Novisens fondportfölj: Vettig eller vanvettig?

God morgon!

Jag hoppas att ni har överseende med min grunda kunskap i aktuellt ämne. Men någonstans måste man ju börja, så jag ber om förbarmande.

Mitt sparande har alltför länge skett i plånboken, men nu är tiden inne att få lite mer fason på det hela. Tanken är att öppna ett ISK-konto hos Avanza. Det verkar vara ett smidigt alternativ. Efter en del sondering i denna, för mig, okända terräng har jag landat i ett utkast på fondportfölj. Det är här jag verkligen skulle uppskatta lite feedback.

Grundtanken är 50 procent globalfond, 25 procent Sverigefond, 15 procent tillväxtmarknadsfond och 10 procent branschfond.

Andel Fond
50 % Globalfond: Länsförsäkringar Global Indexnära
25 % Sverigefond: Spiltan Aktiefond Investmentbolag
15 % Tillväxtmarknadsfond: Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Indexnära
10 % Branschfond: Swedbank Robur Ny Teknik

Anledningen till att just dessa fonder valts är helt enkelt den att ett flertal sajter skrivit gott om dem, även om jag inte snubblat över exakt den här sammansättningen. Med mitt mycket begränsade kunnande tänker jag också att denna konstellation bör vara hyfsat ”diversifierad” – f.ö. ett nytt ord i mitt vokabulär, som jag använder med osäkert darr på rösten. Risken, tror jag, är medel/hög och därför lämpad för ett långsiktigt sparande.

Så till frågorna:

• Är portföljen ovan någorlunda vettig sett till risktagande och en tidshorisont på 25–30 år?
  • Är fördelningen av fondkategorier rimlig?
  • Är de namngivna kategorierna korrekta (Sverigefond, branschfond, o.s.v.)?
  • Överlappar fonderna varandra på ett olyckligt vis?
  • Bör portföljen med fördel kryddas med ytterligare nisch?
  • Finns det uppenbart bättre alternativ än de fyra valda?
  • Avanza Zero och Spiltan Småbolagsfond var länge med i leken men blev förpassade till avbytarbänken – förhastat?
  • Saknas något oumbärligt?

Ja, frågorna hopar sig och spänningen tilltar. Vi får se hur detta slutar. Jag är livrädd men redo och vore evinnerligt tacksam för hjälp. Tack också för denna strålande sajt, som varit till stor pedagogisk hjälp.

Ha en fin dag!

Grattis till en väl genomtänkt portfölj! Du verkar inte vara så mycket nybörjare alls.
Jag som tillhör det mer äventyrliga gänget ska absolut inte råda Dig, men jag kan ju reflektera. Eftersom Din sparhorisont är så lång, varför inte nalla på globaldelen och plocka in en andel småbolag. Den behöver inte vara aktivt förvaltad. Det finns ju indexnära småbolagsalternativ

1 gillning

Välkommen hit! :slight_smile:

• Är portföljen ovan någorlunda vettig sett till risktagande och en tidshorisont på 25–30 år?
    Ja det tycker jag åtminstone

• Är fördelningen av fondkategorier rimlig?
    Ja, du gör ett bet på mer Sverige och Tech mer än vad RT modellportföljen föreslår. Det kan göra att du får något bättre eller sämre avkastning. Men är det det du vill så är det bara att köra.
    Spiltan investmentbolag innehåller nästan 30% Investor så det är mycket.
    Kanske du ska byta eller dela andelen mellan Spiltan och PLUS Allabolag (bredaste Sverige fonden som RT föreslår)

• Är de namngivna kategorierna korrekta (Sverigefond, branschfond, o.s.v.)?
    Ja det tycker jag.

• Överlappar fonderna varandra på ett olyckligt vis?
    Nej det tycker jag inte.

• Bör portföljen med fördel kryddas med ytterligare nisch?
    Inte om du inte själv har någon övertygelse att en viss bransch ska gå bättre än börsen globalt.

• Finns det uppenbart bättre alternativ än de fyra valda?
    Bra val, ev tänk över Spiltan / PLUS Allabolag.

