Hej på er,
jag vill gärna ha feedback på min portfölj. Efter mycket inspiration från podden och tidigare inlägg på detta forum är jag nu redo med mitt första egna inlägg
Nedan är min startade portfölj där jag placerar ca 80% i basportföljen och 20% i spetsportföljen. Jag månadssparar och tidshorisont är oklar där lägenhet om 5 år kan vara aktuellt men också om 10/15 år.
För basportföljen har jag tänkt att jag vill ha småbolag, investment och “vanligt” i Sverige och världen. Har med AMF och mikrobolag för jag vill ha mer tyngd där även om småbolag redan ingår i Alla bolag Sverige. Tänker 50% i Sverige och 50% världen, vet att det borde kanske vara 70/30 men jag tror på svenska marknaden men det kanske är optimistiskt.
Basportfölj (80% av månadssparande):
Sverige:
AMF aktiefond småbolag 10%
Plus mikrobolag sverige 10% Plus alla bolag sverige 15%
Spiltan investmentbolag sverigefond 15%
För spetsfonderna tänker jag att jag vill ha branscherna teknologi, fastigheter och hälsovård i Sverige och världen till bästa möjliga pris. Alla fonderna har samma fördelning 12,5% vardera av 100%.
Spetsportfölj (20% av månassparande):
teknik Gl och swe: Avanza world tech by TIN
Swedbank robur technology
Handelsbanken hållbar energi
Plus teknologi Sverige index
Hälsovård Gl och Swe:
Plus Hälsovård Sverige index
Handelsbanken hälsovård Tema
Fastigheter Gl och Swe:
Swedbank robur Fastighet
Plus fastigheter Sverige index
Spetsportföljen har jag inte så mycket att säga om. Tolkar det som din lekhink?
Din basportföljen har väl fina fonder men riktigt mycket Sverige (50%). Jag hade bara behållt Plus allabolag och Plus mikrobolag. Resten hade jag lagt i globalfonden.
Jag ändrar så jag inte är så tung i Sverige det var bra att få lite info om det jag blev nog lite för optimistisk hehe….
Allmänt så borde jag nog kanske dra ner på antalet fonder också, inte ens tänkt på att det blev så många fonder då jag har de på separata isk.
Jag har då två frågor till er som jag funderat vidare på:
Tänker att jag ska dra ner på fonder i min basportfölj och är fortfarande sugen på investmentbolag så tänker följande där jag tar bort Länsförsäkringar globalt och alla bolag sverige eller är de dumt? Se nedan:
Sverige
AMF aktiefond småbolag
Plus mikrobolag sverige
Spiltan investmentbolag sverigefond
Gillar ditt förslag! Jag tror jag har övertänkt det hela så jag rört ihop allting . Jag kör på din fördelning och håller det mer simpelt istället för att rikta mig mot massa branscher och röra ihop allting.
Angående basportföljen så hade jag skalat ner det till 80% Länsförsäkringar Global och 20% PLUS Allabolag Sverige. Alternativt 70% Länsförsäkringar Global och 10% Länsförsäkringar Emerging Markets och 20% PLUS Allabolag Sverige.
Önskar du ha småbolag sverige hade jag satt 5-10% där och minskat ner PLUS Allabolag Sverige med motsvarande så att du får max 20% Sverige, 10 % tillväxt och resten Globalt.
Om du vill ha lite inspiration från mig då hade jag stopat allt i 100 % LF Global indexnära. Enkla och trygga råd kan aldrig vara fel. Sedan kan man blanda lite hit och dit eller som i dit fall så många fonder att man blir sjösjuk haha . Finns inget rätt eller fel,men varför inte göra det tråkigt och enkelt billigt att folk blir nästa irriterade på en . Snart börjar folk flagga mina tråkiga inlägg då det är inte attraktivt och tillräckligt sexigt .
Snart kommer Ola_Morin och ger replik
Det är bra med dina inlägg @Jacke77 Vi behöver påminnas att det faktiskt inte behöver vara så krångligt! Tror det är lätt för många nybörjare som hittar hit att de tror man måste ha avancerade portföljer för man ser att många av oss andra skriver nördiga inlägg. Det bästa rådet för de flesta nya är nog trots allt fondrobot eller global indexfond och sparkonto.
Problemet är då många kommer hit vill ha smidiga enkla råd. Då får dem råder 3-4 fonder,ibland lite guld och annat. Blir komplicerat direkt då det ska ombalansera det om 1 år. Huvudvärk hur ska man göra det nu då blir nya frågor igen. De fattar inte att portföljen klarar sig i många år utan ombalansering om man vill ha det så. De som kan göra komplicerade nördiga portföljer själva är det helt ok. Oftast är det så ju mer man kan om börsen har flera fonder vill ha ännu mer och ännu bättre avancerat portfölj samtidigt som avg stiger för varje optimering man gör. Viktigast av allt är att man vågar ha så mycket aktieindex som möjligt långsiktigt och aldrig säljer i dåliga tider. Det är det som ger mest pengar i avkastning. Allt annat är marginelt vad man har i portföljen .
Gillar era åsikter! Även om jag är ny inom sparande så vill jag ha ett lite mer avancerat sparande men ändå inte hålla på med aktier. Förstår att det mest effektiva egentligen bara är 100% globalfond men det är rätt tråkigt tycker jag