Hej allesammans!
Jag har haft lite delade erfarenheter av börsen sedan min start strax efter Coronan slog till. Jag lyckades extremt bra fram tills ukrainakriget och inflationen slog till med en uppgång strax över 60%. Därefter slog det hårt och fick höra buy the dip från höger och vänster så det gjorde jag. Kort och gott sålde jag med en total förlust på -67% för att psykiska påfrestningen blev för stor och inte kunde förlora mer pengar. Tog ut allt och satte på ett sparkonto för att samla mina tankar. Drogs med i hajpen helt enkelt utan förståelse för normalt beteende på börsen och med en tro om att allt går uppåt tillslut.
Efter mycket övervägande är jag nu tillbaka på börsen med mer erfarenhet och mer kött på benen men skulle gärna få lite input från mer erfarna investerare.
Mitt upplägg!
Jag fyller alldeles strax 25 år. Pluggar till byggingenjör med examen till Sommaren om allt går enligt plan. Byggbranschen är som känt väldigt skakig just nu så jag har avsatt en buffert på 25 000kr vid eventuella jobbsvårigheter direkt efter examen.alternativt får man hitta ett deltidsjobb som avstickare men att ah en buffert känns tryggt.
150 000kr avsatt på sparkonto till eventuell handpenning vid köp av bostad när man får fast jobb och bestämmer sig för att bosätta sig. Detta kommer fyllas på när jag skaffat jobb med fast inkomst. Eventuellt om det finns pengar över under avslutande studietiden. Tanken är att detta möjligen kommer ske inom 3-5 år och därför lägger jag ej dessa pengar på börsen.
Resterande innehav uppgår till ca 70 000kr som jag valt att investera i fonder. Dessa pengar tänker jag låta ligga på börsen långsiktigt och har valt att helt investera detta i fonder för att få en stabil investering över tid. Exakta summor är svårt att säga och beror ju på flertalet faktorer framöver med jobb och inkomst men ett mindre månadssparande helt enkelt på förhoppningsvis ett par tusenlappar i månaden tills dess att man ska bilda familj och annat och det kan behövas dras ner under en period.
Så till min fråga då egentligen med detta som utgångspunkt för hur mitt liv ser ut och vart jag befinner mig så undrar jag vad ni tänker om min portfölj som jag tänkt konstruera enligt detta:
Mina tankar kring denna portfölj är att jag vill ha en bred marknad och på lång sikt kunna få en god avkastning. Jag gillar mina olika globalfonder då de har en variation av dess majoritetsägande, en med mer teknik och sjukvård och en med mer finans och kommunikation.
Jag tycker att dessa globalfonder är tunga i usa dock och valde därför att ta med Europa index med som enskild fond för mer spridning.
Däremot kan man inte förneka USAs tydliga uppgång på marknaden och ville därför få med en fond för dess index med. Frågan är dock om detta är nödvändigt då global fonderna har stort innehav i usa redan.
PLUS Sverige tycker jag ser stabil ut och vi får en fond i vår egna valuta med låg avgift. Sneglade på SEB Sverigefond med men avgiften var betydligt högre.
Därtill tycker jag att tech är framtiden och valde därför att lägga en portion i denna marknad med i form av Swedbank robur tech. Dock så har de en hög avgift men har ej hittat en annan fond som ja tycker ser bättre ut inom tech. Några förslag från någon annan?
För att pricka in övriga världen valde jag ett mindre innehav i emerging markets med då denna marknad förmodligen kommer växa med tiden och att utesluta denna missar jag en stor del av världen. Däremot är det såklart oklart hur framtiden kommer se ut och tittar vi bakåt har dessa typer av fonder ej överpresterat övriga val jag gjort, därav en mindre position än usa och Europa.
Jag ville även ta med investmentbolag, därav valdes såklart spiltan aktiefond investmentbolag, fin fond med många stora bolag i Sverige som presterat fint över tid.
Frågan jag har är vad som tycks om detta upplägg? Är det för brett eller för tunt? Bör jag lägga till någon mer fond? Bör jag slimma det? Är usa index nödvändigt med tanke på mina globalfonder som är täckande? Täcker globalfonderna redan tech fonden tillräckligt bra? Är dessa de bästa fonderna för ändamålen? Bör jag bara köra på en global och en Sverigefond som jag sett många förespråkat för enkelhet? Är något innehav för litet/ för stort?
Hör gärna era tankar för att få lära mig mer och bygga mer erfarenhet, har ni ytterligare tips om framtiden och hur jag bör tänka uppskattas det verkligen! Suttit o läst många fina inlägg och bra diskussioner som hjälpt mig här på forumet och hoppas även jag kan få lite input och tankar kring mitt tänkta sparande!