• Avanza Zero och Spiltan Småbolagsfond var länge med i leken men blev förpassade till avbytarbänken – förhastat?
    Jag tycker dina val är bättre. Så håll dem på avbytarbänken så länge. Om du ångrar dig senare när du är igång så kan du addera den till innehav och/eller månadssparandet
    PLUS Allabolag innehåller redan småbolag så tar du in den får du redan med de små.
    Om du vill ha globala småbolag kan du i så fall addera Handelsbanken Gl Småbolag med tex 5% taget från LF Global. Men det är finlir.

• Saknas något oumbärligt?
    Nej, absolut inte. Du har redan kryddat den som du vill. Egentligen skulle du kunna förenkla den ytterligare. Se avsnittet med RT modellportföljer för 2021 nedan om du inte redan gjort det

Riktigt bra jobbat som ”nybörjare” :grinning::+1:

2 gillningar

Jag tycker också att det ser bra och balanserat ut. Framtiden är alltid osäker och att detaljstyra ännu mer gagnar inget. Får man de stora penseldragen rätt blir det oftast bra.

1 gillning

Tycker den ser trevlig ut, men tycker också JFB har bra synpunkter.

Min inflikning att tänka på:
En helt marknadsviktad portfölj utan att göra några bets på vad som ska gå bäst innehåller:
Ca 87% LF global och 13% LF Tillväxt, allt som avviker från det blir ett ”bet” på att någonting ska överprestera globala indexet MSCI ACWI i framtiden. Så i din portfölj så kan man tydligt se ett ganska stort bet på Sverige och Till viss del Tech. Behöver dock inte vara fel, vill bara göra dig medveten om att så är fallet :slight_smile:

2 gillningar

LasseLL: Stort tack! Jag ska verkligen reflektera över ditt tips angående en smärre minskning av globalfonden till förmån för (globala?) småbolag. En liten reflektion: Täcker inte Swedbank Robur Ny Teknik in även småbolagen? Annars tolkar jag ditt förslag som en femprocentig minskning av Länsförsäkringar Global Indexnära för att istället lägga dessa procent på, vad jag tror är, en mer renodlad småbolagsfond, exempelvis Handelsbanken Global Småbolag?

JFB: Stort tack! Jag ska starkt överväga att omfördela Sverigefonden enligt ditt förslag, d.v.s. att dela upp den potten mellan Spiltan Aktiefond Investmentbolag och PLUS Allabolag (12,5% per fond). Dessa två överlappar alltså inte varandra? Jag ska definitivt läsa på i ämnet! Att nalla 5% av Länsförsäkringar Global Indexnära och förflytta dessa till Handelsbanken Gl Småbolag, tolkar jag det som, medför en ytterligare riskspridning och detta låter klokt. Även här sker ingen överlappning? Värt att notera är att du, liksom LasseLL, lyfter fram småbolagen och omfördelning på globalfondsfronten.

Nils: Stort tack! Det låter klokt att inte detaljstyra alltför mycket, särskilt då jag inte behärskar konsten. Kanske kan jag någon gång i framtiden ägna mig åt lite finlir, om så skulle locka.

Alec: Stort tack! Det är en viktig insikt du delar med dig av. Likaså är det intressant att du understryker tidigare svar från JFB. I det fallet är det såväl omfördelning i Sverigefonderna Spiltan Aktiefond Investmentbolag/PLUS Allabolag och globalfonderna Länsförsäkringar Global Indexnära/Handelsbanken Gl Småbolag du syftar på?

Till sist, jag förstår att tipsen är utifrån personliga preferenser och att ingenting är garanterat men era synpunkter ger verkligen nya infallsvinklar som jag ska sätta mig in i. Det är ovärderligt och återigen, stort tack. Att lyfta in småbolagen verkar vara en röd tråd och något jag ska ta i beaktning.

Precis, tycker personligen Globala barnportföljen är en väldigt bra grund, som man kan gör lite tweakar utifrån egna preferenser. Kör själv med 15% Sverige och en del silver i den exempelvis.

