte gjort en fördelning. Då hade man istället bara kunna göra all-in på någon indexfond eftersom man ändå inte bryr sig om fördelningen.
Däremot tror jag att man ska ombalansera så fort man börjar ha en fördelning så att man inte går ifrån den riskspridning man satt upp. I den processen lär man sig att det är sjukt svårt att “sälja dyrt och köpa billigt”, det tar emot som fan . I slutändan vet vi nog inte vilket som ger högre avkastning (eller finns det forskning på det?), utan det får bli vad man själv tror på eftersom ingen kan förutspå framtiden.
Just därför har jag mitt passiva sparande i endast en global indexfond, som är mitt störta innehav. Enklast, billigast och kommer nog fungera lika bra som att sprida det mellan massa indexfonder. Sedan har jag ett mer aktiv sparande men det är så klart en annan diskussion