1 gillning

Jag kan inte Roburs Ny Teknik lika väl som TINs motsvarande. Men TIN har definitivt småbolag och de är ju samma andas barn.
Jag är småbolags-freak så varför inte lägga till lite. Vetenskapen ser ju dem som en framgångsfaktor och erfarenheten över en längre tid säger samma sak. Fast Du som läser den här sajten vet ju att historien är en dålig prediktator om framtiden. Och småbolag har gått sämre än stora hittills i detta år. Så lång horisont, men det har ju Du
Lusläser Du RT har Jan några tips om lekhinksfonder med olika inriktningar. Där finns nog ett småbolagsalternativ också

1 gillning

Tack Alex och Lars! Jag har nu reviderat min portfölj en aning för att få med småbolagen genom Handelsbanken Global Småbolag på den globala fronten (och därmed ökat den globala potten med 5 procent). Likaså har jag, på Sverige-fronten, gått ner till totalt 20 procent istället för 25. Där har jag också, p.g.a. Spiltans stora innehav av Investor, blandat in SEB Sverige Indexfond i ekvationen. Dessa förändringar kommer sig av de fina tips jag fått ovan. Med andra ord ser portföljen nu ut såhär:

Andel Fond
5 % Globalfond: Handelsbanken Global Småbolag
15 % Sverigefond: Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5 % Sverigefond: SEB Hållbar Sverige Indexnära
15 % Tillväxtmarknadsfond: Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Indexnära
10 % Branschfond: Swedbank Robur Ny Teknik

Förhoppningsvis har denna revidering “förbättrat” fondportföljen, men om några varningsklockor ringer får ni gärna dela med er!

1 gillning

Jag är inget fan av Spiltan Aktiefond Investmentbolag, för det innebär t.ex. att du i din investeringsportfölj har en väldigt stor exponering mot t.ex. Investor som återkommer även i SEB Hållbar Sverige Indexnära. I kombination med dessa två och Swedbank Robur Ny Teknik tycker jag att du har en väldigt viktad portfölj mot Sverige/Norden. Jag skulle personligen inte överstiga 15% mot Sverige. Jag hade istället bytt ut dessa 3 fonder mot PLUS Småbolag Sverige Index (7.5%) och PLUS Allabolag Sverige Index (7.5%). Med dessa två fonder får du en exponeringen mot ca 630 bolag i Sverige och slipper Swedbank Robur Ny Teknik dyra avgift.

Istället för Länsförsäkringar Global Indexnära och Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Indexnära rekommenderar jag SPP Aktiefond Global A, det är en global fond som innehåller även tillväxtmarknader. Anledningen varför jag anser att man bör ha minskad exponering mot Kina beror på den hänsynslöshet de har visat mot bolag och länder som kritiserat landet. Det för mig är tillräckligt avskräckande för att fundera hur stor del av innehavet man faktiskt vill ha i ett sådant styrt land. Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Indexnära har 40% i Kina medans SPP Aktiefond Global A har 5%.

Så en portfölj kan tex se ut:

• SPP Aktiefond Global A - (75%)
  • Handelsbanken Global Småbolag - (10%)
  • PLUS Allabolag Sverige Index - (7.5%)
  • PLUS Småbolag Sverige Index - (7.5%)

eller om man vill vikta mer mot småbolag:

• SPP Aktiefond Global A - (70%)
  • Handelsbanken Global Småbolag - (15%)
  • PLUS Allabolag Sverige Index - (7.5%)
  • PLUS Småbolag Sverige Index - (7.5%)
1 gillning

Jag ser den här kommentaren om övervikt mot Investor lite då och då, värt att ha i beaktande är ju att Investor som investmentbolag äger aktier i ca 15 svenska börsnoterade företag samt ca 10 onnoterade. Med det sagt så har jag personligen dock min egenförvaltade “fond” av svenska investmentbolag med ca 8 likaviktade investmentbolag.

1 gillning

Mikael: Tack för din omfattande input! Det är verkligen uppskattat. Jag hade inte reflekterat över att Swedbank Robur Ny Teknik hade en övervikt mot Sverige. Plötsligt förvandlades den alltså till en Sverige-tung fond. Bra att veta! Det får mig att tänka om lite grann kring detta fondval. De 10 procent som Swedbank Robur Ny Teknik utgjorde funderar jag istället på att delvis (5 procent) överlåta till Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK. Detta p.g.a. att jag tror på en grön omställning. Börsen verkar också ha haft denna tilltro eftersom fonden gick så pass bra ifjol och frågan blir kanske då om fondens lovande tendenser beror på en förglädje som är maxad. Jag tänker att grön teknik ändå har framtiden för sig och vill nog investera i fonden av den anledningen. Kalla det för wishful thinking, om inget annat. Denna fond tillsammans med Swedbank Robur Ny Teknik skulle då utgöra 10 procent och, om mina efterforskningar stämmer, vara den mest spekulativa delen av portföljen. Jag vill inte vara vårdslös med besparningarna men en tioprocentig högrisk av det slaget kanske kan ses som acceptabelt i sammanhanget? Det som svider är förstås de höga avgifterna. Likaså, utifrån dina reflektioner, funderar jag på att lyfta 5 procent från Spiltan Aktiefond Investmentbolag och istället lägga in dessa i Handelsbanken Global Småbolag för att på så vis öka det globala innehavet, vilket jag förstått är klokt. Det innebär ett Sverige-fokus på cirka 17,5 procent om jag betecknar Swedbank Robur Ny Teknik som en halv Sverige-fond – om ett sådant synsätt låter sig göras. Kina-aspekten som du lyfter fram är också något jag ska ta i beaktning, av just de anledningar du nämner. Jag tackar också för dina portföljförslag! Där får jag lov att sätta mig in i de respektive fonderna och därefter se om jag ska gå i den riktningen. Oavsett låter dina resonemang kloka och välavvägda i mina (amatörmässiga) öron.

Christian: Tack för ditt svar! Även detta är en viktig lärdom jag bär med mig – att Investor utgörs av så pass många företag och därför står ganska stadigt på fötterna, om jag förstår dig rätt.

Att skriva ut procentsatser i löpande text blir lätt oöverskådligt så jag gör en liten Excel-show. Om jag ändå utgår från min grundidé till portfölj, nu pimpad efter flertalet vänliga förslag, skulle den med andra ord se ut som nedan.

Andel Fond
10 % Globalfond: Handelsbanken Global Småbolag
10 % Sverigefond: Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5 % Sverigefond: SEB Hållbar Sverige Indexnära
15 % Tillväxtmarknadsfond: Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Indexnära*
5 % Branschfond: Swedbank Robur Ny Teknik
5 % Branschfond: Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK

*Brasklapp på denna efter Mikaels upplysning om Kina-aspekten.

Sju fonder, kan jag konstatera, och fler än så kommer jag inte att inkludera i portföljen.

Nu är du allt ute och cyklar @mikael94. Länsförsäkringar Tillväxtmarknad har 40% Kina som du säger och SPP Aktiefond Globals tillväxtmarknadsdel har också 40% Kina utav dem ca 13-14% som innefattar tillväxtmarknader. Bygger du en portfölj med fördelningen 86% Länsförsäkringar global och 14% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad så får du ca 5% Kina. Bygger du en portfölj med 100% SPP Aktiefond Global så får du också 5% Kina. Vill du inte ha Kina alls så får du nöja dig med 100% Länsförsäkringar global Indexnära.

1 gillning

Elizium: Tack för ytterligare ett perspektiv! Jag hade inte reflekterat över Kina-aspekten förrän Mikael tog upp den, en aning naivt av mig kanske, så jag får nog göra lite soul searching i frågan. Jag vill gärna ha en schysst portfölj sett till omvärldens väl och ve, men exakt vad det innebär får jag som sagt fundera över. Länsförsäkringar talar om “ansvarsfulla investeringar” i fondinformationen tillhörande Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Indexnära men detta är kanske fritt för tolkning. Ja, det är många aspekter att ta hänsyn till i detta myller av fonder, börjar jag förstå. För stunden står utkastet ovan fast, såvida inga nya uppenbarelser träder fram. Nya infallsvinklar kring portföljen mottages tacksamt. Hittills har tipsen gjort tydliga avtryck i sammansättningen, vilket jag är tacksam över. Vilken fantastisk resurs detta forum är.